خبرگزاری کار ایران

مهرعلیزاده:

تورم با تهدید و دستگیری افراد کنترل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۵۳۷

یک نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:کنترل تورم چیزی نیست که بگوییم با تهدید و حضور در بازار و دستگیری افزاد می‌توانیم بازار و تورم را کنترل کنیم، کنترل تورم در گرو اصلاح بانکی است، کنترل تورم در اصلاح نظام توزیع و نرخ ارز می‌باشدو کنترل تورم در قبال رفع بخشنامه‌های متناقض و متعارضی است که منجر به توقف تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا، محسن مهرعلیزاده نامزد شماره ۷۷ سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در استودیوی رادیو اقتصاد در خصوص برنامه‌های اقتصادی خود گفت:عمده مشکلات اشتغال، معیشت مردم، کنترل تورم، تصحیح نظام بانکی و رفع مشکلات مربوط به نظام بودجه ریزی، کسری بودجه وحشتناکی که در سالیان متمادی داشته ایم از بین بردن زمینه‌های رانت و فساد از جمله برنامه‌های اقتصادی من است.

وی افزود: در برنامه اقتصادی خود به آن‌ها پرداخته و محل‌های مشخصی را هم به صورت کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت برای آن در نظر گرفته ام تا بتوانیم در مرحله اول موانع تولید و صادرات را از مسیر راه تولیدکننده‌ها برداریم و بتوانیم اشتغال را به میزان مورد نیاز در جامعه تامین کنیم و در اثر فعالیت‌های اقتصادی منجر به تامین بازار داخلی و هم صادرات بتوانیم نیازمندی به درآمد‌های نفتی را کاهش دهیم و امیدوارم بتوانیم در انتهای چهار سال نیاز به درآمد نفت را در بودجه‌های جاری به صفر برسانیم.

وی درباره علت نوسان قیمت‌ها در بخش‌های مختلف از مسکن تا مایحتاج روزمره مردم افزود: این موارد یک علت ندارد، ما ارزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومان داشته و داریم که در سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار در این زمینه به بازار تزریق شد در حالی که مبنا این بود کالا‌های اساسی ارزان به دست مردم برسد، ولی در این جهت تقریباً کمک موثری نکرد بلکه بر عکس تبدیل شد مردم با قیمت‌های بالا و حتی با قیمت‌های بر مبنای قیمت آزاد دلار و یورو در داخل اقلام خود را تهیه کردند یا آنجایی که قیمت مقداری پایین بود با صف‌های طولانی و نگرانی از افزایش قیمت‌ها بدون حد و مرز مواجه بودیم.

مهرعلیزاده افزود: بنابراین یکی از دلایل این موضوع رانت است و دیگری مسئله بخشنامه‌های متعدد و قوانین متعدد متعارض و متناقض هم بود که به نظر من، چون دولت نتوانسته بود مشکلات بنیادین مربوط به کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم را که ریشه دارد حل کند، این اتفاق افتاد.

وی گفت: کنترل تورم چیزی نیست که بگوییم با تهدید و حضور در بازار و دستگیری افزاد می‌توانیم بازار و تورم را کنترل کنیم، کنترل تورم در گرو اصلاح بانکی است، کنترل تورم در اصلاح نظام توزیع و نرخ ارز می‌باشدو کنترل تورم در قبال رفع بخشنامه‌های متناقض و متعارضی است که منجر به توقف تولید می‌شود.

مهرعلیزاده افزود: در این رابطه اصلاح نظام بودجه هم موثر است. وقتی این مسائل که به دلایل مختلف از جمله فقر کارشناسی و فقر راه‌حل‌های مناسب حل نشد در واقع خود را به شکل کنترل قیمت‌های بدون محاسبه و غیرقابل کنترل نشان داد.

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سهم تصدی دولت از حوزه اقتصادی کشور حدود ۶۷ درصد است که بنا دارم در مهلت چهار ساله به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهم.

 محسن مهرعلیزاده پس از ضبط برنامه تبلیغاتی در ساختمان شهدای رادیو در نشست خبری افزود: با تحقق این هدف می‌شود اقتصاد رقابتی را حاکم کرد و در چنین اقتصادی، تولید رشد می‌کند، تورم کنترل و از نوسانات قیمت کالا‌ها جلوگیری می‌شود.

وی گفت: الگویی که با همکاری دوستانم از دو سال پیش طراحی کردیم مبتنی بر الگو‌های صحیح علمی تجربه شده در دنیا با عنوان «اقتصاد اجتماعی» است.

 مهرعلیزاده افزود: اقتصاد اجتماعی، اقتصاد توسعه‌ای همراه با مراقبت‌های اجتماعی است به نحوی که بتواند حمایت‌های اجتماعی لازم را از بعد مراقبت‌های تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی، خدمات، بهداشت، هزینه‌های پزشکی و حداقل دستمزد را در پی داشته باشد و زندگی زیبنده‌ای را برای مردم فراهم کند.

وی گفت: اقتصاد اجتماعی به این معنی است که راه رشد را باز می‌کند، اما اجازه له شدن قشر‌های ضعیف در زیر چرخ‌های سنگین توسعه را نیز نمی‌دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با ابراز تاسف از رویه کنونی در مبارزه با کرونا در کشور تصریح کرد: در حالی که سخت‌ترین شرایط اقتصادی، تورم سنگین و فاصله بسیار زیاد میان درآمد‌ها و هزینه‌ها حاکم است و بیکاری بر مردم فشار آورده است، توقع پی در پی از مردم برای حضور طولانی مدت در خانه و نرفتن به محل کسب، توقع بیجایی است.

وی افزود: البته ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا مردم بیرون روند و مبتلا به کرونا شوند؟ طبعا منظور بنده این نیست ‎، راهکار این است که واکسیناسیون عمومی با روش‌هایی در اسرع وقت تسریع شود.

 مهرعلیزاده گفت: متاسفم از این قضیه که وقتی راه باز بود و هنوز شرکت‌های تولیدکننده واکسن در دنیا بازاریابی می‌کردند و پیش فروش محصولات شان تکمیل نشده بود، اگر دولت، خودش به علت محدودیت‌های ارزی یا تحریم، که البته بهانه است نتوانست واکسن تهیه کند در آن زمان می‌توانست بخش خصوصی را برای پیش خرید واکسن کرونا فعال کند.

وی افزود: واکسیناسیون عمومی در دنیا از بهمن گذشته آغاز شد و مردم ما هم می‌توانستند در همان زمان از این نعمت بهره‌مند شوند و با واکسینه کردن درصد بالایی از مردم مسئله حل می‌شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون هم واکسیناسیون خیلی کند انجام می‌شود و هنوز به بخش خصوصی اجازه لازم داده نمی‌شود ضمن این که شنیدم فقط به دو بخش خصوصی اجازه دادند آن هم بعد از بسته شدن بازار‌ها و اتمام پیش فروش واکسن کرونا.

 مهرعلیزاده اضافه کرد: گفته اند می‌خواهند به این دو بخش خصوصی ارز نیمایی دهند در حالی که لازم نیست، زیرا نرخ واکسن‌های متعدد ساخت هند، روسیه، کانادا، آمریکا، آلمان و کشور‌های مختلف بین ۳ تا ۱۰ دلار است و ما اگر حتی با گران‌ترین قیمت یعنی ۱۰ دلار وارد کنیم هزینه هر واکسن ۲۰۰ هزار تومان است و نیاز به ارز نیمایی نیست.

وی گفت: اجازه دهیم کسانی که صادرات کرده اند و ارز در اختیار دارند ارز‌های شان را به صد‌ها شرکت دارویی فعال در کشورمان بپردازند تا آنان بتوانند واکسن وارد کنند.

 مهرعلیزاده افزود: بخش خصوصی این قدرت را دارد و با فعال شدن حدود ۲۰۰ بخش خصوصی فعال حتی با واردات تدریجی واکسن در فاصله زمانی کوتاهی، واکسیناسیون عمومی قابل انجام است و اینگونه مردم می‌توانند به محل کسب شان بروند و زندگی عادی شان را از سر گیرند.

وی در این بخش از اظهاراتش دولت را در قبال تسریع در واکسیناسیون عمومی مکلف دانست و تاکید کرد: متاسفم که واکسیناسیون عمومی کند است و ملاحظاتی اعمال می‌شود که نباید باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره ظرفیت‌های رسانه ملی برای تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها گفت: برنامه ریزی‌ها از نظر دقت، کیفیت و تعدد برنامه‌ها خوب است.

 مهرعلیزاده ابراز امیدواری کرد: همان طور که در کمیت برنامه‌های تبلیغی عدالت واقعی رعایت شده است، عدالت در کیفیت برنامه‌ها نیز برقرار شود.

وی تصریح کرد: از اینکه حتی درباره مساوی بودن دقایق برنامه‌های نامزد‌ها نیز دقت می‌شود تشکر می‌کنم، اما بعضا دیده می‌شود که برخی از نامزد‌ها به علت جایگاه کنونی شان به وفور در جا‌های مختلف دیده می‌شوند که البته این دیده شدن‌ها از دو سال پیش هم بوده که محل سوال است، اما شاید به علت فعالیت جایگاه شان نتوانیم ایراد بگیریم.

 مهرعلیزاده گفت: در فاصله محدود تبلیغات ریاست جمهوری حتی در گزینش تصاویری که برای سخنان نامزد‌ها انتخاب می‌شود بعضا چیز‌هایی را احساس می‌کنم که می‌خواهم بگویم حتما اشتباه بوده است.

وی بار دیگر گفت: امیدواریم عدالت میان برنامه‌های تبلیغی نامزد‌ها از نظر کیفی نیز عادلانه باشد تا بتوانیم در فضای کرونایی کنونی مردم را مجاب کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اراده دشمنان انقلاب برای دلسرد کردن مردم از انتخابات تاکید کرد: باید بتوانیم این فضا را بشکنیم تا مردم بتوانند از حق قانونی شان که حق انتخاب است در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی به نحو مطلوب بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز