خبرگزاری کار ایران

درویشیان:

مشکلات ۶۴۷ واحد تولیدی بدون تشکیل پرونده در سال گذشته پیگیری شد/ تخصیص منابع ارزی به چهار شرکت تولیدکننده واکسن کرونا با ورود سازمان بازرسی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۰۲۵

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال ۹۹ مسئولان و دست اندرکاران سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور بازدید به عمل آوردند.

به گزارش ایلنا، حسن درویشیان امروز صبح با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر به تشریح برنامه‌های این سازمان در خصوص حمایت از تولید و اشتغال پرداخت و اظهار داشت: زیرساخت‌ها و سامانه‌های زیادی در زیرمجموعه سازمان بازرسی کل کشور برای انجام مسئولیت‌های نظارتی ناظر بر انجام تکالیف و مسئولیت‌ها از سوی سازمان‌های اداری کشور و همچنین حمایت از تولید و اشتغال ایجاد شده و یا در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: به زودی سامانه‌ای به منظور رصد تکالیف قانونی سازمان‌های اداری کشور ایجاد می‌شود تا در این سامانه همه دستگاه‌های اجرایی مشمول نظارت و بازرسی، تمامی وظایف و مسئولیت‌های خود را منعکس کنند و مورد رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گیرد و چنانچه نسبت به انجام این وظایف و مسئولیت‌ها اهمال صورت گرفته و یا موانعی وجود دارد مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ایجاد دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری در ساختار تشکیلاتی سازمان بازرسی کل کشور، گفت: طی دو سال اخیر اقدامات لازم را برای تقویت دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری در سازمان بازرسی کل کشور انجام دادیم و این دفتر را به زیرمجموعه رئیس سازمان منتقل کرده‌ایم؛ البته حمایت سازمان بازرسی کل کشور از تولید صرفاً محدود به این دفتر نیست و بالغ بر ۲۵ درصد از برنامه‌های تدوین شده در این سازمان مربوط به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظام مسئله‌محوری توسط سازمان بازرسی کل کشور، گفت: ما مسائل اصلی کشور در حوزه اقتصاد و تولید را احصا و بر همین مبنا راهکار‌هایی را برای رفع موانع چه موانع ناظر بر ساختار‌های ناکارآمد یا مقررات دست و پاگیر ارائه کرده‌ایم.

وی با ارائه آمار‌هایی ناظر بر حمایت‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور از مقوله تولید و اشتغال در سال ۹۹، گفت: درسازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته ۲۱۰ پرونده بازرسی پیرامون رفع موانع تولید تشکیل دادیم؛ همچنین ۷۸۱ پیشنهاد ناظر بر اصلاح امور ساختاری و فرایندی در حوزه تولید از ناحیه سازمان ارائه شد که از این میان ۵۸ پیشنهاد مربوط به اصلاح رویه‌ها و مقررات مخل تولید بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: در سال ۹۹ همچنین ۲۲۳۶ جلسه کارگروه برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و مسئولان و دست‌اندرکاران سازمان بازرسی کل کشور از ۵۳۶ واحد تولیدی در سراسر کشور بازدید به عمل آوردند و مسائل و مشکلات این واحد‌های تولیدی را مورد پیگیری قرار دادند و با پیگیری‌های صورت گرفته از تعطیلی بخشی از این واحد‌های تولیدی جلوگیری شد و برخی دیگر از این واحد‌ها با افزایش ظرفیت تولیدی مواجه شدند؛ همچنین مشکلات و مسائل ۶۴۷ واحد تولیدی نیز بدون تشکیل پرونده توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شد.

وی تصریح کرد: ما منتظر مراجعه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نمی‌شویم و به همکارانمان گفته‌ایم که خودشان مستقیم به موضوعات و مشکلات ورود کنند که در نتیجه بازدیدها از تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری جلوگیری شده و ۴۴۸ بنگاه اقتصادی هم افزایش تولید داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تسهیل اصل مجوز توسط بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی، گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۹ بالغ بر ۴۳۹ واحد تولیدی در سراسر کشور که با مشکل اخذ مجوز روبرو بودند، به مجوز دست یافتند.

وی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته بالغ بر ۲۴۷ گزارش هشداری مرتبط با موضوع حمایت از تولید ملی و سرمایه‌گذاری به بخش‌های اجرایی ارائه شد و ۳۳۶ فقره شکایت نیز از سوی تولیدکنندگان از بخش‌های اجرایی به سازمان بازرسی کل کشور واصل شد؛ که از این تعداد شکایت به ۱۸۲ مورد آن رسیدگی شده و بقیه هم در حال رسیدگی است. باید تأکید کنم که فعالان بخش تولید در صورت داشتن مشکلاتی با بخش‌های اجرایی می‌توانند به دفتر‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید سازمان بازرسی کل کشور که در سراسر کشور مستقر است، مراجعه کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ بالغ بر ۵۵ هزار واحد تولیدی اعم از واحد‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی توسط سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور تحت رصد و نظارت قرار گرفت؛ از این تعداد واحد‌های تولیدی بیش از ۳۴ هزار واحد فعال بوده، ۵۱۷۲ واحد نیمه‌فعال بوده و بیش از ۱۵ هزار واحد نیز تعطیل بودند که در همین راستا به کمک دادستانی کل کشور مشکلات را شناسایی کرده‌ایم و در حال برطرف کردن مشکلات واحدهایی که امکان فعال شدن مجدد را دارند، هستیم و البته این را هم بگویم که یکسری از واحدها امکان فعال کردن‌شان وجود ندارد، چراکه فعالیت مجدد آنها صرفه اقتصادی ندارد و حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی نیز مشکلاتی را با بانک‌های تسهیلات‌دهنده داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان اظهار داشت: مقرر شده ظرف یک ماه آینده نسبت به فعال کردن واحد‌هایی که امکان فعالیت دارند اقدام شود و این موضوع در دستور کار جدی سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور قرار دارد. درهمین راستا تعدادی از واحدهای تولیدی احاله و به مالک اصلی برگشت داده شده است.

وی تاکید کرد: دولت و بانک‌ها اداره‌کننده خوبی برای واحدهای تولیدی نیستند و حتماً باید بخش خصوصی برای اداره این واحدها ورود کند و دولت به توانمندسازی و سیاست‌گذاری این واحدها مشغول باشد.

وی ادامه داد: همچنین با هدف جلوگیری از خروج واحد‌های تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها از مدار تولید، ۸۵۱ واحد تولیدی مورد رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت و مشکلات تعدادی از این واحد‌ها مرتفع شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به پیگیری مشکلات واحد‌های کلان تولیدی توسط سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در سال گذشته، ۱۰ بنگاه کلان تولیدی در هر استان یعنی تقریباً ۳۰۰ واحد کلان تولیدی در سراسر کشور تحت رصد سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته متوسط ظرفیت این بنگاه‌های کلان تولیدی از ۵۷ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافت.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام، بالغ بر ۳۲۸ پروژه کلان نیمه تمام در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که به صورت میانگین این پروژه‌ها بالغ بر ۶۴ درصد پیشرفت داشتند.

وی تصریح کرد: سامانه ۱۳۶ برای اعلام شکایات و تخلفات ادارات است اما اگر مردم فسادی را ملاحظه کردند و یا از فسادی مطلع بودند می‌توانند به سامانه گزارشگران فساد آن را گزارش کنند. تعدادی از هم‌وطنان تاکنون گزارش‌هایی به ما اعلام کردند که برخی از این موارد منشا اثربخشی‌هایی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کل کشور در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونا، گفت: سازمان بازرسی مجدانه برای رفع مشکلات تولیدی و گمرکی و تسهیلاتی ۴ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا ورود پیدا کرد و با پیگیری‌های صورت گرفته در اواخر سال گذشته تخصیص منابع ارزی به این تولیدکنندگان از ناحیه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی صورت گرفت و همچنین در ترخیص مواد اولیه این تولیدکنندگان از گمرک نیز با پیگیری‌هایی که داشتیم، تسریع شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به معضل ماندن و فاسد شدن کالا‌ها در گمرک به سبب عجز واردکنندگان از رفع تعهدات ارزی خود، گفت: مقرر شد تا واردکنندگانی که ناتوان از رفع تعهدات ارزی خود هستند و بدین واسطه کالا‌های آن‌ها در گمرک می‌ماند بتوانند نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالا‌های خود از گمرک اقدام کنند و ۱۰ درصد باقیمانده را پس از رفع تعهدات ارزی خود ترخیص کنند که با این مقرره مشکلات قابل توجهی که در خصوص ماندن و فاسد شدن کالا‌ها در گمرک وجود داشت مرتفع شد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که داشتیم سامانه‌های تجارت به زودی طبق وعده دستگاه‌های اجرایی به بهره‌برداری کامل می‌رسد و دستگاه‌های مختلف داده‌هایشان را در این سامانه‌ها بارگذاری می‌کنند و ما نیز به طور بر خط نظارت خواهیم کرد و با این اقدام بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، مانند تامین نهاده‌های دامی برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به اهتمام سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید نسبت به مقوله ترک فعل‌ها، گفت: طبق تعریف صورت گرفته در قانون ارتقا نظام و سلامت اداری، فساد هم شامل فعل‌ها و هم ترک فعل‌ها می‌شود. یکی از مشکلاتی که طی سالیان گذشته در کشور با آن مواجه بودیم فرصت‌سوزی‌ها و ظرفیت‌سوزی‌هایی بود که به واسطه اهمال صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها رخ داد و همچنین تکالیف و مسئولیت‌هایی که از ناحیه دستگاه‌ها انجام نگرفت که از مصادیق عمده آن در حوزه مسکن است که در این خصوص هم در سازمان بازرسی کل کشور و هم دادستانی در حال پیگیری است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت نقش مردم در پیشبرد وظایف بازرسی و نظارتی سازمان بازرسی کل کشور، گفت: حتماً سازمان بازرسی بدون کمک و حمایت و همراهی و گزارش‌های مردمی نمی‌تواند به طور کامل به مأموریت‌های قانونی خود برسد و ما در تشکیلات سازمان بازرسی اداره‌ای به نام نظارت همگانی و بازرسان افتخاری داریم و بالغ بر ۵ هزار بازرس افتخاری با سازمان بازرسی همکاری دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز