خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا:

ایران و آمریکا خواهان احیای برجام هستند/ با تمدید توافق میان ایران و آژانس گفت‌وگو ها ادامه می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۹۸۳

استاد روابط بین الملل بر ضرورت تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای احیای برجام تاکید کرد.

جان کلاروسو (John Colarusso) استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و تاریخچه این روابط تحقیق و تدریس کرده است.

کلاروسو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، نظرات خود را در خصوص تنش میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

این استاد دانشگاه در ارزیابی خود در مورد نشست‌های وین و احتمال احیای برجام گفت: جلسات وین یک گام به جلو در راهی بود که راهی دشوار برای بازگشت به برجام است و به یک رابطه کمتر تقابل آمیز و خصمانه منجر خواهد شد. صرف این واقعیت که مذاکرات انجام شده و کماکان ادامه دارد، مطمئناً تا حدودی دلگرم کننده است.

وی ادامه داد: گزارش شده که در مورد لغو تحریم‌ها جزئیاتی رد و بدل شده است. سه گروه کاری برای بررسی این جزئیات و سایر موارد ایجاد شده است. چیزی که واضح است این است که ایران و ایالات متحده هر دو علاقه شدیدی به احیای توافق دارند. با این حال، من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا این مذاکرات به یک موفقیت مثبت منجر می شود یا خیر.

وی در ادامه گفت: اگر ایران به انطباق کامل برنگردد، ایالات متحده تحریم‌ها را بر نمی‌دارد. برعکس، اگر ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نکند، ایران به انطباق کامل باز نخواهد گشت. دقیقاً به همین دلیل است که اقدامات متقابل گام به گام هر دو طرف احتمالاً بهترین راه را نشان می دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع پیش روی احیای برجام اشاره کرد و گفت: در همه مواردی که تلاش می‌شود تنش‌زدایی صورت گیرد یا اختلافات جدی حل شود، نه تنها موانع قابل پیش بینی و غیرمنتظره بلکه خراب کننده و تخریب گر وجود دارد. همچنین در میان همسایگان ایران افراد و جناح‌هایی وجود دارند که قاطعانه با ایده بازگشت به برجام یا هر چیز دیگری مانند آن مخالف هستند. رهبران آمریکا و ایران و مذاکره کنندگان آنها مجبورند شجاعت لازم را برای ادامه تلاش‌های خود علیرغم اتفاقات و موانع احتمالی داشته باشند اما شاید بزرگترین مانع این باشد که به نظر نمی‌رسد ایالات متحده و ایران در مورد معنای "ورود مجدد به توافق" هم رای باشند.

وی افزود: به نظر می رسد دولت بایدن احیای معامله را وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بزرگتر می‌داند؛ یعنی یک قدم در تحقق اهداف دیگر مانند محدودیت در توانایی موشک بالستیک ایران. با این حال به نظر می رسد طرف ایرانی احیای توافق را بازگشت به وضعیت موجود قبل از ترامپ می‌داند، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر.

وی ادامه داد: اگر توافقی حاصل شود، مساله مشخص این است که  این توافق قبل از انقضا قرارداد فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  انجام نمی ‌شود. با این حال، من با احتیاط خوشبین هستم که می‌توان راهی برای تمدید آن ترتیب داد تا مذاکرات ادامه یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز