خبرگزاری کار ایران

کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا:

واقعیت‌ها باید به مردم گفته شود/ رقیبی نمانده که جناح مقابل نیاز به یار کمکی داشته باشد/ اقتصاد و سیاست خارجی دو روی یک سکه‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۸۵۷

یک فعال سیاسی گفت: اینکه عده‌ای امروز به عنوان یار کمکی بیایند و در مناظرات شرکت کنند و بعد خودشان را کنار بکشند مردم به خوبی متوجه می‌شوند. البته لازم است بگویم این شرایطی است که برای اصولگرایان در هر دوره از انتخابات فراهم می‌شود و اصلاح‌طلبان از همان ابتدا با تبعیض رو به رو هستند، در حال حاضر نامزد جدی برای اصلاح‌طلبان نمانده است که جناح مقابل نیاز به یار کمکی داشته باشد، در صورتی که قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید شرایط باید برای همه یکسان باشد.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص این‌که مشاهده می‌شود این روزها چهره‌هایی که صلاحیت‌شان تایید شده درباره برخی از مسائل مهم کشور مانند برجام و یا روابط بین‌الملل صحبت می‌کنند، گفت: بله، امروز مشاهده می‌کنیم کسانی که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت کردند و تایید شدند و یا حتی افرادی که تایید نشدند، در رابطه با برخی از مسائل مانند برجام نقطه نظراتی دارند، برخی‌ها مثبت صحبت کردند و برخی‌ هم به آن حمله می‌کنند بدون آن که در نظر بگیرند برجام به نفع ما بود و با بدعهدی کشوری مانند آمریکا، آن‌چه به دست آوردیم، در مسیر دیگری افتاد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد با اشاره به این که باورهای دینی و پیشینه تمدنی و فرهنگی ما همیشه نشان داده است که اهل گفت‌وگو و مذاکره بودیم، عنوان کرد: زمانی بعضی از کشورها می‌خواستد ابتدا با اسلام‌هراسی و سپس با ایران‌هراسی مطرح کنند که ما اهل جنگ هستیم و باید بگویم یکسری هم از نیروهای داخلی کشور که بیشتر به فکر منافع گروهی و شخصی خودشان بودند تا منافع ملی، نگاهی همسو با برخی از سیاست‌های خارجی نسبت به برجام داشتند.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلان کشور زمانی به سمت برجام و حل مشکلات بین‌المللی بخصوص با آمریکا از این طریق رفت، اما عده‌ای آمدند این سیاست‌های کلان را زیر سوال بردند.

این فعال سیاسی افزود: امروز هنگام انتخابات شاهد رفتارهای گوناگونی در برابر برجام هستیم عده‌ای از آن دفاع و عده‌ای دیگر نقدش می‌کنند. سوال من این است اگر برجام درست بوده است؛ چرا می‌آیند مقطعی از آن دفاع می‌کنند؟ مشخص است که این کارها تبلیغاتی و مقطعی است و قصد استفاده ابزاری از آن را دارند با این اوصاف نظر مثبت برخی از کاندیدا را درباره ادامه روند برجام و همراهی با آن را به نفع منافع کشور و فال نیک گرفته بودیم که متاسفانه رد صلاحیت شدند.

وی تاکید کرد: امیدوارم کسانی که امروز برجام را بر اساس منافع خودشان دنبال می‌کنند از این روش دست بردارند مخصوصا کسانی که در قوای سه گانه و نهادی دیگر حضور دارند؛ چراکه باید طوری عمل کنند که منافع کشور و مردم تامین شود.

کاشفی با بیان این‌که در روزهای آینده در کشور قرار است انتخابات برگزار شود و افرادی که نامزد شده‌اند باید با نگاه به منافع ملی رقابتی سالم، اخلاق مدارانه و صادقانه داشته باشند، گفت: دلسوزان نسبت بر فضایی که امسال برای انتخابات حاکم است بارها هشدار داده‌اند و گفتند که باید زمینه‌ای فراهم شود تا مردم از این دلسردی بیرون بیایند به همین واسطه لازم بود یک عده به جای این که بخواهند زمینه‌ای را فراهم کنند تا مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند تا از آب گل آلوده ماهی خودشان را بگیرند، زمینه حضورشان را فراهم کنند.

وی با تاکید بر این که واقعیت‌ها باید به مردم گفته شود، عنوان کرد: گفتن واقعیت امری است لازم و واجب، کاندیدها باید بر اساس مسئولیت و با اختیاراتی که داشتند چه سیاست خارجی، چه سیاست داخلی  و چه مسائل اقتصادی با مردم صادقانه سخن بگویند حتی اگر نقد شوند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درپاسخ به این که امسال هم طبق روال هر دوره از انتخابات ما شاهد مناظرات بین کاندیدا خواهیم بود، سمت سوی این دوره از مناظرات با توجه به شرایط کشوربه چه شکل خواهد بود، گفت: معتقدم امروز مردم ما به لحاظ مسائل اقتصادی در رنج هستند، مشکلات‌شان بسیار زیاد است و آنان را دچار یک وسواس فکری کرده است؛ بنابراین فکر می‌کردیم کسانی که روی صندلی نامزدها در مناظرات می‌نشینند از برنامه‌های خود در زمینه اقتصاد سخن بگویند تا از آنچه که امروز موجب آزردگی خاطر شده است رهایی یابیم و با یک نقشه راه یک افق روشن را ترسیم کنیم اما رد صلاحیت‌ها در این خصوص هم ما را ناامید کرد.

وی ادامه داد: مسئله بعدی که در این دوره از مناظرات بسیار اهمیت دارد این است که سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟ قرار است در سطح منطقه، کشورهای منطقه و در عرصه بین الملل چگونه وارد شویم.

کاشفی خاطرنشان کرد: اقتصاد و سیاست خارجی اصطلاحا دو روی یک سکه هستند و سیاست و اقتصاد از یکدیگر جدا نیستند؛ نامزدها باید مشخص کنند که سیاست داخلی، نهادهای مدنی، آزادی‌ها و احزاب چه جایگاهی در برنامه آنان دارند اما با ترکیب افراد تایید صلاحیت شده امیدی به این کار هم ندارم.

وی تاکید کرد: اگر معتقد هستیم که مردم تعیین‌کننده هستند؛ باید زمینه‌ای هم فراهم می کردیم تا تشکل‌های مردمی از کارگری گرفته تا دانشگاهیان بتوانند به عنوان بخش‌هایی از کشور وارد تعامل و گفت‌وگو شوند و  خودشان در اظهار‌نظر داشتن و پیشنهاد دادن، سهیم بدانند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: مردم باید درباره آنچه که در شعارهای انتخاباتی و در مجموع برنامه‌های کاندیدا مطرح می‌شود اظهارنظر کنند و بگویند در کدام محورها دچار مشکل هستند.

وی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما تحزب جایگاهی ندارد که مردم آن‌ها را بشناسند و از طریق آن برنامه‌ها، سیاست‌های کوتاه، میانه و درازمدت را بشناسند و بدانند کسی که قرار است بیاید چه دیدگاهی دارد و از قبل شخص و برنامه‌هایش را بشناسند. اگر احزاب با برنامه به عرصه بیایند، مردم با اطمینان و شناخت بیشتری انتخاب می‌کنند، البته اگر در بررسی صلاحیت‌ها نماینده‌ای برای سلیقه همه مردم باقی مانده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این که گفته می‌شود برخی نامزدهای تایید شده اصولگرا می‌خواهند در مناظره‌ها به ابراهیم رئیسی کمک کنند، عنوان کرد: مباحث در مناظرات بخش‌ها و محورهای مخصوص به خودش را دارد؛ قطعا پاسخ کسی که وزیر بوده است با کسی که ریاست یک قوه و نهادی را برعهده داشته، فرق می‌کند. افرادی که در مناظره‌ها شرکت می‌کنند باید بگویند قرار است کشور را در زمینه‌های مختلف چگونه اداره کنند. اگر همین  یک بخش را آقایان درباره‌اش صحبت کنند و به بخش دیگری پاسخ ندهند، نقطه قوت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم در زمان انتخابات به بحث‌های سیاسی حساس‌تر می‌شوند و موارد را دانه به دانه دنبال می‌کنند. شخصی مانند آقای جلیلی باید بیاید و بگوید در زمانی که مسئولیت مذاکرات را برعهده داشته چه نتایجی به دست آورده است؟ به هرحال آنان مشاهده کرده‌اند سیاست خارجی ما در زمان آقایان هاشمی و خاتمی چه جایگاهی داشته است و در در دوران دولت‌های نهم و دهم به کجا رسید؟ مردم به خوبی می‌دانند سیاست‌ها در آن دوران منجر به ایران هراسی شد؛ حال تحریم‌ها و قطع‌نامه‌ها جای خودش را دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: اینکه عده‌ای امروز به عنوان یار کمکی بیایند و در مناظرات شرکت کنند و بعد خودشان را کنار بکشند، مردم به خوبی متوجه می‌شوند. البته لازم است بگویم این شرایطی است که برای اصولگرایان در هر دوره از انتخابات فراهم می‌شود و اصلاح‌طلبان از همان ابتدا با تبعیض رو به رو هستند؛ در حال حاضر نامزد جدی برای اصلاح‌طلبان نمانده است که جناح مقابل نیاز به یار کمکی داشته باشد، در صورتی که قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید شرایط باید برای همه یکسان باشد.

وی درخصوص این که عده‌ای امروز عنوان می‎‌کنند باتوجه به شرایط بهتر بود ابراهیم رئیسی در همان قوه قضائیه می‌ماند و ریاستش را ادامه می‌داد، گفت: تصمیم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده خود آقای رئیسی است و پاسخ این سوال را هم باید خود مشاوران‌شان بدهند چرا با وجود اینکه وی تازه به قوه قضائیه رفته است، تشویقش کردند در این دوره از انتخابات شرکت کند؟

کاشفی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند اگر به رفتارهای ایشان و سفرهایی که در طی یکسال اخیر داشتند و کارهای اجرایی که انجام دادند و اتفاقا هیچ ارتباطی با قوه قضائیه ندارد دقت کنیم، به نظر می‌رسد ایشان از همان روزهای نخست بنای ورود به این عرصه را داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز