خبرگزاری کار ایران

کارشناس موسسه خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات وین بیانگر تلاش تهران و واشنگتن برای خروج از رویکرد با حاصل جمع صفر است/ احیای برجام زمان‌بر خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۸۳۶

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات وین نشانه تلاش هر دو طرف ایالات متحده و ایران برای خروج از رویکرد با حاصل جمع صفر و آغاز کار بر روی توافق نامه است.

رئوف ممدوف کارشناس و پژوهشگر موسسه خاورمیانه است و به صورت تخصصی در مسائل خاورمیانه و انرژی تحقیق و بررسی می‌کند. 

وی در گفت‌وگویی با خبرنگلر ایلنا به نظرات خود در خصوص روند احیای برجام پرداخت.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در ابتدا گفت:جلسات وین نشانه تلاش هر دو طرف ایالات متحده و ایران برای خروج از رویکرد با حاصل جمع صفر و آغاز کار بر روی توافق نامه است. تا حدی، گزارشات مربوط به مذاکرات وین برای مصرف عمومی و رسانه‌ای است. طرفین همچنین در حال ارزیابی تأثیر توافق بالقوه بر بازار نفت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر شرایط، ممکن است مباحث فعلی لزوماً منجر به احیای توافق هسته‌ای زمان اوباما  نشود؛ اگرچه، در صورت اراده طرفین، مذاکرات عناصر مهم توافق قبلی را در بر خواهد گرفت.

این کارشناس برجسته اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد که ایالات متحده سریعاً تحریم‌ها را لغو کند. واشنگتن از عواقب بالقوه چنین بیانیه‌ای در بازارهای جهانی آگاه است. با فرض اینکه در حال حاضر مذاکراتی در پشت درهای بسته در حال انجام باشد، اظهارنظر درباره آینده توافق هسته‌ای حدس و گمان خواهد بود. در حال حاضر این یک اتفاق  در حال رخ دادن و احتمال بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود منوط به ادامه مذاکرات است.

ممدوف گفت: یکی از پیامدهای منفی توافق قبلی برای آمریکا این واقعیت بود که واشنگتن تل آویو را در مورد روند کار در بی‌خبری نگه داشت؛ اگرچه با توجه به عقاید، گزارش شد که اسرائیل به خوبی از روند کار آگاهی داشته است. سفر وزیر امور خارجه بلینکن به خاورمیانه، یعنی اسرائیل و فلسطین در این هفته نشان می دهد که ایالات متحده ممکن است رویکرد دقیق تری نسبت به مذاکرات در حال انجام با ایران داشته باشد و همه طرف‍‌های مربوطه را در جریان نگاه دارد.

وی افزود: البته بعید است که در آینده نزدیک معامله‌ای انجام شود؛ چندین عامل نشان می دهد که این فرآیند به طول می انجامد. اول از همه، انتخابات آینده در ایران برگزار می‌شود و کاخ سفید در انتظار نتایج انتخابات خواهد بود. ثانیاً، هرگونه توافق احتمالی با ایران و لغو تحریم‌های متعاقب آن به معنای صادرات بیشتر ایران به بازار نفتی است. به نفع واشنگتن است که بفهمد چگونه این امر بر قیمت‌های جهانی تأثیر می گذارد و از هر گونه نوسان احتمالی در بازار جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده باید موضع روسیه و عربستان سعودی را نسبت به این مسئله و متعاقباً نسبت به آینده توافق نامه اوپک  پلاس درک کند. هر اختلاف نظر قابل توجهی در درون اوپک پلاس ، ممکن است تجربه بهار گذشته با کاهش شدید قیمت نفت را تکرار کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز