خبرگزاری کار ایران

تحلیل «اسپوتنیک» از تلاش تهران و ریاض برای احیای روابط دوجانبه

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۳۳۰

اسپوتنیک در تحلیلی به تلاش تهران و ریاض برای احیای روابط دوجانبه پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در ریاض در مورد مذاکرات ایران و عربستان می‌گوید بعید است  این مذاکرات به چیزی جدی تبدیل شود، فقط به این دلیل که پادشاهی نمی‌تواند به ایران اعتماد کند.

وی مدعی شد: "من شک دارم که ایران به صلح علاقه‌مند باشد. آنها همیشه بسیار مذاکره‌کننده ماهر و هوشمندی بوده‌اند. اکنون نیز آن‌ها نیز یک برنامه دارند و من معتقدم ریاض این را می‌داند."

روابط تهران و ریاض پس از حمله به سفارت عربستان در پایتخت ایران، در پی تصمیم مقام‌های پادشاهی در مورد اعدام یک روحانی شیعه که مورد حمایت جمهوری اسلامی بود، در سال ۲۰۱۶ وخیم‌تر شد.

ایران رسماً انجام مذاکرات با عربستان سعودی برای اصلاح روابط را تأیید کرده است.

 آنها بر سر رهبری جهان اسلام به رقابت پرداختند، در مورد صادرات نفت در رقابت بودند و از طرف‌های جنگ سوریه حمایت کردند.

از سال ۲۰۱۴، هنگامی که جنگ یمن آغاز شد، آنها در دو طرف ایستاده‌اند، عربستان سعودی در کنار دولت مرکزی است و ایران از انصارالله حمایت می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: این درگیری خسارت سنگینی به سعودی‌ها وارد کرده است. طی چند ماه گذشته، انصارالله حملات خود را به تأسیسات سعودی، از جمله فرودگاه و تعدادی از سایت‌های نفتی افزایش داده است.

این کارشناس معتقد است که به این زودی‌ها این شرایط تغییر نخواهد کرد و گفت: به دلیل فشارهای وارد شده توسط جامعه بین‌المللی و ایالات متحده ، دولت عربستان برای رسیدن به این توافق تلاش می‌کند.

مقام سعودی گفت‌گوها با ایران را تأیید کرد و گفت: "ما امیدواریم که آنها موفقیت‌آمیز باشند"

ریاض که مدتهاست نسبت به توافق احتیاط می‌کند اما فهمیده است که یک پیمان اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل نیز احتمالاً تصمیم گرفت با میانجیگری عراقی‌ها، احیای روابط را با ایران دنبال کند.

این کارشناس عرب گفت: "ما به صلح یک فرصت دیگر می‌دهیم. ما نمی خواهیم وارد جنگ شویم زیرا چیزهای زیادی برای از دست دادن داریم ." تهران ممکن است دلایل خاص خود را برای دستیابی به روابط نزدیک با عربستان سعودی داشته باشد.

سال‌های اخیر برای ایران بسیار دشوار بوده است. تحریم‌های غربی، ارز آن را تضعیف کرد، شرکت‌های خارجی معاملات خود را با جمهوری اسلامی محدود کردند و بسیاری از ایرانیان عادی به بیکاری و فقر کشانده شدند.

برای بازگشت به مسیر درست، ایران اکنون به متحدان و شرکای خود احتیاج دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز