خبرگزاری کار ایران

خالقی در نشست مجازی «خانم رئیس‌جمهور»:

شورای نگهبان در ابلاغیه اخیر همچنان تعریف دقیقی از رجل سیاسی ارائه نکرد/ مهم‌ترین راه رسیدن به ریاست جمهوری زنان، حضور آنان در هیأت رئیسه مجلس است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۰۲۳

یک حقوقدان زن، گفت: شورای نگهبان در ابلاغیه اخیر نیز همچنان تعریف دقیقی از رجال سیاسی ارائه نکرد‌. اگر بخواهیم از لفظ رجل برای این تفسیر استفاده کنیم، به راحتی می‌توان معنای شخصیت را از آن استنباط کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو خالقی، حقوقدان و فعال سیاسی در نشست مجازی «خانم رئیس‌جمهور» که به میزبانی فخرالسادات محتشمی پور و با حضور حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر بستر اینستاگرام برگزار شد، در خصوص تعریف رجل سیاسی و حضور زنان در انتخابات، اظهار کرد: متاسفانه طی ۵ سال اخیر تفسیر درستی از معنای رجل سیاسی از جانب شورای نگهبان ارائه نشد. در ماده ۱ ابلاغیه شورای نگهبان نیز به این واژه اشاره شده است اما همچنان تعریف دقیقی از رجال سیاسی ارائه نکرد‌ه‌اند. به نظر من شورای نگهبان باز هم از کلمه رجال تفسیر درستی ارائه نداده است.

وی افزود: در قانون اساسی به تساوی زن و مرد تاکید شده است. ما در علم حقوق می‌گوییم هر لفظی که در قرارداد است، محمول است به معنایی که در عرف دارد. بنابراین به نظر من اگر بخواهیم از لفظ رجل برای این تفسیر استفاده کنیم، به راحتی می‌توان معنای شخصیت را از آن استنباط کرد.

این فعال سیاسی گفت: چگونه می‌شود که ما در جایگاه تقنین حضور بانوان را شاهد هستیم اما در دستگاه‌های اجرایی شاهد حضور بانوان نیستیم؟ به نظر من این یک نقض است. امیدواریم روزی شاهد حضور یک زن در قوه مجریه باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: از مهمترین راه‌های رسیدن به ریاست جمهوری، ریاست مجلس است. اگر ما در هیأت رئیسه مجلس شاهد حضور زنان بودیم، امروز راه هموارتری بزای ریاست جمهوری داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز