خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد یکساله مجلس یازدهم در گفت‌وگو با معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان؛

شیخ‌محمدی: شاهد شعارزدگی، سخنان هزینه‌زا و حاشیه‌سازی کاذب نمایندگان مجلس هستیم/ بخشی از نمایندگان تمایل به کاندیداتوری دارند، بخشی مشغول ارسال دعوت‌نامه‌های انتخاباتی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۵۵۵

معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان گفت: مجلس با شعارهایی چون نجات اقتصاد کشور، مبارزه با فساد و تحقق شفافیت شکل گرفت اما شاهد بودیم که با شروع به کار آن نه تنها شرایط معیشتی مردم بهتر نشد، بلکه بحرانی‌تر شد. باید پرسید مجلس چه گام‌های کارآمدی برای نجات اقتصاد کشور تا به امروز برداشته است؟

محمدحسین شیخ‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد مجلس یازدهم در یک سال سپری شده از عملکرد این دوره از مجلس، گفت: مجلس یازدهم در دو بعد تقنین و نظارت تا به امروز نمره قابل قبولی دریافت نکرده است. ما شاهد شعارزدگی، سخنان هزینه‌زا و حاشیه‌سازی کاذب نمایندگان مجلس هستیم که پدیده‌ای مخرب برای نظام قانون‌گذاری کشور محسوب می‌شود. روندی که خروجی آن ناکارآمدی مجلس، بازماندن از انجام وظایف اصلی و تشدید بحران اعتماد عمومی است. مجلس امروز کارکرد ستاد انتخاباتی پیدا کرده است، بخشی از نمایندگان تمایل به کاندیداتوری دارند، بخشی مشغول ارسال دعوت‌نامه‌های انتخاباتی هستند. این مسائل عملکرد مجلس را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. 

وی افزود: ما به نمایندگانی احتیاج داریم که بیش از دهانشان، مغزشان کار کند. نماینده‌ای که قوانینی تصویب کند یا نظارتی را اعمال کند که خروجی آن بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، محیط زیستی کشور و تسهیل امور مردم باشد. آیا امروز شاهد چنین خروجی از مجلس هستیم؟

شیخ‌ محمدی ادامه داد: این مجلس با شعارهایی چون نجات اقتصاد کشور، مبارزه با فساد و تحقق شفافیت شکل گرفت اما شاهد بودیم که با شروع به کار آن نه تنها شرایط معیشتی مردم بهتر نشد، بلکه بحرانی‌تر شد. باید پرسید مجلس چه گام‌های کارآمدی برای نجات اقتصاد کشور تا به امروز برداشته است؟. نمی‌توان شعار شفافیت و مبارزه با فساد داد ولی در عمل شاهد رأی منفی به شفافیت رأی نمایندگان و تصویب قوانین فسادزایی چون « قیر رایگان»  بود. مجلس نقش ریل‌گذاری برای کشور را دارد. زمانی که با شفافیت خود مخالفت می‌کند، در عمل پروژه شفافیت در سطح ملی تضعیف می‌شود.

این فعال سیاسی در ادامه تأکید کرد: یکی از ضعف‌های مهم این مجلس تأکید فراوان بر طرح‌های ضعیف و کارشناسی نشده و بی‌توجهی به لوایح ارسالی از طرف دولت است. لوایح همواره از پختگی کارشناسی بیشتری برخوردار بوده‌اند و اولویت قانون‌گذاری باید در قالب لایحه باشد. ترجیح قانون‌گذاری با طرح بر لایحه، آسیب‌هایی جدی برای کیفیت قانون‌گذاری به همراه داشته است. بخشی از طرح‌های مطرح شده در مجلس یازدهم رویکرد ضد ملی دارند. مصوباتی مانند تصویب حذف غربالگری از طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» می‌تواند زمینه‌ساز صدمات جبران‌ناپذیر و خسارت‌بار انسانی، اقتصادی و اجتماعی در آینده دور و نزدیک شود.

معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: امروز مبارزه با فساد، تحقق شفافیت، رفع تعارض منافع جزو اولویت‌های اساسی کشور و مردم است. ولی ما شاهدیم لوایحی مانند لایحه شفافیت که در این خصوص تدوین شده‌ است، مورد بی‌اعتنایی مجلس قرار می‌گیرد. با شعار که نمی‌شود با فساد و تعارض منافع مقابله کرد. 

شیخ ‌محمدی در خصوص ماجرای سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی، اظهار داشت: یکی از اشکالات مجالس ما نبود نظارت کارآمد و دقیق بر رفتار نمایندگان هست. ما نیازمند سازوکاری کارآمد برای نظارت بر عملکرد نمایندگان و پاسخگو کردن آن‌ها در قبال اختیاراتشان هستیم. چندین ماه از ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به صورت سرباز وظیفه پلیس راهور گذشته است. آیا شاهد برخورد و پیگیری جدی از سمت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بودیم؟ ترکیب هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مصداق بارز تعارض منافع هست. شما از این ساختار انتظار نظارت و پاسخگویی دارید؟

وی در پایان گفت: ریشه بسیاری از مشکلات و بحران‌های کشور در حوزه‌های بانکداری، مالیات، محیط‌زیست و.. را باید در قوانین ما جستجو کرد. ما امروز نیازمند بازنگری و تطبیق قوانین موجود با اولویت‌های اصلی کشور یعنی بهبود وضعیت تولید و معیشت، تامین سلامت مردم و مبارزه با فساد هستیم. در این صورت است که مجلس می‌تواند به کارآمدی نظام سیاسی، امیدبخشی و افزایش اعتماد عمومی مردم کمک کند. توصیه می‌کنم مجلس با فاصله گرفتن از شعارزدگی و منافع جناحی بر ریل منافع ملی برای تأمین منافع و مصالح مردم حرکت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز