خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست مجازی:

جریانی به اسم انقلابی بودن، در حال مخدوش کردن انتخابات است/ رئیس‌جمهور توانایی پایان دادن به حصر را دارد/ برای مناظره با رئیسی و جلیلی مشکلی ندارم/ نهادهایی با ارتزاق از بیت‌المال توهین به من را ساماندهی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۲۴۹

مشاور امور راهبردی مقام معظم رهبری و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امشب در یک نشست مجازی پرسش و پاسخ که بر بستر پلتفرم کلاب هاوس برگزار شد به سوالات خبرنگاران و فعالان سیاسی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی مشاور امور راهبردی مقام معظم رهبری و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امشب در یک نشست مجازی پرسش و پاسخ که بر بستر پلتفرم کلاب هاوس برگزار شد به سوالات خبرنگاران و فعالان سیاسی پاسخ داد.

نمی‌دانم چرا این اندازه کاندیداتوری من مورد پرسش است

با خاک پاشیدن مسیر انتخابات درست پیش نمی‌رود​

لاریجانی در ابتدا و در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل و انگیزه‌های ثبت ‌نام خود در انتخابات با توجه به اینکه مدتی نیز از فعالیت‌های سیاسی فاصله گرفته و به امور شخصی مشغول بود، گفت: ثبت‌نام من در انتخابات دو دلیل مهم داشت؛ نخست اینکه تدارک فضایی بود که با الفاظی مانند جبهه انقلاب و این‌ها طوری شده بود که احساس شد صورت انتخابات دارد مخدوش می‌شود و این در کنار یأسی که مردم پیدا کرده بودند ممکن بود در صورت مشارکت کم فشارها را بر مردم زیادتر کند. نکته دیگر این است که برداشت من این بود که روش‌هایی که اکنون برای انتخابات وعده داده می‌شود قادر به حل مشکلات مردم نیست و نیاز است براساس تجربه اجرایی طولانی که دارم به عرصه وارد شوم. من از همان زمان می‌دانستم که با چه مشکلاتی در انتخابات و بعد از آن مواجه خواهم شد، به این جهت که دولت آینده با مشکلات زیادی در داخل و خارج مواجه خواهد بود. من به دلیل تجربه‌های زیادی که در حوزه‌های اجرایی در زمینه فرهنگی، امنیتی و تقنینی داشتم، این برداشت را داشتم که وظیفه‌ای بر دوش من است و باید به صحنه باییم.

وی افزود: البته این که من ورود به انتخابات کردم، گناه غیرقابل بخشش مرتکب نشدم که کاندیدا شدم، من نمی‌دانم چرا این اندازه کاندیداتوری من مورد پرسش است. این همه توهین و تحقیر واقعا درست نیست، انتخابات یک پدیده مبارک برای شکوه کشور و مظهر اراده مردم است؛ از مشاهده وضعیت چند روز اخیر به نظر می‌رسد به جای فضای نشاط و اخلاق این همه توهین و تهمت باعث کسالت روحیه مردم است و این باعث می‌شود که در کنار صدمه به روحیه مردم برنامه‌های کاندیداها دیده نشود. در حالیکه امروز به دلیل مشکلات موجود، فضایی است که در عرصه انتخابات باید سوالات جدی طرح کنیم و بحث ها کارشناسی باشد چراکه از این طریق سرنوشت ۸۲ میلیون نفر رقم می‌خورد و با خاک پاشیدن مسیر انتخابات درست پیش نمی‌رود.

گفتم‌حوزه اقتصاد جای تصمیم‌گیری به روش پادگان و دادگاه نیست/ از حرفایم برداشت بدی شد

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون زمینه صحبت‌های خود در زمان ثبت‌نام در انتخابات و مطرح کردن این گزاره که «اقتصاد، پادگان و دادگاه نیست» و اینکه چرا این مسائل را مطرح کردید؟، اظهار داشت: در آنجا از صحبت‌ من برداشت نادرستی صورت گرفت، مطلب من این بود که حوزه اقتصاد جای تصمیم‌گیری به روش پادگان و دادگاه نیست، در پادگان سلسله مراتب و در دادگاه حکم قاضی تعیین کننده است اما اقتصاد جای بحث‌های کارشناسی و علمی است. برخی در این حوزه برداشت نادرست داشتند و حمله کردند، من افتخار می‌کنم که درخدمت نیروی‌های مسلح بودم و در این فضاها خدمت کردم، همچنین برای قضات هم احترام قائل هستم اما این بحث مانند این است که ما در وسط اتوبان نهج البلاغه بگذاریم، نهج البلاغه بسیار عزیز و شریف است اما هرچیزی جای خودش را دارد و اتوبان جای آن نیست.

لاریجانی در رابطه با حل مشکلات اقتصادی که ریشه در عدم تدبیر و قانونگذاری دارد و اینکه چرا علیرغم حضور در مجلس به انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است؟، بیان کرد: هر بخشی از حکومت وظیفه خودش را دارد، مقوله اصلاحات اقتصادی بخشی مربوط به تقنین است و برخی مربوط به قوه مجربه است. دولت‌ها در سال یک دهه اخیر سلایق متفاوت داشتند، اما در مجلس کارهایی برای ساماندهی فضای اقتصادی مطرح شد از جمله قانون بهبود فضای کسب و کار یا قانون رفع موانع تولید که می‌توانستند مفید واقع شوند، منتها قوای مجریه می‌بایست از این قانون بهترین استفاده را می‌کردند.

وی ادامه داد: ما در کشور ابرچالش‌هایی داریم به عنوان مثال صندوق‌های بازنشستگی مختلف از جمله تامین اجتماعی جلسات متعددی برگزار شد و من خودم جلسات را اداره می‌کردم، ما در بودجه این اعداد را برای پرداخت دولت تعیین کردیم که چه عددی پرداخت شود و دولت همراهی نکرد.

 قبول دارم در قضیه گرانی بنزین هم در تدبیر اشتباه شد هم در اجرا

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در رابطه با مساله گرانی بنزین و حوادث آبان‌ماه، تشریح کرد: من قبول دارم در قضیه بنزین هم در تدبیر اشتباه شد هم در اجرا؛ اینکه چرا اینطور شد بحث‌های امنیتی انتظامی باید پاسخ بدهند. اما در حوزه تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع ۸ ماه بحث شد، یک پیشنهاد این بود که ما به هر ایرانی ماهی ۳۰ لیتر بنزین بدهیم و هرکسی هم آن را نیاز نداشت در بازار آزاد بفروشد که در این روش مردم هم مشارکت داده می‌شدند، خب این نظریه‌ای بود که برخی اقتصاددان‌ها گفته بودند اما وفاق حاصل نشد. چنین اقداماتی به اجماع نیاز دارد و خب اجماع حاصل نشد.

وی افزود: آخر الامر یک اصلاحی از این طرح را آوردند و در آنجا با این حالت که حالا که با راه‌حل اساسی حل نشد، از طریق همین راه با اشکالی که وجود دارد کار را جلو ببریم اما به خوبی و مناسب به مردم توضیح داده نشد. من قبول دارم که باید برای چالش های بزرگ کشور یک اراده مهم و قوی وجود داشته باشد و این اراده در قوه مجریه است.

 ۵، ۶ ماه بعد از دبیری شورای عالی امنیت ملی استعفاء دادم منتها علنی نشد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که « با متهم کردن رقبا به تناقض‌گویی بحث تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها را مطرح کردید این مساله با تجربه شما در دبیری شورای عالی امنیت ملی و دستاوردتان که ارجاع پرونده به شورای امنیت و تحریم شدن ذیل ماده ۴۱ فصل منشور سازمان بود، تناقض دارد»، گفت: درباره قطعنامه‌ها نیاز به چشم بندی نیست، شنیدم آقای جلیلی هم گفتند که در زمان فلانی ۳ قطعنامه تصویب شد کافی است که متن این قطعنامه‌ها را بخوانید. در قطعنامه ۱۹۲۹ به اتفاق کارشناسان حوزه بین‌الملل جز بدترین قطعنامه‌هایی بود که تصویب شد و تمام فعالیت‌های بانکی، کشتیرانی و حتی سپاه پاسداران را تحریم کردند. حتی گفتند که همه محموله‌های ما را در زمین و هوا بازرسی کنند و بعد عمل کنند به انهدام آن؛ خب این‌ها به کاوش زیادی نیاز ندارد اما قطعنامه‌هایی که قبلا بوده است سنخ آن مشکلات مردم نبود و در همه آن‌ها روی موضوع هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای و مسائل موشکی تمرکز وجود داشت و ربطی به بانک و این‌ها نداشت.

وی ادامه داد: ما در آن مقطع مجبور بودیم مقداری پافشاری کنیم به خاطر اینکه روی زمین چیزی وجود نداشت، به این دلیل که شما هنوز یک زنجیره‌ای از سانتریفیوژ نداشتی، ما در فروردین ۸۵ توانستیم زنجیره را تکمیل کنیم، اما وقتی دیدند اراده ما قوی است وزیر خارجه آمریکا در تابستان ۸۵ اعلام کرد ما آماده مذاکره هستیم. اما چرا قطعنامه اول صادر شد؟ در نیمه اول سال ۸۵ بود که جنگ ۳۳ روزه رخ داد ما در بروکسل بودیم، وقتی که دیدند نمی‌توانند در جنگ پیشرفت کنند آقای کیسینجر مقاله نوشت و گفت همین الان باید قطعنامه علیه ایران تصویب شود و در همان زمان آقای سولانا به من گفت خرابکارها کار خود را کردند. بعدها دو قطعنامه دیگر صادر شد باید به این نکته هم توجه کنیم که متاسفانه در داخل کشور اختلاف نظر به وجود آمد و من از ۵-۶ ماه بعد از شروع کارم متوجه شدم که نمی‌شود در این فضا کار را پیش برد و استعفاء دادم منتها علنی نشده بود.

صحبت درباره هولوکاست تمام غرب را علیه ما متحد کرد

مسائل بین‌المللی با سخنرانی و جنجال حل نمی‌شود

مشاور راهبردی رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: ما به اندازه کافی در بحث هسته‌ای مشکلات داشتیم اما در داخل هم مشکلات تازه‌ای ایجاد می‌کردند، مثلا می‌آمدند در بحث هولوکاست صحبت می‌کردند و تمام غرب را متحد می‌کردند بعد استدلال‌شان هم این بود که برای ما فرصت تازه ساخته‌اند. ما در قطعنامه دوم و سوم با سولانا به توافقی روی ۳ هزار سانتریفیوژ رسیده بودیم ولی متاسفانه در داخل پذیرش نبود، در داخل می‌گفتند اصلا هسته‌ای حل شده و نیاز به مذاکره نیست اما شما می‌بینید که بعد از برجام حل شد و چند سال بعد از آن طول کشید. باید دقت داشته باشیم که مسائل بین‌المللی راه و تدبیر خاص نیاز دارد و با سخنرانی و جنجال حل نمی‌شود.

اگر برجام طرح خائنانه‌ای بود، شورای نگهبان مانند مابقی طرح‌ها نگهش می‌داشت

زمان تصویب برجام برخی نمایندگان زیر توافق‌شان زدند

لاریجانی درباره این که چرا در مجلس مسئله مهمی را مانند برجام ظرف ۲۰ دقیقه تصویب کردید که این امر انتقادات زیادی را همراه داشت، گفت: تصویب برجام دارای دو پشت صحنه است یکسری اقدامات پشت صحنه ای داشت مانند این که از از ۲ ماه قبل از تصویب بین ۲ فراکسیون مجلس هماهنگی ایجاد و توافقاتی حاصل شد، که البته بعدش نقض کردند.

وی ادامه داد: همان زمان  آقای توکلی پیشنهاد کرد همه آقایان امضا کنند، توجه داشته باشید ما  نمی‌خواستیم که پیاز بفروشیم برای مملکت قصد داشتیم تصمیم بگیریم. هر دو فراکسیون به شورای عالی امنیت ملی دعوت شدند، وقت کم بود؛ در کمیسیون امنیت ۵ الی ۶ جلسه بحث شد این از پشت صحنه، در جلوی صحنه هنگامی که آقای ظریف طرح را دادند ۳ ساعت بحث شد و دو الی ۳ جلسه دیگر هم بحث شد.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که من موقع اذان ظهر برجام را  رای گیری کردم، اظهار داشت: آقایان زیر حرف و توافقات‌شان زدند و ۴۰۰ پیشنهاد داشتند و مشخص بود که نمی‌خواستند مسئله سر موقع به تصویب برسد ، قطعا  نمی شد به خاطر سر و صدای یک عده ای جلوی تصمیم مصلحت نظام را بگیریم! آقایان می گویند این تصمیم رهبری نبود، مگر چنین چیزی  می‌شود؟ ایشان نامه ای به رئیس مجلس و نمایندگان نوشتند و تشکر کردند. شورای نگهبان هم اعلام نظر کرد بدانید اگر برجام طرح خائنانه بود شورای نگهبان هم مانند مابقی طرح‌ها نگهش می داشت.

وی خاطر‌نشان کرد: درد این است که یک نوجوان برای امرار معاش سر در سطح زباله می‌کند این باید آدم را بکشد و نه اختلافات سیاسی که آقایان به آن دامن می‌زنند. اگر برجام بد بود چرا آقایان بهم نمی‌زنند و می.گویند همین باشد؟ معتقدم برای این که شرایط جفت و جور شود باید چنین توافقی با شرایط خودش پیش برود.

جبهه انقلاب متعلق به آن‌هایی که با کفش‌پرانی  و سنگ‌پرانی می‌خواهند کارشان را پیش ببرند، نیست

وی درباره این که در این دوره از انتخابات از سوی اصولگرایان آمدید یا اصلاح‌طلبان گفت: آیا افراد برای حضور در انتخابات باید اصولگرا باشند یا اصلاح طلب؟ این جناح بندی‌ها  در این ۲۰ سال اخیر مطرح شده است در اوایل انقلاب جریانی انقلابی بود، کسانی مانند شهید بهشتی و مطهری و دیگران بودند من عضو این جریان هستم.

لاریجانی تاکید کرد: جهبه انقلاب متعلق همه مردم ایران است نه آن هایی که با کفش  و سنگ‌پرانی می خواهند کارشان را پیش ببرند. جبهه انقلاب شهید مطهری و بهشتی است. من جزو آن جبهه هستم و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور داشته باشند. این انتخابات سرنوشت آنان است. مردم هرچه با آگاهی در انتخابات شرکت کنند، بهتر می‌توان مشکلات را حل کرد.

بنا ندارم کنار بروم

وی درباره این که جبهه شما با آقای رئیسی و با جبهه‌ای که در جناح بندی‌ها نزدیک به ایشان است، چیست، آیا به نفع ایشان کنار می‌روید یا خیر گفت: من بنا دارم نظرات خودم را مطرح کنم و دسته بندی های متعارف را قبول ندارم و فکر می کنم جامعه هم به دنبال چنین کسی نیست، بنا ندارم کنار بروم یک وظیفه دارم که اگر مردم مرا قبول کنند انجام می دهم.

وی درباره این که آیا شما ادامه دولت قبلی هستید و آیا از جوانان چه بهره‌ای خواهید برد، بیان کرد: در تاریخ پس از انقلاب کدام دولت ها مشی شان یکی بوده است ، روسای جمهوری برای خودشان فکر و راه دارند . من ۲۰ سال پیش صداوسیما را با ۲ هزار جوان اداره کردم؛ آن موقع ۲ شبکه تلویزیونی داشتیم که از ۴ شروع می‌شد تا ۱۰ شب، این همه شبکه استانی از کجا شروع شد؟ در زمینه کارهای فاخر در تلویزیون کارهای درستی صورت گرفت به خاطر دارم شب عیدی آقای شجریان را دعوت کردیم اما بعدش کلی انتقاد شد.

لاریجانی تاکید کرد: مسائل به مسائل اقتصادی گره خورده است و باید برای ۲۰ سال آینده، اقتصاد مسئله کشور باشد.

در ماجرای کاندیداتوری بحث اذن مطرح نبود/ مراجع به من لطف دارند

وی درباره ارتباطش با مراجع و اذن گرفتن از آن‌ها بیان کرد: مراجع به من لطف دارند و نظرات خودشان را گفته‌اند، ولایت فقیه میوه مرجعیت است؛  بحث اذن نیست و آن‌ها به من لطف داشتند.

نباید به موضوع حجاب و زنان نگاه سیاسی داشت

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درباره حجاب گفت: حجاب یک موضوع ذاتا فرهنگی است و باید این پدیده را سامان داد و اخیرا دستخوش رویکردهای سیاسی شده است.

وی تاکید کرد: در بحث حجاب و زنان، نباید دولتها منتی بر آنها بگذارند. این مباحث را نباید با نگاه سیاسی نگریست. باید امکان رقابت زنان در عرصه اجتماعی را برای آنها فراهم کرد و زنان باید قدرتمند شوند؛ مسئله زنان ورای این صحبت‌ها است.

لاریجانی گفت: زنان به خاطر مسائل فرزندآوری باید شرایطی داشته باشند که بتوانند با مردان رقابت کنند. ما در همین راستا در مجلس قوانینی تصویب کردیم. ما باید زمینه حضورشان را فراهم کنیم. نه با دیدگاه فمینیتسی غربی ، بله با نگاهی که اسلام به زنان دارد.

پخش برنامه «هویت» در سال  ۷۵ کار اشتباهی بود

لاریجانی در خصوص پخش برنامه هویت در سال ۷۵ توسط صدا و سیما، گفت: من می‌پذیرم که پخش این برنامه توسط صدا و سیما کار اشتباهی بود و من دیر متوجه این موضوع شدم. زیردستان من این کار را انجام دادند اما اشکال را وارد می‌دانم. 

قرار نبود حصر در این حد طولانی شود

رئیس‌جمهور توانایی پایان دادن به حصر را دارد

وی در خصوص پایان حصر نیز بیان کرد: من صراحتاً می‌گویم زمانی در شورای عالی امنیت ملی مدت کوتاهی برای آن در نظر گرفته شده بود و قرار نبود حصر در این حد طولانی شود. امروز نیز رییس جمهور توانایی پیگیری پایان حصر را دارد.

اقدام هیات نظارت درباره انصراف نامزدهای انتخابات شوراها قانونی نیست

وی درباره تماس تلفنی هیأت نظارت با برخی از نامزد‌های شورای شهر تهران مبنی بر انصراف آنها، اظهار کرد: این اقدام هیأت اجرایی قانونی نیست. من الان کاره‌ای نیستم که پیگیری کنم اما تا جایی که بتوانم چشم، پیگیر موضوع خواهم بود.

لاریجانی در خصوص محل تولد خود نیز گفت: پدر من مرحوم میرزا هاشم آملی بوده است که ایرانی بوده و جد ما نیز ایرانی بودند. ایرانی بودن به خون است نه به جغرافیا. بعد از شش سالگی نیز از عراق به ایران بازگشتیم.

فحاشی‌ها به ظریف را قبول ندارم

سلیقه من در کشور سلیقه متفاوتی است

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقدی به آقای ظریف دارید؟ گفت: من آقای ظریف را فردی توانا در حوزه دیپلماسی می‌دانم. ایشان از وزرایی بودند که در مذاکرات خوب کار کردند. آقای ظریف فردی متدین، توانا و سنجیده است. فحاشی‌ها به ایشان را قبول ندارم اما اینکه در برجام اشکالاتی بوده است یا خیر، باید بگویم بله اشکالاتی بوده است. اما این دلیل نمی‌شود که خدمات آنها را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: رهبری و روسای قوا به دنبال این هستند که با همکاری یکدیگر مسائل را حل کنند. 

لاریجانی اضافه کرد: مجلس فعلی مگر نمی‌گفت که بودجه مناسب نیست؟ پس چرا تصویب کردند؟ چون تصویب آن برای کشور واجب است.

وی اظهار کرد: برای ماشه ما تئوری دیگری داشتیم اما نتوانستیم اجرایی کنیم. لذا سلیقه من در کشور سلیقه متفاوتی است اما برای حل مشکلات کشور همکاری سه قوه لازم و واجب است.

وی در خصوص دو‌ مجلسی کردن کشور نیز بیان کرد: تجربه سایر کشورها نشان دهنده این است که مجلس سنا در کشور تشکیل شود اما این مساله نیازمند تغییر قانون اساسی است. 

 در مجلس شاهد رد صلاحیت عده‌ای بودیم و من دلایل رد صلاحیت را قبول نداشتم

وی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و حذف برخی چهره‌های شاخص نیز گفت: من این درد را حس می‌کنم چون در مجلس شاهد رد صلاحیت عده‌ای بودیم و من دلایل رد صلاحیت را قبول نداشتم و گاهی به مشاجره می‌کشید. مرحوم شهید مطهری نکته‌ای گفته‌اند که برای دموکراسی و جمهوری اسلامی نباید فکر کنیم که ایشان چون اشکال دارد، مردم این شخص را نباید انتخاب کنند. مردم باید انتخاب کنند حتی اشتباه؛ یعنی آزادی در حکومت‌های دموکراتیک باید بالفعل باشد تا مردم توانمند شوند. 

لاریجانی افزود: یکی از موضوعات مهم رییس جمهور این است که در جهت اقناع گفتگو کند نه بگو مگو. وقتی با استدلال مطرح شود، ترتیب اثر خواهند داد.

برجام کار درستی بود و اکنون نیز باید به نتیجه برسد

این کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص تنوع ایجاد کردن در دولت گفت: شما از مقایسه تشابه کار من در صدا و سیما و ارشاد به توسعه می‌رسید. در ارشاد خاطرم هست که کتابخانه دولتی داشتیم، من این مساله را مطرح کردم که در مسجد کتابخانه دایر کنیم و کتاب به مساجد دهیم و موسسات فرهنگی هنری مساجد را ایجاد کنیم. آیت الله مهدوی کنی به من اعتراض کردند اما توضیح دادم و قانع شدند و خود ایشان این موسسه را افتتاح کرد. یکی از معضلات کشور ما این است که راجع به عدالت نظریه مشترک نداریم.

لاریجانی درباره اولویت قرارگرفتن اقتصاد و رشد اقتصادی و تغییر در ساختار حکمرانی،‌ اظهار داشت: اول درد را درست بشناسیم. گاهی اصلا درد درست شناخته نمی‌شود اگر شناخته شود میتوانیم راه حل پیدا کنیم. نکته دوم وفاق ملی است؛ کدام کشور توسعه‌اش با تشنج داخلی رخ داده است؟باید به این وفاق برسیم.  در شرایط نه جنگ و نه صلح یک شرایط شرطی به وجود می‌آید که باید خاتمه پیدا کند. برای همین برجام کار درستی بود و اکنون نیز باید به نتیجه برسد.

همه در حال تغییر هستند/ بعد از ۴۲ سال و با تجربه‌ای که به دست‌آورده‌ام می‌خواهم پیش بروم

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر رویکرد خودش نسبت به گذشته با اشاره به حرکت جوهری ملاصدرا گفت: همه در حال تغییر هستند و بعد از ۴۲ سال و با تجربه‌ای که به دست‌آورده ام میخواهم پیش بروم.

سال ۸۸ عده‌ای‌ مدام بنزین بر آتش می‌ریختند

رئیس پیشین مجلس درباره میزان آرا احمدی ‌ژاد در سال ۸۸ با بیان اینکه مبنا چیزی است که وزارت کشور اعلام کرده است درباره اینکه آیا به میرحسین موسوی تبریک گفته است، اظهار داشت: به این صورت که مطرح شده درست نیست؛ غروب روز شنبه بعد از انتخابات که دیدم شرایط کشور ملتهب می‌شود پیش آقای موسوی رفتم و گفتم حالا که انتخابات تمام شده شما سعی کنید فضا را آرام کنید. ایشانم گله داشتند و از ایشان خواستم ملاقاتی با رهبری داشته باشند، همانجا با آقای حجازی تماس گرفتم که وقتی داده شود بعدش هم آقای موسوی رفتند و مطالبشان را به رهبری گفتند. به آقای کروبی هم همین مسائل را گفتیم و در کوران کشمکش‌ها با ایشان صحبت کردیم. عده‌ای‌ مدام بنزین بر آتش می‌ریختند و من معتقد بودم که باید تنش حل شود و فحاشی‌هایی ها هم که می‌شود به دلیل این بود که ما سعی می‌کردیم به این صورت مسئله را حل کنیم.

با سعید امامی دیداری نداشتم

وی درباره پخش برنامه های«هویت» در دهه ۷۰ و دیدارش با سعید امامی گفت: نقلی از دکتر پورنجاتی مطرح کردند و گفته شد که برنامه هویت با همکاری وزارت اطلاعات و دیدار با سعید امامی انجام شده که کذب است، نه من ملاقاتی داشتم و نه می‌دانستم که در حال پخش است. حرفی که زدم عین حقیقت بود. اواخر کار متوجه شدم و دلیل اینکه از پخش آن جلوگیری نشد این بود، که اواخر برنامه بود. اما برنامه «چراغ» کاملا متفاوت و برنامه‌ای زنده بود و در برنامه زنده مسائلی پیش می‌آید و آقای حسینیان در ده دقیقه اول حرف زدند و من بعد از ۲۰ دقیقه متوجه شدم و گفتم برنامه را قطع کنند.

هنوز از عملکردم در کنفرانس برلین دفاع می‌کنم

لاریجانی با دفاع از عملکردش در درباره کنفرانس برلین گفت:‌ هنوز از آن کار دفاع می‌کنم و همچنان موافق هستم چون کسانی آبروی نظام را می بردند که خود از این نظام برآمده بودند. هنوز از آن برنامه دفاع می‌کنم.

مشاور رهبر انقلاب درباره دیدار خود با خاویر سولانا اظهار داشت: دیدار با آقای سولانا درباره ۳هزار سانتریفیئوژ بود که بحث کردیم و او پذیرفت اما در داخل پذیرفته نشد. اسناد و مدارک آن را هنوز دارم و قابل ارزیابی است. اما  اینکه‌ آیا می‌شود در حل مسائل به اجماع رسید، باید بگویم که تجربه نشان می‌دهد که اگر با استدلال مطرح شود، ممکن است. رهبری انسان بسیار باتجربه، خوش فکر و پارسایی است و در سال‌هایی که با ایشان مراوده داشته‌ام، مسائل کشور را خوب درک می‌کنند و اگر بدانند با صحت نیت مسائل مطرح می‌شوند می‌پذیرند؛ اما  بسته بندی و بحث اقناع آن مهم است.

نیاز نیست تا قم سانتریفیوژ داشته باشیم

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات با طرح این سوال که آیا می‌توانیم غنی سازی را در بستری قرار دهیم که مانع توسعه نشود، اظهار داشت:  با ضرس قاطع می‌گویم که ممکن است؛ از امکانات خبر دارم و می‌دانم که به چه چیزهایی نیاز داریم و مهم این است که به روز باشیم. نیاز نیست تا قم سانتریفیوژ داشته باشیم به تعداد سانتریفیوژ نیست بلکه به روز بودن آن مهم است.

با سوظن با افرادی که در حکومت کار می‌کنند برخورد نکنیم

وی راجع به احیای برجام و تقارن آن با انتخابات و اینکه همزمانی گفت‌وگوهای هسته‌ای با انتخابات تصادفی نیست و پشت آن چیزی است، با بیان اینکه این حرف درستی نیست، گفت: خواهش می‌کنم با سوظن با افرادی که در حکومت کار می‌کنند، برخورد نکنیم. در دین هم بر این نکته تاکید شده است. چرا که آنها نیز متدین و دلسوز انقلاب هستند. 

لاریجانی درباره لزوم و اصل توافقنامه برجام نیز گفت: ‌بحث دیگری در این زمینه نداریم و مشخص است؛ اشکال برجام آنجایی بود که بخش‌هایی از حاکمیت آمریکا درست کار نکردند، آنها باید به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گفتند که می‌توانند با ایران همکاری کنند، اما در دوره خود اوباما هم این کار نشد. اما اصل موضوع تصویب شده است. 

وی درباره الگوی اندیشه‌ای اظهار داشت: اینکه یک الگوی اندیشه‌ای خاص باید منبعث از سنت اسلام و انقلاب داشته باشیم، حتما باید اینگونه باشد؛ اما باید با واقعیت هم هم‌خوان باشد.

چین می‌گفت اگر FATF را تصویب نکنید همین آب باریکه هم قطع می‌شود

لاریجانی درباره FATF اظهار داشت: عده‌ای می‌گفتند چه کاری است که FATF را قبول کنیم و تهاتر کنیم، آیا کشور ۸۰ میلیونی را می‌توان اینگونه اداره کرد؟ مثلا برای خرید واکسن پوست بره بفرستیم؟ برخی نیز درباره تغییر الزمات گفتند که نیاز به یک پروسه ۵۰ ساله دارد که ایران یک کشور قدرتمند شود و با چند کشور بتوانند الزامات جدید را به وجود بیاورند. اما با بانک‌های کوچک می‌توان کار کرد اما همین بانک‌ها پول بالاسری می‌گیرند و وقتی با یک شرکت بزرگ می‌خواهد کار کنند می‌سوزد و باید برویم سراغ بانک دیگر. چین می‌گفت اگر این کار را نکنید همین آب باریکه هم قطع می‌شود.

لاریجانی درباره نظر غرب پیرامون برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای، تاکید کرد که باید قائل به تفکیک آرا آنها باشیم و همه را یکی نبینیم آنها حرف‌های گزاف زیاد می‌زنند و ما نباید بر مسائل دفاعی با کسی چانه بزنیم.

کسانی که در وزارت خارجه هستند نگاه حاکمیت را دنبال می‌کنند

وی درباه مسئله سازش اظهار داشت: سازش‌کاران کسانی هستند که می‌گویند باید در تصمیمات امریکایی ادغام شویم و برخی در خارج کشور و گاهی در ایران نیز هستند؛ اما کسانی که در وزارت خارجه هستند نگاه حاکمیتی را دنبال می‌کنند.

مشاور رهبر انقلاب درباره رابطه با شرق گفت: در دیپلماسی باید نگاه به شرق را دنبال کنیم اما به این معنا نیست که تعادل شرق و غرب را دنبال نکنیم. در نطق ابتدایی خود نیز اشاره کردم نگاه به شرق مهم است و ما در برنامه ۲۵ ساله هدف استراتژیک و تاکتیکی را دنبال می‌کردیم. این هدف گذاری است که در درازمدت می‌خواهیم با این کشور کار کنیم. با روسیه هم باید این کار را کنیم و  نباید فراموش کنیم که چینی‌ها در شرایط سخت کنار ما بودند. 

وی گفت: هیچ بحثی درباره واگذاری خاک نیست و تبلیغات سو بوده است. باید از هر دو گروه قدرتمند در جهت منافع استفاده کنیم و جمهوری اسلامی یک قدرت مهم منطقه‌ای شده است که باید با دیگران تعامل کند.

در زمان صدر اسلام هم ائمه با فامیل خود متفاوت هستند و غیر طبیعی نیست

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که عملکرد شما با برادرانتان چه تفاتی دارد؛ نقدهایی به عملکرد برادر شما در قوه قضائیه وارد است و مخالفت آقای جواد لاریجانی با برجام مطرح است که سوالاتی را در اذهان ایجاد کرده است، گفت: وقتی دکتر جواد نظرش با من در خصوص برجام متفاوت است یعنی ما نظرات متفاوتی داریم. ما در مورد افراد نوجوان صحبت نمی‌کنیم؛ دکتر جواد الان ۷۲ سالشان است؛ این‌ها مستقل هستند و ما نظرات مختلفی در حوزه‌های مختلف داریم و کارهای مختلفی داریم در زندگی هم متفات هستیم؛ در زمان صدر اسلام هم ائمه با فامیل خود متفاوت هستند و غیر طبیعی نیست.

خانواده ما صغیر نیستند و نظرات مختلفی دارند

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه شما باید در خصوص عملکرد برادران خودتان پاسخگو باشید و باید رویکرد شفاف‌تری داشته باشید، گفت: من به شما با صراحت گفتم که خانواده ما صغیر نیستند و نظرات مختلفی دارند. من فقط می‌توانم بگویم ما متفاوت هستیم. من با اعلام نظرم در مورد برجام نشان می‌دهم که نظرم با برادرم متفاوت است.  اگر به تاریخ نگاه کنید من بارها به برادرم که رئیس قوه قضائیه بودند پشت تریبون مجلس انتقاد کردم. من نباید پاسخ عملکرد قوه قضائیه را بدهم.

چند سال دیگر به هیچ عنوان بحث فیلترینگ مطرح نیست

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید دیر وارد فضای مجازی شده‌اید و نظرتان در خصوص فیلترینگ چیست، گفت: دیگر زمان موضوع فیلترینگ گذشته است؛ چند سال دیگر به هیچ عنوان بحث فیلترینگ مطرح نیست. این روش ها دیگر جواب نمی دهد و من امیدوارم بتوانیم این رویکرد را تغییر دهیم.

اینکه عده‌ای به من فحش دهند مشکلات کشور حل نمی‌شود

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تصویری که امروز از شما می‌بینیم، با آنچه پیش از این از شما و خانواده شما می‌دیدیم متفاوت است، گفت:  معتقدم در این زمینه باید کمی تامل داشته باشید. کشور نیازمند مدیری است که بتواند مشکلات کشور را حل کند. اینکه عده ای به من فحش دهند مشکلات کشور حل نمی شود. اینقدر به حاشیه‌ها نپردازید. امسال خشکسالی است و باید برای این مساله راه حل پیدا کنیم. ما احتیاج به واردات گندم و جو پیدا خواهیم کرد. مهمترین ارزش برای ما این است که خروجی حکمرانی ما زندگی خوب برای مردم باشد.

من نیرویی به رئیس جمهور معرفی نکردم

وی در خصوص اینکه رحمانی فضلی نیروی شما بوده و برای همین وزیر کشور شده است، گفت: من نیرویی به رئیس جمهور معرفی نکردم و در مورد ایشان هم زمانی مطلع شدم که بعد از انتخاب آقای روحانی پیش من آمدند.   

نباید کابینه را از قبل پیش‌فروش کنیم

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص کابینه خود بعد از پیروزی در انتخابات، اظهار داشت: ما نباید کابینه را از قبل پیش‌فروش کنیم. همچنین معتقدم چرخش نیروها نباید محدود باشد، افراد زیادی در کشور هستند که باتجربه و باهوش هستند و به درد اداره کشور می‌خورند. من این روش را می‌پسندم که اعلام رسمی کنند که ما برای این سمت فردی را با این ویژگی‌ها نیاز داریم و افراد خودشان را عرضه کنند؛ این می‌تواند هم برای خانم‌ها باشد و هم آقایان که از این طریق از این دایره محدود خارج شویم.

درباره آراء اصلاح‌طلبان من نمی‌توانم تضمین بدهم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تضمین‌های احتمالی به اصلاح‌طلبان برای جلب آراء این جریان سیاسی، ابراز داشت: درباره آراء اصلاح‌طلبان من نمی‌توانم تضمین بدهم، من نظر خودم را مطرح می‌کنم و آن‌ها کار خودشان را می‌کنند. همچنین درباره دو کاری که اگر به گذشته برگردم انجام نمی‌دهم باید بگویم که آدم اگر اشتباهی انجام داد، باید بپذیرد و اگر توانست جبران کند.

لاریجانی در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در کابینه، تصریح کرد: چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا هرکس که در پروسه استعلام از مردم بتواند مورد اقبال باشد در کابینه و رده‌های بعد به کار گرفته خواهد شد که این می‌تواند به سود زنان نیز باشد. در رابطه با قرارداد با چین و حضور کشورهای دیگر، من معتقدم هرچه کشورهای مختلف با ما درگیری اقتصادی بیشتری داشته باشند، در شرق یا همینطور غرب مساله جلوگیری از تحریم‌ها قابل دستیابی خواهد شد.

تخریب‌ها علیه من از سوی نهادهایی که از بیت المال استفاده می‌کنند، سامان‌دهی می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که در زیر مجموعه شما در صداوسیما اشتباهی صورت گرفت و مطلع نبودید، ابراز داشت: اینکه اشتباه یک عضو زیرمجموعه را متوجه نشدیم را دیدید اما صدها کار مثبت، سریال‌های فاخر و توسعه‌های متنوع را نمی‌بینید؟ وقتی مدیری سال‌ها کار اجرایی می‌کند، ممکن است در کار او اشتباهاتی رخ دهد. توصیه من این است که حداقلی از حمل بر صحت را در گفته های بنده قائل شوید.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص برخورد با منتقدانش بیان کرد: من از هیچ رسانه‌ای شکایتی نکردم اما ممکن است براساس قانون دادستان برخوردی کرده باشد. چندین بار مواردی پیش آمد خبرنگارهایی به دلیل توهین به رئیس قوه مورد برخورد قرار گرفتند که هربار پس از اطلاع من تلاش کردم موضوع رفع شود اما خودم شکایتی نکردم. همچنین اینکه گفته شد تماس گرفته‌اند که از من انتقاد نشود فکر می‌کنم این به شوخی بیشتر شباهت دارد من الان چه قدرتی دارم که بگویم با کسی که انتقاد کرده برخورد کنند؟ این روزها مشاهده کردید پس از ثبت‌نام چه موجی از هجمه اتفاق افتاد، انگار که بنا نبوده ما ورود کنیم یا انگار به محدوده ممنوعه قدم گذاشته‌ایم. توهین‌ها و تخریب‌هایی علیه من انجام شده بعد از ثبت نام و من هم می‌دانم از کدام نهادها که از بیت المال استفاده می‌کنند این کارها را سامان‌دهی می‌کنند البته در ظاهر به اسم مستقل برخود گذاشته‌اند.

اگر انتقادی به آقای آملی دارید به خودش بگویید

وی در واکنش به سوالی چندباره پیرامون رابطه‌اش با آیت الله آملی لاریجانی، گفت: من فکر می‌کنم یک اصراری دارید در اینکه بحث‌ها در حوزه رابطه ما و خانواده را ادامه دهید من پاسخ بیشتری ندارم. اگر انتقادی به آقای آملی دارید به خودش بگویید، هر فری باید پاسخگوی عملکرد خودش و نهاد تحت مدیریت خودش باشد. درباره کلیپ ما که گفته‌اند امنیتی بوده، خب خیلی‌ها هم خوششان آمده، هرکسی نظری دارد و سلایق مختلف و محترم است. در رابطه با نقش من در انتصاب آقای رحمانی فضلی باید بگویم که هیچ نقشی نداشتم. آقای روحانی در دوره‌ای که نماینده مجلس بوده با آقای رحمانی فضلی رفیق بوده و باهم کار می‌کردند اما اگر ایراد به ایشان دارید از خودش بپرسید. در بحث استیضاح هم ذهنیت اشتباهی مطرح شد من ممانعت نکردم اما در مجلس عده‌ای استیضاح ایشان را خلاف مصلحت می‌دانستند.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: در بحث رمزارزها من فکر می‌کنم طی ۱۰-۱۵ سال آینده این مساله موضوع متعارفی در جهان خواهد شد و من فکر می‌کنم باید قوانین مناسبی تعریف شود برای آینده چراکه ساختار دنیا اینگونه است که در آینده نزدیک استفاده از رمزارزها مرسوم شود.

اینکه هرکسی صدایش را کلفت کند و هرچیزی را به هر کسی بگوید درست نیست

مشاور راهبردی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که «در موضوع پرتاب کردن سنگ و مهر در مسجد اعظم قم چرا آن را پیگیری و نسبت به آن شکایت نکرده است؟»، بیان داشت: اینکه گفتید چرا شکایت نکردم، روش من شکایت نبود اما بررسی صورت گرفت؛ در کمیسیون امنیت ملی رسیدگی شد و مشخص هم شد چه بخشی دست داشتند و چه گروه‌هایی شب قبل جلسه گذاشتند. در این قضیه من شکایت نکردم اما برای نظام خوب نیست یک روز با آقای هاشمی برخورد کنند، یک روز با مراجع و یک روز در مراسم ملی با رئیس مجلس اینطور رفتار شود. اینکه می‌گویم باید همبستگی ملی ایجاد شود، به همین منظور است. اینکه هرکسی صدای خود را کلفت کند و هرچیزی را به هر کسی بگوید درست نیست، اشکال کار هم این است که عده‌ای خود را انقلابی‌تر از دیگران می‌دانند. خاطرم است در انتخابات قبلی که کاندیدا بودم مرحوم آقای عسگراولادی خطاب به یکی از کاندیدها که حرف‌های این چنینی می‌زد، گفت که «اشکال شما یک چیز است و آن اینکه فکر می‌کنی فقط خودت انقلابی هستی.» این که یک گروه فکر کنند انقلابی‌تر هستند و فقط خودشان را مدافع ولایت فقیه بدانند به نظام ضربه می‌زند. من نمی‌گویم انقلابی نیستند اما انحصار ایجاد کردن غلط است. من فکر می‌کنم اختلاف ما در این زمینه از این جنس است من آن‌ها را خارج از انقلاب نمی‌دانم اما عکس آن صادق است و آن‌ها حلقه را تنگ می‌کنند.

به دلیل وجود تحریم‌ها معذوریت‌هایی داریم و نمی‌توانیم همه چیز را علنی کنیم

وی در پاسخ به سوالات خبرنگار ایلنا درخصوص قرارداد با چین و مساله بورس، ابراز داشت: قرارداد ایران و چین یک چارچوبی است در همه حوزه‌های گردشگری، صنعتی، اقتصادی، فنی-مهندسی و قوای مختلف؛ در این قرارداد عدد و رقم مطرح نیست و حرف‌هایی می‌زنند که فروختند و ... این‌ها خلاف است. متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها معذوریت‌هایی داریم که نمی‌توانیم همه چیز را علنی کنیم. در رابطه با مساله بورس من فکر می‌کنم بورس از موضوعاتی است که باید سریع برای آن علاج شود. شاید نیاز است بیمه‌ای را برای آن طراحی کنیم تا اضطراب بورس اندکی کاهش پیدا کند، البته اضطراب همه جای دنیا وجود اما در شرایط اقتصادی ما خوب است که بتوانیم اندکی شرایط ریسک را مدیریت کنیم.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: درخصوص صحبت‌های روز ثبت‌نام من نگفتم پادگان و دادگاه بد است و جای بدی است بحث من این است که هر چیزی در جای خودش باید باشد. اما نکته‌ای که فرمودید شما و برادران‌تان پاشنه آشیل هستید به این توجه داشته باشید که چسباندن افراد به دیگران شاید کار مناسبی نباشد. توجه داشته باشید که به شما هم اتهامات زده می شود همه باید از این موضوع اتهام افکنی دوری کنیم.

قرار بود طرف چینی ۱۸ میلیون واکسن بفرستد اما وزارت بهداشت تعلل کرد 

 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره واردات واکسن گفت: مرداد سال گذشته با وجود اینکه مسئولیتی ندارم، با طرف چینی وارد مذاکره شدم و خواستم واکسن بفرستند و گفتند ۱۸ میلیون واکسن می‌توانند بدهند و به آقایان وزارت بهداشت گفتم اما آنها تعلل داشتند.

وی درباره ساماندهی حق آبه‌های کشور گفت: درباره حق‌آبه ما از رودهای افغانستان نیاز به مذاکره دقیق است و مذاکراتی شروع شده است.

آزادی سیاسی به باروری فکر سیاسی کمک می‌کند

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این کار مذاکرات دقیق می‌خواهد و باید راه‌حل‌های ملی بر آن حاکم شود و از ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درباره آزادی گفت: حتما آزادی باید باشد اما حدود آن چقدر باشد بحث دیگری است، آزادی سیاسی به باروری فکر سیاسی کمک می‌کند.

نیروهای مسلح پیگیر اشکالات ایجاد شده در ماجرای آبان ۹۸ هستند

وی درباره حوادث آبان و عدم پیگیری ماجرای آبان ۹۸ در مجلس یان کرد: ما باید تلاش کنیم اعتراضات ما به مشکل امنیتی تبدیل نشود. وقتی جنبه امنیتی پیدا می‌کند، دیگر دست مجلس نیست. شما در خصوص اعتراضات از آزادی اعتراضات بدون خشونت دفاع کنید. اشکال به اجرای موضوع بنزین وارد است و من اطلاع دارم که خود نیروهای مسلح پیگیر اشکالات ایجاد شده هستند.

وی درباره مشکلات حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: به بخش فرهنگ و آموزش و پروش باید دید بلندمدت داشت. آیا ما می‌خواهیم آموزش و پرورش ما تکانی بخورد؟ بار سنگین آموزش و پرورش کاهش پیدا کند؟ امروز  معلم ما ناراضی است و دوجا باید تدریس کند! برای آموزش و پرورش باید یک جایگاه راهبردی پیدا کرد. ما روی آموزش فنی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری نکردیم. لذا باید این کار صورت گیرد.

باید از وجود مفاخری مانند بیضایی استفاده کرد

لاریجانی درباره مجوز صادر کردن و سانسور از طرف نهادهای دولتی و مهاجرت افرادی مثل بهرام بیضایی گفت: مسئله سینما را باید بسیار جدی گرفت، آقای بیضایی بخش جدی از صاحب نظران در این حوزه هستند. من به بسیاری از کشورها رفته و فیلم‌هایشان را دیده‌ام. رویکرد عاطفی در سینمای ایران نبوغ دارد که باید تقویت شود؛ البته کرونا نیز به سینما آسیب زد.

وی افزود: خیلی از دوستان دیگر به جز آقای بیضایی جزو افرادی هستند که کار فاخر درست کرده‌اند که باید از وجود آنها استفاده کرد.

رئیس پیشین مجلس درباره مجوز ارشاد و اینکه یک نویسنده باید از کارمند وزارت ارشاد اجازه بگیرد، گفت: در دوره خودم راه حلی با شکل‌گیری لیست ناشران مورد وثوق و کارمندانی که اگر عملکرد خوبی داشتند، مورد وثوق قرار می‌گرفتند را ارائه دادم. چرا که بیش از ۹۰ درصد کارمندان مسائل فرهنگی را نمی‌فهمند. امام فرمودند کار و امورات مردم را به دست کارمندان نسپرید. بنابراین باید با سعه صدر برخورد شود.

برای مناظره با رئیسی و جلیلی مشکلی ندارم

وی درباره شبکه خانگی نیز گفت: بخشی از قسمت متصل به کارهای سینمایی شبکه خانگی است، گردش اقتصادی بخشی در سینماها و بخشی در شبکه خانگی است. چیزی که به آن اعتقاد ادارم این است که باید برای تولیدات فرهنگی سبک و سیاق اقتصادی در نظر گرفت تا بتوانند سرپا بیاستند. 

وی درباره پیشنهاد مناظره میان او رئیسی و یا جلیلی گفت:‌ من مشکلی برای مناظره با آقای رئیسی و جلیلی ندارم.

باید فهم مشترکی بین ایران آمریکا به وجود بیاید

مشاور رهبر انقلاب در پاسخ به سوالی درباره آمریکا ستیزی، گفت:  آمریکاستیزی آن طرف هم دارد؛ آنها [آمریکایی‌ها] نیز ستیز می‌کنند، در این قضیه باید واقع‌بین بود. آیا در مورد برجام ایران بد عمل کرد یا آمریکا؟ آنها باید رفتارشان را تغییر دهند. بعد از برجام رهبری گفتند این یک تجربه است و اما اگر تجربه درستی بود ‌می‌توان گام‌های دیگر را نیز برداشت. باید یک فهم مشترک بین ایران آمریکا به وجود بیاید و مسئله در سطح تخصصی‌تری دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز