خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است/ «توافق اولیه» در وین وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۳۹۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده  در نشست خبری امروز (۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) با بیان اینکه با عنایت به اتفاق‌های مهمی که در سرزمین‌های اشغالی در حال روی دادن است و جنایت‌های شرم آوری که رژیم اشغالگرقدس این روزها و شبها مرتکب می شود، گفت: چند کلمه‌ای را به عربی و برای جهان عرب می‌گویم. 

ترجمه متن سخنان سخنگوی وزرات امور خارجه در مورد غزه به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نواز غزه را که منجر به شهادت دهها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمانهای مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین الملل است، به شدت محکوم می نماید.

متاسفانه در سایه حمایتهای بی شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است واز همین رو، مردم فلسطینکه برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار می باشند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است.

استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی ـ اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است وجمهوری اسلامی ایران- همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم میباشند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولتها و سازمان های مسئول بین المللی می خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.

همچنین از ملتها، سازمانها و دولتهای مسلمان و بویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار واقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی،در کنار مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

بعلاوهبه جامعه بین المللی هشدار می دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل نمایدو با فشار بر رژیمجعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.

در پایان تاکید می کنم که تنها راه حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد.

امیدوارم به زودی شاهد لحظه ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود.

و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گاه‌شمار این وزارت خانه در هفته گذشته گفت: دوشنبه هفته گذشته گفتگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای عراقی خودش را داشتیم که درباره تحولات عراق و همچنین تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا گفت‌وگو شد. وزیر خارجه همچنین با همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی بصورت تلفنی گفت‌وگو کرد. 

روز چهارشنبه نیز آغاز رسمی فعالیت‌های کمیته هماهنگی وزارت خارجه و کمیته ملی المپیک داشتیم که من دیداری را با اعضای کمیته ملی المپیک، آقای صالحی امیری و همکارانش داشتیم که تصمیمات خوبی انجام شد و امیدواریم که وزارت خارجه بتواند همکاری برای حضور موفق در توکیو داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای دکتر ظریف برای صحبت‌ در مورد تحولات سرزمین‌های اشغالی سفری به سوریه داشت و ملاقات‌هایی را به گروه‌های فلسطینی سوریه داشتند که ضمن حمایت های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین تاکید کردند؛ همچنین گفت‌گوی آقای ظریف را با زیاد نخاله داشتیم. همچنین در پنجشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه سفری به اسپانیا داشتند که علاوه بر همتای خود با وزیر صنعت و تجارت این کشور دیدار داشتند. بعد از آن نیز جلسه اضطراری کنفرانس اسلامی را داشتیم که آقای دکتر ظریف مواضع جمهوری اسلامی را در آنجا مطرح کردند.

وی اظهار داشت: آقای ظریف دیروز وارد رم شدند و امروز با مقامات واتیکان و دیدار دوجانبه را با مقام‌های ایتالیا آغاز می‌کنند. همچنین جلسات کمیسیون مشترک نیز چه کارگروه‌ها و جلسات دو جانبه رئیس هیئت ایرانی با اعضای دیگر در وین پیگیری شده است و این جلسات همچنان ادامه دارد. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توافق اولیه در وین گفت: گفت‌وگوها ادامه دارد، توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.

وی درباره دیدگاه و اقدامات وزارت خارجه درمورد اتفاقاقات اخیر فلسطین تاکید کرد: موضوع فلسطین موضوع جهان اول جهان اسلام است؛ آرمان فلسطین بلندترین آرمانی است که ملل آزاده جهان در طی چند دهه گذشته پیگیری کرده اند و یکی از پیام های مهم انقلاب اسلامی حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده و این به عنوان اولویت اصلی دستگاه سیاست خارجی همواره مدنظر بوده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از نمایش های عادی‌سازی در این راستا بود که تلاش کردند موضوع اول جهان اسلام که فلسطین بود را به فراموشی بسپارند اما همین تحولات در سرزمین‌های اشغالی نشان داد که هیچ نمایشی نمی‌تواند موضوع اول جهان اسلام را به حاشیه ببرند.  همین راستا جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشورهای اسلامی منطقه در چارچوب کنفرانس اسلامی و همچنین رابطه دو جانبه و چند جانبه پیگیری کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ما از روز اول به طور جدی این موضوع را پیگیری کردیم؛ همچنین سخنرانی آقای ظریف چند بند مشخص داشت از جمله ضرورت به رسمیت شناختن و شناسایی جنایت‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت؛ امروز نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را یک بار دیگر به تکرار کردم که سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای اسلامی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌هایی که مسئول هستند باید به طور موثر وارد شوند تا از ادامه تجاوز ها جلوگیری کند. و اقدام موثری در راستای احقاق حقوق حقه فلسطین انجام دهند. ما از این آرمان کوتاه نیامده و همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت کشور درباره علت لغو سفر ظریف به وین اظهار داشت: در تور اروپایی آقای ظریف برخی سفرها در در حال نهایی شدن بودند، سفر به اتریش هم هماهنگ شده بود که با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم در این شرایط این سفر انجام نشود واین سفر را به مصلحت ندانستیم. جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده و متاسف هستیم که برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که در کنار ظالم و جنایتکار بایستند. البته این مسئله و عامل ثالث در رابطه ایران و این کشورها اثر نخواهد داشت و ما روابط خوب خود را با آنها ادامه خواهیم داد اما این تصمیم قطعی برای حمایت همیشگی و همواره از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین است.

وی درباره کُند شدن مذاکرات در وین و آخرین جزئیات آن اظهار داشت: آنچه در وین انجام می‌شود سکوت خبری نیست و البته خبرسازی هم معنایی ندارد. این چیزی که دنیای غرب انجام خبرسازی است. ادامه گفتگوهای فنی در هر سه کارگروه در حال پیگیری است و درصد بسیار بالایی از برکت‌ها یا جاهای خالی تکمیل شده‌اند. البته آنچه که مانده قابل توجه است که ما در چارچوب سیاست عالیه نظام بر مواضع خودمان پافشاری کردیم و همچنین مواضع را گفته‌ و پیگیری می‌کنیم. به نظر می‌آید که باید فرصت دهیم و ضمن اینکه نمی‌خواهیم گفتگوها فرسایشی شود، همچنین نمی‌خواهیم توافق صورت گیرد که در چارچوب به سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل های عملی مرکز نباشد.

وی افزود: در برخی حوزه‌ها کندی‌هایی بوده و در برخی نیز توفیقاتی صورت گرفته است. دیروز نیز آقای دکتر عراقچی جلسه‌ای با طرف‌های اروپایی داشتند تا در حوزه کارگروه‌ها در چند روز آینده کمک کند تا جایی که ممکن است این جمع بندی ها صورت گیرد. اگر نیاز به بازگشت هیئت ها به تهران بود آخر هفته صورت خواهد گرفت. باید یکی دو روز آینده را ببینیم که این گفتگو‌های فنی به کجا می‌رسند.

خطیب‌زاده درباره حمله به کشتی‌های ایرانی بیان کرد:‌ حمله‌هایی که به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین‌المللی صورت گرفته بررسی و ریشه یابی شده است البته اخباری جداگانه ندیدم و باید مراجع ذیربط جمع بندی حرف های خودشان را اعلام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فراهم سازی صندوق آرا برای ایرانیان خارج نشین در انتخابات ریاست جمهوری: ما از هفته‌های پیش تصمیم‌هایی در وزارت خارجه در مورد ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج کشور داشتیم. مثل همه دوره‌های ریاست‌جمهوری این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه تشکیل شده و تمامی بخش‌ها و دستگاه‌هایی که باید عضو باشند حضور دارند و احکام صادر شده است. طبیعتاً در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت امور خارجه یا جمهوری اسلامی دفتر فعال دارند، با هماهنگی دولت میزبان صندوق‌های اخذ رای گذاشته خواهد شد. مثل دوره‌های قبلی تلاش خواهد شد در شهرها و حوزه‌های که ایرانیان زندگی می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران دفتر یا نماینده فعالی ندارد، در آن حوزه‌ها نیز با کمک‌های کشور میزبان حوزه‌های اخذ رای را داشته باشیم. هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم بهتر می‌توان در این مورد صحبت کرد.

وی درباره اینکه‌ آیا مسببان انتشار نوار صوتی مشخص شده‌اند و پیگیری‌‌های وزات امور خارجه به کجا رسیده است،‌ گفت: به اندازه کافی در جاهای مختلف صحبت شده؛  رئیس جمهور مسئول پیگییر اسن موضوع را وزارت اطلاعات معرفی کردند. وزارت اطلاعات نیز اقدامات خود را انجام می‌دهد ما نیز با آنها در تماس هستیم؛ به محض اینکه به نتیجه برسند یا مصلحت بدانند آن را بیان کنند این پروسه را انجام می‌دهد. قطعاً وزارت خارجه کنار نهاد ریاست جمهوری برای اینکه این موضوع هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد همکاری خواهد کرد.

وی درباهر شایعه ممنوع‌الخروجی همسر وزیر خارجه، گفت: در مورد شایعه‌های که این روزها ده‌ها و صدها خبر آن در فضای مجازی منتشر می شود ارزش وقت گذاشتن ندارد اما همسر آقای ظریف همراه ایشان بوده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبرسازی‌هایی که پیرامون مذاکرات ایران و عربستان می‌شود، تاکید کرد: گفتگوهای ما با عربستان درباره موضوعات دوجانبه منطقه‌ای پیگیری می‌شود و خبرسازی از اساس صحت ندارد. 

وی درباره موضوع توافق ایران و آژانس با بیان اینکه باید در این مورد به چند نکته توجه کرد، گفت: قانون مجلس الزام آور است. آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در همان چارچوب است و قانون مجلس مبنی بر توقف دسترسی های فرا پادمانی آژانس بوده که در همان سه ماه، آغاز شده است. در حال حاضر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دسترسی فراسازمانی ندارد، بنابراین فیلم‌ها حاضر می‌شوند اما در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. این تصمیم داخلی بود اما در این مورد می‌توانیم در پایان این ماه تصمیم بگیریم که نوار ها برای همیشه پاک شوند یا اینکه برای یک ماه یا هر مقداری که قانونگذاران و دستگاه‌های فرادستی در موضوع سیاست خارجه تصمیم بگیرند تمدید شوند.

خطیب‌زاده افزود: مهم این است از همان تاریخی که مجلس مشخص کرده است دسترسی فراسازمانی آژانس انرژی اتمی متوقف شده است و توافقی هم که بین ایران و آژانس انجام شده  این است که اگر این گفتگوها به نتیجه رسید آن نوارها در و فیلم‌ها در اختیار آژانس قرار بگیرد. طبیعی است که این یک موضوع داخلی است و یک موضوع بین ما و آژانس است. اینکه ما ادامه بدهیم نیز نقض قانون مجلس نخواهد بود. صحبت‌هایی با توجه به پیشرفت‌هایی که انجام شده صورت گرفته بررسی های آن در حال انجام است. اگر در تا آن زمان مذاکرات مسیر درستی قرار گرفته باشد شاید این تصمیم را جمهوری اسلامی تغییر کند اما در هر صورت دسترسی های فرازمانی آژانس سخنگو محدود است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایلنا، درباره ادعای نشریه الشرق‌الاوسط درباره دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت: از این دست گزارش ها گاه و بی‌گاه منتشر می‌شود همانطور که منبع گزارش‌ها به ضدیت با ایران و اختلال در گفتگوهای ایران در چارچوب برجام معروف هستند؛ این رسانه‌ها تاریخ روشنی دارند و از کلیه توطئه‌هایی که انجام دادند سو گیری آنها مشخ است. لذا هم منبع آنها منبع درستی نیست و شناخته شده هستند و هم اینکه استناد آنها به سمت به پرونده‌هایی است که در سال ۲۰۱۵ کلیه آن مطالعات مختومه شده و لذا اساساً موضوعیتی ندارند.

وی تصریح کرد: آنها یک بار برای همیشه مختومه شدند و جمهوری اسلامی ایران انباشت نگهداری و استفاده از هرگونه سلاح هسته‌ای را نه تنها در چارچوب دکترین خودش نمی‌داند بلکه بنا به فتوای مقام معظم رهبری کاملاً حرام می‌داند و در این مسیر حرکت نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات خودش شفاف حرکت کرده و لذا در چارچوب نظارت‌های آژانس حساب‌های اجرای برجام مکرراً تأکید شده که ایران هیچگونه انحرافی از تعهدات خودش نداشته است.

خطیب زاده درباره اینکه با توجه به نزدیکی انتخابات در ایران آیا سیگنال‌هایی را در مذاکرات وین برای طولانی شدن روند مذاکرات تا مشخص شدن نتایج انتخابات مشاهده می کنید؟ اظهار داشت: اساساً ارتباط دادن آنچه در وین در حال رخ دادن است با تحولات داخلی ایران مسیر درستی نیست. اگر خاطرتان باشد قبل از ثبت نام های انتخابات می گفتند که عجله می شود تا مذاکرات به نتیجه برسد اما امروز برخی تشکیک می کنند که تعلل صورت می گیرد تا مذاکرات به بعد از انتخابات کشیده شود.

وی ادامه داد: مسئله مذاکرات یک مسئله ملی است و به تغییر دولت‌ها وابسته نیست. وزارت امور خارجه نیز یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی حرکت می کند و در این راستا نگاه داخلی به حقوق حقه ملت ایران وجود ندارد. اگر یک ساعت هم در چارچوب منافع نظام و دستورالعمل ها بتوانیم تحریم های ظالمانه را برداریم، حتماً تعللی نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست های دوگانه حقوق بشری غرب، تصریح کرد: در مواضعی که روز گذشته توسط آقای ظریف خوانده شد، گفته شد همراهی و سکوت بی شرمانه برخی از کشورها در قبال اتفاقات رخ داده در فلسطین اشغالی مبنای ادامه دار شدن این اتفاقات است. متأسفانه ما شاهد سکوت کشورها در خصوص این جنایات هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر دیگر آبرویی ندارند. آنهایی که نمی‌بینند بیش از ۲۰۰ نفر از فلسطینیان در غزه زیر بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت می رسند و بیش از ۵۰ کودک مظلومانه به شهادت می رسند و زنان و کودکان و پیرزنان قربانی اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی هستند. این استانداردهای دوگانه آبرویی برای آنها نگذاشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز