خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اصل ۹۰:

گزارش کمیسیون در خصوص محصولات تراریخته در جلسه علنی قرائت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۱۲۹

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گزارش نهایی کمیسیون در خصوص وضعیت واردات، مصرف و نظارت محصولات تراریخته در کشور برای قرائت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به هیات رئیسه تقدیم شده است.

به گزارش ایلنا، نصراله پژمان فر در پایان جلسه امروز کمیسیون اظهار داشت: موضوع محصولات تراریخته بیش از دو دهه است که در کشور ما مطرح می‌شود و سالیان طولانی است که محل مناقشه و گفت وگوی مخالفان و موافقان مصرف و واردات آن است و در دو مجلس دهم و یازدهم در این باره بررسی هایی در جریان بود.

وی افزود: ما سعی کردیم با بررسی و مکاتبات مختلف با دستگاه های ذیربط اعم از محیط زیست، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، مراکز دانشگاهی، سازمان بازرسی، پدافند غیرعامل و همه نهادها و سازمان هایی که به نوعی در این موضوع درگیر بودند گزارشی تهیه کنیم که تحقیقات جامعی را شامل شود و عمده اشکال ما در زمینه محصولات تراریخته این است که تصمیم گیری در زمینه تراریخته برعهده کسانی است که موضوع واردات نیز با آن ها است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات ما ضعف قوانینی است که انشاالله ما در قالب طرحی در مجلس به زودی مطرح خواهیم کرد تا مشکلاتی که در این زمینه داریم را برطرف کنیم. همچنین سازمانی در شورای ملی ایمنی زیستی ایجاد شده است که مصوبات آن نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که عملکرد آن به نوعی است که کسانی در آن اظهارنظر می کنند که در موضوع تراریخته ذینفع هستند و ما در این رابطه با یکسال کار مستمر در مجلس یازدهم و بررسی گزارشات مجالس قبلی به نتایجی رسیده ایم.

وی تاکید کرد: نکته مهم در موضوع محصولات تراریخته این است که ما نباید اجازه توسعه واردات و مصرف محصولات تراریخته را به راحتی در کشور بدهیم مگر آنکه آزمایشات فنی و ایمنی به صورت کامل انجام شود و آزمایشات بالینی نیز با گذشت سال ها در کشور طی شود اما بعضا ما شاهد آن هستیم که این اتفاق نمی افتد، همچنین در شرایطی بعضی محصولات تراریخته وارد می شود که امکان واردات محصولات جایگزین غیرتراریخته وجود دارد. همچنین موضوع برچسب گذاری بر روی محصولات تراریخته نیز به صورت جدی رعایت نمی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز