خبرگزاری کار ایران

ان پی آر بررسی کرد؛

نیاز عربستان به کاهش تنش با ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۸۰۲

ان‌پی‌آر در تحلیلی به روابط ایران و عربستان پرداخت‌.

به گزارش ایلنا به نقل از ان پی آر، در حالی که درگیری بین حماس و اسرائیل ادامه دارد؛ یک تغییر بالقوه بزرگ بین دو دشمن دیگر در منطقه وجود دارد. ایران و عربستان سعودی در تلاش برای کاهش تنش در گفتگوهای مخفی بوده‌اند. اکنون، این بحث‌ها در مراحل ابتدایی است و بسیاری از موضوعات بحث برانگیز طولانی وجود دارد که باید بررسی شوند.

بیش از سه سال پیش، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، رهبر ایران آیت الله علی خامنه‌ای را با هیتلر مقایسه کرد و هرگونه تصور گفتگو با تهران را رد کرد. این موضوع را با مصاحبه‌ای که ولیعهد اخیراً با شبکه تلویزیونی العربیه انجام داد مقایسه کنید؛ جایی که او لحن آشتی جویانه‌تری داشت.

ولیعهد گفت در حالی که به برخی رفتارهای منفی ایران اعتراض دارد، امیدوار است که دو کشور بتوانند رابطه خوبی داشته باشند. در زمان پخش مصاحبه، مذاکرات سطح بالا با واسطه عراق از قبل آغاز شده بود.

صنم وکیل، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: تغییراتی در منطقه ایجاد شده است که ریاض را مجبور کرده است در موقعیت خود در برابر ایران تجدید نظر کند و من فکر می‌کنم به همین دلیل است که ما امروز جایی قرار داریم  که الان هستیم. دلایل مختلفی برای تغییر عقیده عربستان وجود دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم این یک لحظه بیدار شدن واقعا مهم بود که باعث شد عربستان سعودی آگاه شود که بی‌ثباتی منطقه می‌تواند برای اهداف داخلی و به ویژه اهداف اقتصادی که برای  ولیعهد بسیار مهم است، تأثیر بگذارد.

 سپس یمن، جایی که عربستان سعودی درگیر جنگ با انصارالله مورد حمایت ایران شده است. سعودی‌ها به  متوقف شدن حملات نیاز دارند. آنها توانایی نظامی ندارند  به همین دلیل سعودی‌ها می‌خواهند با ایرانی‌ها صحبت کنند. علی واعظ، رئیس پروژه ایران در گروه بحران بین الملل می‌گوید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز از زمان قدرت گرفتن در ۲۰۱۳ خواستار گفتگو با سعودی‌ها بوده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز