خبرگزاری کار ایران

استاد مطالعات منطقه‌‎ای دانشکده کارمونت مک‌کنا :

وین اولین ایستگاه احیای برجام است/ بازگشت به توافق هسته‌ای به نفع ایران و آمریکاست/ موانع به مرور برطرف می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۱۳۱

استاد مطالعات منطقه‌ای تاکید کرد احیای برجام به نفع ایران و آمریکا است‌.

پروفسور ادوارد هیلی استاد مطالعات استراتژیک بین المللی دانشکده کارمونت مک کنا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد احیای برجام و روابط ایران و آمریکا پرداخت‌.

این استاد دانشگاه در ارزیابی خود از مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: جلسات برگزار شده در وین یکی از ایستگاه‌های مسیر دستیابی به توافق است. راه خروج از بن‌بست از همان ابتدا با دادن  امتیازات همزمان ایران و ایالات متحده آشکار بوده است.

 وی افزود: این مذاکرات به حفظ وجهه برای هر دو طرف منجر می‌شود و با توجه به همین موضوع نیز  گفتگوها در این شرایط توانست به طور جدی آغاز شود.

وی در مورد پیچیدگی‌های احیای برجام گفت: ثابت شده است که مسئله بسیار دشوارتر از آن است که من و بیشتر ناظران تصور می‌کردیم. به نظر می رسد بخشی از دلیل این امر انتخابات ایران باشد چرا که اختلاف نظر در دولت ایران در مورد خود معامله وجود دارد. البته به نظر می‌رسد بخشی از موانع نیز از تلاش دولت بایدن برای گسترش پوشش توافق نامه جدید فراتر از آنچه ایران آن را قبول می کند ، ناشی می‌شود. به طور معمول، این نوع موانع به مرور برطرف می شوند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در طی جلسات، مذاکره کنندگان با یکدیگر آشنا می‌شوند و بنابراین می‌توانند به حرف یکدیگر اعتماد کنند. در این مسیر می‌توان به آشنایی طولانی مدت و تجربه جک سالیوان، مشاور فعلی امنیت ملی ایالات متحده و محمد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران، امیدوار بود.

وی افزود: با این حال دور جدید نبرد میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز عامل پیچیده‌ای است. زمینه ایده آل برای مذاکرات هسته‌ای ایالات متحده و ایران یک خاورمیانه نسبتاً آرام است یا حداقل شاهد هیچ نوع  خشونت مانند اسرائیل و غزه نباشیم.

وی هم چنین در مورد سرنوشت برجام گفت: این توافق احیا می‌شود چرا که این توافق به نفع ایران و ایالات متحده است و من به سختی می‌توانم باور کنم که توافق نامه تمدید نشود. البته پیش‌بینی‌های من گاهی اشتباه می‌شود؛ من هرگز تصور نمی کردم که دونالد ترامپ نیز در انتخابات ۲۰۱۶ پیروز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز