خبرگزاری کار ایران

جهانگیری آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها را ابلاغ کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۹۷۸

معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، با امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه بیست و دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راستای معرفی، ترویج و آموزش میراث فرهنگی ناملموس(معنوی)، حمایت هرچه بیشتر از این میراث در قالب قوانین و مقررات کشور و نیز تقویت ظرفیت کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس، با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تصویب آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موافقت کرد.  

براساس این آیین‌نامه، وزارت میراث فرهنگی موظف است با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس نسبت به برنامه‌ریزی، ارائه ساز و کار اجرایی، تصویب الگوی مشارکت، نظارت، پایش و روزآمدسازی آن از طریق کارگروه فوق اقدام کند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند ادارات و نهادهای تابعه خود را در سطح استانی با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس فعال کرده و اقدامات لازم را با همکاری و نظارت وزارت میراث فرهنگی به انجام برسانند.

علاوه بر این در راستای بومی‌سازی مشارکت و تقسیم کار محلی بین دستگاه‌ها با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس در سطح شهرستانی، وزارت مزبور موظف است با همکاری وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، کارگروه مشارکت در پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها را به ریاست فرماندار شهرستان مربوطه و بدون توسعه ساختار اداری تشکیل دهد.

این کارگروه انجام وظایفی چون شناسایی، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری آیین‌های سنتی، هنرهای نمایشی و مراسم ویژه میراث فرهنگی ناملموس، اختصاص مراکزی برای حمایت، ترویج و توسعه مهارت‌های مرتبط با صنایع دستی سنتی، حمایت از استادکاران هنرهای سنتی و حاملان میراث فرهنگی ناملموس (گنجینه‌های زنده بشری) و ... را بر عهده دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز