خبرگزاری کار ایران

غلامی در صحن مجلس:

آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده است/ ۹۰ درصد مدیران ارشد حاصل تربیت دانشگاه‌های داخلی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۱۸۴

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده است و امروز ۹۰ درصد از مدیران ارشد حاصل تربیت دانشگاه‌های داخلی هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۴ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال روح الله عباسپور از خود مبنی بر اینکه علت کاهش دانشجو و افت فعالیتهای علمی و تحصیلی در دانشگاه ها چیست؟ گفت: سوال نماینده محترم سوال مبسوطی است و مواد سه گانه مرتبط با قانون برنامه ششم را به صورت خلاصه بیان می کند. یکی از مباحث، بحث مربوط به دانشگاه پیام نور است که در حوزه توسعه ارتباطات بین المللی، واحدهای برون مرزی و تبدیل شدن به واحدهای منطقه ای، دانشگاه پیام نور تلاش ها و فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

وزیر علوم و تحقیقات دولت دوازدهم ادامه داد: ارتباطات بین المللی را در قالب فعالیت های بین المللی در حوزه آموزش های الکترونیک با دانشگاه های داخل از جمله دانشگاه های بزرگ شکل داده است، هر چند در زمان شروع بیماری کرونا این فناوری در حوزه آموزش یک گسترش همه گیر و بی سابقه ای را شکل داده، اما از ابتدای شروع برنامه ششم، دانشگاه پیام نور این بحث را پیگیری کرده و توفقیات بسیاری داشته است، به طوری که تعداد زیادی از دروس و واحدهای درسی در فضای غیرحضوری عرضه می شد و قبل از شروع کرونا تمام شده و تعداد بسیاری فارغ التحصیل داشتند.

وی افزود: در زمینه همکاری با دانشگاه های خارج از کشور، در همین رابطه با دانشگاه هایی از استرالیا و کانادا و در آسیا دانشگاه هایی از پاکستان و افغانستان ارتباط داشتیم که در این راستا در کشور افغانستان  یکی از واحدهای فعال ما، دانشگاه پیام نور است که بیش از ۹۰۰ دانشجو دارد.

غلامی بیان کرد: تحصیل بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش های الکترونیک در حال حاضر جزو دستاوردهایی است که در اجرای برنامه ششم دانشگاه پیام نور انجام داده است.

وزیر علوم و تحقیقات در ادامه گفت: ساماندهی مجموعه واحدهای پیام نور به دلیل کاهش دانشجو انجام شده و از بحث های مهم آن بحث مدیریتی دانشگاه بوده که ۱۳۷ واحد از ۴۹۰ مرکز را هماهنگ کرده و ساماندهی برای آموزش هایی که برنامه ریزی جدید مبتنی بر دروس، سرفصل ها و محتوای دروس کردند.

وی تصریح کرد: یکی از دانشگاه هایی که به آن در برنامه ششم توجه شده، دانشگاه فنی و حرفه ای است که این دانشگاه زمانی که از آموزش و پرورش منفک شد، مسائل اداری مختلفی وجود داشت، از جمله مواد سازمانی و جابجایی املاک که با زحمات شبانه روزی همکاران بنده رفع شد. همچنین سایر کارکنان آن سازماندهی شدند که امروز جزو دانشگاه های فعال در حوزه مهارتی محسوب می شود.

غلامی افزود: درخصوص بازنگری آیین نامه های تحصیلی در بحث نخبگان، فعالیت ها و تلاش های بسیاری صورت گرفت. در دو حوزه براساس بند ۳ ماده ۶۴ قانون برنامه ششم با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها، همچنین سازمان استعدادهای درخشان، فعالیت های پرورش نخبگان، هدایت تحصیلی و حمایت از نخبگان به خوبی ادامه داشته و آیین نامه های مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است و در حوزه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی براساس همین آیین نامه ها اقدامات صورت گرفت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانشگاهی ازامتیازات مندرج در آیین نامه های مربوطه برخوردار می شویم و این کار به صورت مستمر صورت گرفته که از نکات مثبت محسوب می شود و برنامه های دیگری ازجمله تجلیل از نخبگان می تواند از زحمات و تلاش آنها تقدیر کند.

وی افزود: در بحث ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور از جمله دانشگاه جامعه المصطفی(ص)، واحدهای برون مرزی متعددی داریم که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.

غلامی بیان کرد: درخصوص به روزرسانی تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه ای، وزارت علوم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است که در سال ۹۸ و ۹۹ اعتبارات بسیار مناسبی در این خصوص اختصاص داده شد. همچنین در خصوص جذب دانشجو و افزایش رشته ها، اتفاقات خوبی در این دانشگاه رقم خورد که قابل توجه است. همچنین درخصوص توسعه آموزش نیز در سال های اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است. در مجموع در دانشگاه های فنی و حرفه ای تلاش بر افزایش ظرفیت بوده، اما به دو دلیل نتوانستیم در چند سال اخیر موفق به انجام آن شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل عدم افزایش دانشجو در سال های اخیر در دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی، اجرای برنامه ۳-۳-۶  آموزش و پرورش بود که فارغ التحصیلان رشته های مهارتی یک سال دیرتر وارد دانشگاه شدند و بسیاری از این افراد وارد دوره های نظری شدند که باعث شد داوطلبان کمتری وارد دانشگاه شوند.

وزیر علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم توجه ویژه ای به خیران داشته و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد که در این خصوص ۷۵ بنیاد خیرین شکل گرفت و آنها درخصوص تجهیزات دانشگاهی، بورسیه ها و ادامه تحصیل دانشجویان کمک های بسیاری انجام دادند، لذا در پایان باید گفت اتفاقات خوبی در دانشگاه های مهارتی شکل گرفت و در سال های اخیر در بحث آموزش ها، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال سید مصطفی آقامیرسلیم و تعداد دیگری از نمایندگان در خصوص استفاده از ظرفیت علمی هیأت‌های علمی و دانشجویان در زمینه رفع مشکلات کشور گفت: آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده، آنچه از بقایای آموزش عالی بعد از انقلاب مانده بود تنها بخش‌های فیزیکی بود، آنچه اکنون وجود دارد حاصل آموزش عالی بعد از انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در کشور به گونه‌ای بوده که نیازهای کارشناسی تأمین شده و در سطح تراز کشورهای پیشرفته علمی نیرو تربیت می‌کنیم، ادامه داد: ۹۰  درصد از مدیران ارشد و کلان کشور حاصل تربیت دانشگاه‌های داخلی هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه عملکرد پژوهشی و علمی و به روز مبنای توسعه و ایجاد فناوری‌های جدید است، عنوان کرد: در زمینه رشد علمی موفق شده‌ایم گروه‌های توانمندی از جوانان را به سمت توسعه فناوری‌ها هدایت کنیم.

غلامی افزود: ۴۶ پارک علمی و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد، ۶ هزار مرکز شرکت دانش‌بنیان، ۲ هزار واحد مستقر در مراکز رشد، ۴ هزار واحد فناوری جدید دانشگاه‌ها را به سمت عملیاتی شدن پیش می‌برند. دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و از حمایت‌های مجلس در این خصوص تشکر می‌کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم است، تصریح کرد: هرجا تقاضاها به سمت دانشگاه‌ها رفته‌اند پاسخ خوبی دریافت کرده‌ایم، دانشگاه‌ها در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت و دستاورد خود را تقدیم مردم کردند و در زمینه تولید واکسن نیز واحدهای علمی در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ دانشگاه‌ها قراردادهایی با رقم ۵۱۲ میلیارد منعقد کردند که ۷۰ درصد این قراردادها توسط دانشگاه‌ها و مابقی توسط پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد به  امضا رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه همکاری‌های جدی بین دانشگاه‌ها و وزارت نیرو صورت گرفته است، افزود: دانشگاه‌ها یکی از همکاران قدیمی وزارت دفاع هستند و همکاری مناسبی بین این دو بخش وجود دارد.

غلامی با تأکید بر اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ رشته محل برای دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد بازنگری قرار گرفته و این برنامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ۴۹ رشته اعمال شده است، عنوان کرد: از سال ۹۷ برنامه‌هایی در زمینه اشتغال‌پذیری دانشجویان داشته‌ایم که منجر به آشنایی دانشجویان با نیازهای محیط اشتغال شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: ۱۵۰ برنامه درسی با نگاه توانمندسازی برای اشتغال‌پذیری دانشجویان، اصلاح و بازنگری شده است، یکی از اهداف حمایت از پارک‌های علمی و فناوری باید روحیه دادن برای اشتغال‌پذیری باشد. ۳۹ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها شکل گرفته و ۱۱ مرکز دیگر نیز به زودی آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۲۲ به ۴۶ پارک افزایش داده شده است، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری نقش زیادی در تبدیل دانش به فناوری دارند؛ تعداد شاغلین مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان به ۶ هزار نفر رسیده است که همگی دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۳.۶ میلیارد رسیده است و ۸ هزار و ۸۲۲ واحد فناور در پارک‌ها فعالیت دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۳۹ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این صادرات با وجود تمامی مشکلات در زمینه انجام معاملات تجاری انجام شده است.

غلامی با بیان اینکه در سال گذشته ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد با صنایع منعقد شده است که بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ عضو هیأت علمی در این قراردادها فعالیت می‌کنند، گفت: ۱۳۱ آزمایشگاه در مراکز ایجاد شده که به خوبی سرویس‌دهی می‌کنند، در سال ۹۹، ۱۴۱ عضو هیأت علمی پیمانی قبل از تبدیل وضعیت به رسمی به صنعت اعزام شده‌اند، این اقدام باعث تحکیم روابط بین صنعت و دانشگاه می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه۱۸ هزار و ۴۰۰ مقاله مشترک در سال ۹۹ منتشر شده است، افزود: تعداد دانشگاه‌های کشور در بین دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه وزارت علوم ۴۱ دانشگاه است که با احتساب دانشگاه‌های علوم پزشکی این میزان به ۶۱ دانشگاه افزایش پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز