خبرگزاری کار ایران

تحلیل نشنال نیوز از انتخابات پیش رو در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۳۲۲

نشنال نیوز در تحلیلی به انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت‌.

به گزارش ایلنا، نشنال‌نیوز در گزارشی نوشت:‌ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه آینده می‌تواند منجر به تقسیم جناح‌های سیاسی ایران شود که مدت‌هاست در مورد موضوعات اصلی اختلاف‌نظر دارد.

در حالی که هنوز لیست نامزدهای تأیید شده منتشر نشده است، انتظار می‌رود که در انتخابات ۱۸ ژوئن به طور گسترده‌ای رقابت بین علی لاریجانی محافظه‌کار، رئیس سابق مجلس که اکنون با مواضعش خود را به عنوان اصلاح‌طلب معرفی می‌کند و ابراهیم رئیسی، رئیس فوق محافظه کار قوه قضاییه باشد.

براساس اعلام کمیته انتخابات، نزدیک به ۶۰۰ فرد امیدوار، از جمله ۴۰ زن، برای نامزدی در جایگاه  رئیس‌جمهور میانه‌رو حسن روحانی ثبت‌نام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های دوره‌ای نمی‌تواند دوباره نامزد انتخابات  شود.

در سال ۲۰۱۳ «اصولگرایان» با سیاست گشودگی به سمت غرب دولت مخالفت کردند و با انتقاد علیه روحانی و متهم کردن وی به فروش منافع ایران از او انتقاد کردند.

قرارداد ۲۰۱۵ وین، با توافق آیت‌الله خامنه‌ای، شرایط را تغییر داد. محافظه‌کاران میانه‌رو مانند علی لاریجانی، که در آن زمان رئیس مجلس بود، برای حمایت از توافق یک صدا شدند..

اما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، بار دیگر جناح اصولگراها و فوق محافظه‌کاران را تقویت کرد.

در حالی که ایران به دلیل تحریم‌ها درگیر یک بحران شدید اقتصادی بود، انتقادات اصولگرایان از  دولت روحانی افزایش یافت.

انتخابات پارلمانی فوریه ۲۰۲۰ ایران نارضایتی روزافزون از دولت و جریان اصلاحات را برجسته کرد. این انتخابات اکثریت تندرو را به مجلس آورد.

این انتخابات کمترین میزان مشارکت رای‌دهندگان را به خود اختصاص داد و تنها ۴۲ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن بودند. 

با نزدیک شدن به انتخابات ماه آینده، ایران و قدرت‌های جهانی بار دیگر درگیر مذاکرات در وین و به دنبال احیای توافق هستند.

حتی رئیسی که ۳۸ درصد آرا را در رقابت سال ۲۰۱۷ به دست آورد، می‌گوید اولویتش لغو تحریم‌های ایالات متحده است. او حمایت کامل خود را از توافق اعلام نکرد اما تلویحاً اظهار داشت که در صورت پیروزی، احتمالاً ایران را در این توافق حفظ خواهد کرد.

لاریجانی در سخنرانی خود با مخاطبان بیش از ۲۰ هزار  نفر در برنامه رسانه‌های اجتماعی کلاب هاوس ، از برجام و همچنین اقدام دولت روحانی برای دیپلماسی با غرب دفاع کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم هرچه زودتر به یک توافق برسیم و تمام تمرکز باید در بهبود شرایط اقتصادی باشد زیرا کشور از نظر فقر در یک وضعیت نگران کننده قرار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری به برخی از موضوعات اساسی از جمله اقتصاد بیمار ایران، نقش آن در جهان ، آزادی اینترنت و مهم‌تر از همه مشارکت رای‌دهندگان بستگی دارد که انتظار می‌رود در حال حاضر مشارکت تنها ۴۰ درصد باشد. انتخابات گذشته ایران ۷۱ درصد مشارکت داشت. انتظار می رود آقای رئیسی و آقای لاریجانی در روزهای آینده در کلاب هاوس مناظرات و بحث های بیشتری برگزار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز