خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پنسیلوانیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ضرب‌الاجل قطعی برای به نتیجه رسیدن نشست وین وجود ندارد/ توافق خوبی در پشت صحنه در حال اتفاق افتادن است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۲۰۷

استاد علوم سیاسی تاکید کرد: ضرب‌الاجل قطعی وجود ندارد ولی اگر طولانی شود، ایران و آمریکا از هم دور خواهند شد‌ اما من معتقدم مذاکرات میان ایران و آمریکا بیشتر خواهد شد، سوال این است که آیا ما آن را خواهیم دید؟ من معتقدم توافق خوبی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد.

راجرز اسمیت استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و جلسات وین پرداخت.

برای پیش‌بینی نتایج نشست وین خیلی زود است

راجرز اسمیت در ابتدا گفت: جلسه وین گام مهمی در جهت تلاش دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با شرایط قابل قبول برای همه ذینفعان است، اما این تنها قدم اول است و برای پیش‌بینی نتایج آن خیلی زود است. احیای برجام هدف اصلی است، اما ایران خواهان تخفیف از تحریم‌های اقتصادی است و امتیازات دیگری هم می‌خواهد و ایالات متحده می‌خواهد محدودیت‌های شدیدی در برنامه‌های هسته‌ای ایران برای اطمینان از اینکه ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت، داشته باشد این محدودیت‌ها از سوی ایران ممکن است، پذیرفته نشود.

ایالات متحده تحریم‌های نفتی ایران را برای مدت طولانی لغو خواهد کرد

وی اضافه کرد: احتمالاً ایالات متحده تحریم‌های نفتی ایران را برای مدت طولانی لغو خواهد کرد، تحریم‌هایی که در حال حاضر سرمایه‌های نفتی را ناامیدکننده کرده است. ممکن است به مرور زمان تحریم‌های دیگر را لغو کند. با این حال قرار نیست بلافاصله همه تحریم‌ها لغو شود و به احتمال زیاد رفع تحریم نفتی نویدبخش رفع همه تحریم‌ها در آینده قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تمایل زیادی برای احیای توافق هسته‌ای دارند

استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا در مورد احیای برجام گفت: خوش‌بینی برخی از مذاکره‌کنندگان اروپایی حاکی از آن است که ممکن است به نوعی یک توافق هسته‌ای دوباره به دست بیاوریم، عزمی برای احیای برجام وجود دارد، به ویژه که تنش‌های خاورمیانه با درگیری‌های اسرائیل/حماس بار دیگر افزایش یافته است، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تمایل زیادی برای احیای توافق هسته‌ای دارند و ایرانیان دلایل اقتصادی زیادی برای این کار دارند.

اگر ایران، ایالات متحده و اروپایی‌ها توافق کنند، اسرائیل نمی‌تواند کاری کنند

راجرز اسمیت یادآور شد: اسرائیل در زمان نخست وزیری نتانیاهو به شدت مخالف هرگونه توافق هسته‌ای است، زیرا معتقد است این توافق نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. رئیس‌جمهور بایدن از طرفداران سرسخت اسرائیل بوده و نتانیاهو را به خوبی می‌شناسد، اما او همچنین توافق هسته‌ای احیا شده را با اولویت بسیار بالا مدنظر قرار می‌دهد. مخالفت اسرائیل در واقع یک مانع بزرگ خواهد بود اما مشخص نیست که اگر ایران، ایالات متحده و اروپایی‌ها توافق کنند، اسرائیل بتواند کاری کند یا خیر.

ضرب‌الاجل قطعی برای به نتیجه رسیدن نشست وین وجود ندارد

توافق خوبی در پشت صحنه در حال اتفاق افتادن است

وی در مورد تاریخ پایان مذاکرات گفت: ضرب‌الاجل قطعی وجود ندارد ولی اگر طولانی شود، ایران و آمریکا از هم دور خواهند شد‌ اما من معتقدم مذاکرات میان ایران و آمریکا بیشتر خواهد شد، سوال این است که آیا ما آن را خواهیم دید؟ توافق خوبی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. با این حال، به احتمال زیاد، مذاکرات به یک روش دیگر، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، عمومی یا خصوصی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز