خبرگزاری کار ایران

مرتضی طلایی:

افزایش مشارکت مردم در شورای شهر اهمیت راهبردی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۸۱۶

رئیس ستاد انتخاباتی شورای وحدت با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم و تقویت سرمایه اجتماعی شورای شهر اهمیت راهبردی دارد، گفت: در بسیاری از موارد، رابطه نهاد مدیریت شهری با مردم، با عدم توازن جدی به ضرر مردم مواجه بوده است.

به گزارش ایلنا، مرتضی طلایی رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران درباره رویکرد و گفتمان شورای وحدت در زمینه انتخابات شورای شهر پیش‌رو گفت: آنچه که در وهله اول اهمیت راهبردی دارد، افزایش مشارکت مردم و تقویت سرمایه اجتماعی یک نهاد اجتماعی خاص و ویژه مانند شورای شهر است. در وهله دوم، هدف گذاری اصلی برای شورای آتی، باید تشکیل یک شورای تخصصی، پاک‌دست، بدور از بازی‌های سیاسی و با اهتمام ویژه به امر نظارت باشد. شورایی که با ویژگی‌های ذکر شده، بتواند با شناخت تخصصی از ابعاد پیچیده مدیریت شهری، در اصلاح جدی روندهای موجود نقش‌آفرین باشد.

وی درباره مهم‌ترین مطالبات شهروندان شهر تهران از شورای شهر آینده اظهار کرد: باید ابتدا اشاره کرد که در بسیاری از موارد، رابطه نهاد مدیریت شهری با مردم، با عدم توازن جدی به ضرر مردم مواجه بوده است. یعنی همواره دست این سیستم در جیب مردم و همراه با مطالبه بوده. عوارض‌های مختلف و هزینه‌هایی مانند هزینه جواز و ....البته در دوره‌ای ١٠ ساله، خدمات فراوانی در حوزه توسعه زیرساخت‌های شهری صورت گرفته است اما برای بنده که چهارسال گذشته را به طور خاص، در سطح محلات شهر به دنبال بررسی مطالبات مردم بوده‌ام، شاید از مهم‌ترین مطالبات مردمی، شفافیت، صداقت، سرعت عمل و چابکی سیستمی، عدالت و مدیریت عادلانه نسبت به همه، مقابله با زمینه‌های بروز فساد و سوء‌استفاده، ارتقای حمل و نقل عمومی و توجه به توسعه زیرساخت‌های زندگی شهری مطلوب باشد.

طلایی مهمترین مشکلات اجتماعی و فرهنگی کلان شهر تهران را توسعه نامتوازن شهر دانست و تصریح کرد: این مسئله ما را با کالبد بسیار بزرگی مواجه کرده که اجزای مختلف آن، تناسب لازم را با یکدیگر ندارند. یکی از حوزه‌هایی که این عدم تناسب، تبعات خود را به نمایش می‌گذارد، حوزه فرهنگ است. مسائلی مانند کودکان کار، تکدی‌گری، عدم رعایت صحیح فرهنگ زیست جمعی به خصوص با مصداقی مانند مساله حساس زباله، فاصله میان مناطق مختلف شهر در حوزه سرانه‌های فرهنگی، مساله اقتصاد شهری و آسیب وسیع کسب و کارها در دوران پاندمی کرونا، عدم اهتمام کافی به ترویج فرهنگ اسلامی-ایرانی در ابعاد مختلف، غفلت از سرمایه ‌های فرهنگی، تاریخی و ظرفیت.های گردشگری تهران، به صورت فهرست‌وار، تنها گوشه ای از مسائل و اولویت.های فرهنگی اجتماعی تهران به شمار می‌رود.

رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران در پاسخ به این پرسش که طی ۵ دوره گذشته تا چه میزان از ظرفیت و پتانسیل شورای شهر تهران استفاده شده است؟ توضیح داد: براساس قانون تاسیس شوراهای شهر و روستاها، مهم‌ترین محورهای تکلیفی برای این نهاد مدنی- حاکمیتی شامل نظارت، وضع مقررات‌، هماهنگی، جلوگیری از تبعیض و رفع نابرابری‌های محلی و جلب مشارکت مردم در اداره امور و خدمات‌رسانی عنوان شده است. اولین و البته مهم‌ترین کارکرد شورای شهر تهران نظارت بر عملکرد شهرداری است. این وظیفه در سه سطح قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرا قابل بررسی است. به عبارت روشن‌تر شورای شهر تهران در همه حوزه‌ها و ماموریت‌های مدیریت شهری ‌باید این سه سطح را برای اجرای وظیفه‌ای که قانون‌گذار بر عهده آن گذاشته است، انجام دهد. اما واقعیت این است که با گذشت 5 دوره از عمر شورای شهر تهران چارچوب‌های نظارتی شورا بر شهر و شهرداری و مدیریت شهری تعریف نشده و عملا شورای شهر بر فرآیندها و ساختارهای این سه بخش تسلط ندارد و نظارت شورای شهر، موردی است؛ و مهم‌تر آنکه نظارت در چارچوب و ناشی از گزارش‌های نهاد اجرایی است.

به گفته طلایی، مجموعه روند عملکرد شورا نشان می دهد شورای شهر نه تنها نتوانسته است به طور کامل در محورهای تکلیفی خود به‌گونه‌ای موفق عمل کند، بلکه در موارد بسیاری از شورای شهر به شورای شهرداری بدل شده اند. از سوی دیگر، شورای شهر که یکی از بزرگترین نهادهای اجتماعی با ظرفیت مردمی وسیع است، گسترش و نفوذ خوبی در سطح مناطق و محلات شهر تهران نداشته است، در حالیکه با نگاهی به قانون اساسی، می‌توان دریافت که شوراها تا سطح محلات قابل گسترش هستند.

وی در خصوص برنامه های اساسی شورای شهر ششم در دوره آتی توضیح داد: ارتقای فرهنگی شهر با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی به عنوان زیربنای همه امور در کنار بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، بازگرداندن رونق اقتصادی به ویژه در حوزه اقتصاد شهری با درنظر گرفتن مشوق‌ها، توجه و اهتمام به استفاده از ظرفیت تخصصی بی‌نظیر مدیریت شهری، ایجاد التزام بودجه به برنامه در ساختار نظارتی شورای شهر با کارآمد کردن سامانه پایش برنامه و تفریغ بودجه براساس برنامه، مدیریت بدهی‌های شهرداری تهران که به خصوص گویا در دوره اخیر، افزایش چشمگیری داشته است، اصلاح ساختار سازمان و شرکت ها و تغییر نظام شرکت داری در سازمان شهرداری تهران از جمله برنامه‌های اولویت دار شورای آینده به شمار می‌رود.

طلایی یادآور شد: در کنار این موارد، تغییرساختارصندوق بازنشستگی و کارایی شرکت های تحت پوشش نیز از برنامه‌های راهبردی شورای آینده خواهد بود. بیشتر شرکت ها که باید پشتوانه آینده کارکنان باشد، بیشتر از اینکه سود آور باشند، زیان‌ده شده‌اند. البته باید مجددا تاکید کرد که موارد اشاره شده، تنها گوشه‌ای ای برنامه های اساسی شورای آینده به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز