خبرگزاری کار ایران

توسط عضو حقوقدان شورای نگهبان تشریح شد؛

بررسی روند احراز صلاحیت داوطلبان در انتخابات

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۲۰۲

یک عضو شورای نگهبان در مورد روند احراز صلاحیت‎ها توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایلنا، محمد دهقان با حضور در  برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما در پاسخ به سوالی که چرا شورای نگهبان  دلیل عدم احراز صلاحیت‌ها  افراد را اعلام نمی کند ؟  گفت: مطابق قانون اساسی، ما صلاحیت‌ها را تایید  و اعلام می‌کنیم و اینجا فقط تایید صلاحیت داریم.

وی افزود: بسیاری از افراد که صلاحیت‌شان احراز نشده،  شخصیت‌های مهم کشوری هستند و اگر مطلبی  باشد به خودشان می گوییم.

دهقان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم موارد را علنی اعلام کنیم زیرا به مصلحت افراد و کشور نیست‌ البته ممکن است افرادی بخواهند مسایلی را مطرح کنند که آن بحث دیگری است  و ما دلایل را به خود طرف می‌گوییم. ما واقعا در تلویزیون نمی‌توانیم بگوییم  فلانی به چه علتی  نتوانسته آرا را کسب کند؛ این موجب پایین آوردن جایگاه طرف می‌شود. 

وی درباره دلیل رد صلاحیت برخی افراد که دارای سمت در کشور هستند؟ گفت : ما رد صلاحیت نداریم و قانون اساسی فقط تایید صلاحیت دارد. شخصیت هایی که آمدند ۳۹ نفر الی ۴۰ نفر که بروی  یک نفر اختلاف داشتیم زیرا شرایط ثبت نام را نداشت ؛ افراد مهمی بودند و به آنها احترام می گذاریم.  تایید نشدن  صلاحیت فرد  برای ریاست جمهوری به معنای کاهش جایگاه انها در کشور نیست؛  بالاخره پرونده بررسی شده است و در بررسی پرونده طبق قانون اساسی و ضوابط فرد  نمی تواند در این جایگاه قرار گیرد زیرا  شرایط کافی را نداشته است. این امر نباید باعث کدورت آنها از نظام شود زیرا ما یک رییس جمهور لازم داریم.

وی افزود: روند رسیدگی در شورا  چارچوب دار است و شرایط سنگین است. رویه شورای نگهبان در این دوره که من هستم به این صورت است که هر کسی شرایط لازم را داشته باشد  و باید حداقل ۷ رای را بیاورد.

وی در پاسخ به سوالی چرا فردی که قبلا برای نمایندگی مجلس رای نیاورده ولی برای  انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده است ؟ گفت:  این اتفاق افتاده و علتش این است که مشکلی که  آن زمان فرد در مجلس داشته و مربوط به صلاحیت عمومیش بوده برای انتخابات ریاست جمهوری  برطرف شده و الان که پرونده جلوی ماست،  دیگر آن مشکل وجود ندارد. این کار عجیب و غریبی نیست و  پرونده قضایی آن فرد آن زمان که  تایید نمی شود مفتوح بوده ولی در این دوره که نامزد شده  مختومه و تبرئه  شده و نهایتا تایید می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر  ممکن است داوطلبی که قبلاً تأیید صلاحیت شده، احتمال دارد برای دوره جدید که ثبت‌نام کرده، دارای مشکلاتی باشد که موجب عدم تأیید صلاحیت او شود.

وی افزود: شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت‌ها ورود سیاسی و مصلحت‌سنجی ندارد و هر داوطلبی که کف صلاحیت را داشته و هفت رأی اعضای شورای نگهبان را کسب کرده، تأیید صلاحیت می‌شود. در واقع ما در تایید صلاحیت‌ها به دنبال مصلحت سنجی نبودیم برای همین هم به دنبال تایید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نبوده ایم‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه  آیا اقامت فرزندان داوطلبان در یکی از کشورهای خارجی یا اقامت دوگانه عامل رد صلاحیت فرد هست؟  گفت: اینکه فردی فرزندش خارج از کشور  درس خوانده است دلیل رد صلاحیت نیست  البته در  اسناد بالادستی حتی درس خواندن در کشورهای متخاصم نفی شده. اصل این است که بنده که می خواهم  رییس جمهور شوم  باید تعلق خاطرم به کشور باشد و اگر فرزندان داوطلبان اقامت و تابعیت داشته باشند موجب عدم صلاحیت نیست ولی اثر می گذارد.  این طور نیست که صرف این موضوع صلاحیت فرد تایید نشود. البته  شورای امنیت ملی مصوبه ای در این زمینه  دارد که فرزندان مسولان در برخی کشورها  نمی‌توانند تحصیل کنند و اگر بورسیه دارند باید  برگردند لذا  ممکن است نقصی باشد ولی  به معنای کامل رد صلاحیت افراد نیست.

وی درباره اینکه آیا تعداد کاندیداها یعنی زیر ۱۰ نفر  برای شورا مهم بوده است؟  گفت: واقعا تا زمانی که  رای گیری تمام نشد خودمان نمی دانستیم چند نفر تایید شدند. رای گیری مکتوب و مخفی  است و هیچ کدام از  فقها و حقوقدان نمی دانستند چند نفر تایید می‌شوند.

دهقان در پایان گفت: ما در شورا اختلاف داشتیم ولی چالش نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز