خبرگزاری کار ایران

ذوالنوری خبر داد؛

رای‌گیری برای تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در جلسه فردای مجلس/ظریف قسم خورد قصد کاندیداتوری ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۵۱۶

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فردا (سه‌شنبه) رای گیری درباره تقاضای نمایندگان برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نشست علنی مجلس انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت) در گفت‌وگوی زنده رادیو گفت‌وگو (برنامه موج نو) که با همکاری خبرگزاری فارس در محل این خبرگزاری برگزار شد درباره فایل صوتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: جامعه ما در اثر انتشار این فایل صوتی ملتهب است و مجلس هم دغدغه بزرگی در این باره داشته و دارد.

وی افزود: پس از انتشار این فایل برنامه‌ریزی لازم برای حضور وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت و روز گذشته محمدجواد ظریف به این کمیسیون آمد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با آنکه تعداد اعضای این کمیسیون مشخص است اما به دلیل استقبال و اصرار نمایندگان برای حضور در این نشست، جلسه کمیسیون امنیت ملی در سالن کمیسیون تلفیق برگزار شده و بین ۵۰ تا ۶۰ نماینده در آن حضور داشتند و نمایندگان سؤالات و ابهامات خود را در این باره از وزیر خارجه پرسیدند ولی پاسخ‌های محمدجواد ظریف قانع‌کننده نبود.

ذالنوری اظهار داشت: اساس اظهارات ظریف در این فایل صوتی القای میلیتاریسم و نظامی‌گری و فداکاری دیپلماسی برای میدان است که به هیچ‌وجه این موضوع قابل قبول نیست.

وی افزود: تنها عاملی که باعث شد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حاضر به نشست به پای میز مذاکره با ایران شدند برتری‌های میدان است و عملاً میدان چنین اقتداری را به عرصه دیپلماسی داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر میدان و حاج قاسم سلیمانی و مدافعین حرم و شهدا اقتدار ایجاد نمی‌کردند تا دیپلمات‌های ما بتوانند بر صندلی‌های لوکس هواپیما نشسته و در هتل پنج ستاره استقرار پیدا کنند به دلیل جانفشانی‌های میدان است. 

ذوالنوری گفت: اظهارات ظریف در این فایل صوتی موجب ناراحتی روس‌ها شده است در حالی که آنها در طول سالیان اخیر در عرصه بین‌المللی همراه جمهوری اسلامی بوده‌اند و تجارت خوبی را با کشورمان دارند؛ روس‌ها اعلام کردند که ما با نظام جمهوری اسلامی سروکار داریم نه با دولت‌ها لذا اهمیتی به این فایل صوتی نمی‌دهیم.

وی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از عوامل انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: روز گذشته موضوع تحقیق و تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری اولین دستور کار کمیسیون امنیت ملی بود و چون نمایندگان در این باره دغدغه داشتند این موضوع در حضور محمدجواد ظریف به بحث و بررسی گذاشته شد و رأیی‌گیری در برابر وزیر امور خارجه صورت گرفت و در نهایت هم تصویب شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد:‌ تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بلافاصله بعد از تصویب در این کمیسیون تقدیم هیأت رئیسه شد و امروز (دوشنبه ۲۰ اردیهبشت) چکش‌کاریهای لازم در این باره در هیأت رئیسه و معاونت قوانین صورت گرفته  و فردا در دستور کار نشست علنی مجلس است و نمایندگان در این باره تصمیم می‌گیرند.

ذوالنوری درباره تأثیر استعفای برخی افراد در روند بررسی تحقیق و تفحص از انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف و اقدامات صورت گرفته در مرکز بررسی‌های استراتژیک گفت: استعفای برخی افراد تأثیری در این باره ندارد و ما این موضوع را تا آخر پیگیری خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: ظریف در کمیسیون امنیت ملی چندین بار قسم خورد که به هیچ وجه قصد حضور در انتخابات را ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: شبکه ایران اینترنشنال اولین بار فایل صوتی محمدجواد ظریف را منتشر کرد این در حالی است که این شبکه قرارداد چندین میلیون دلاری با برخی مجریان و افراد سیاسی امضا کرده که بتواند برخی اخبار و مطالب آن را برای اولین‌بار منتشر کند تا وجهه‌ای برای این شبکه ایجاد شود. 

ذوالنوری درباره نتیجه‌بخش بودن تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: قبل از پایان دولت نتیجه این تحقیق و تفحص اعلام خواهد شد و قطعاً تا شهریورماه نتیجه این موضوع مشخص خواهد شد. البته گزارش آن بایستی به قوه قضاییه ارجاع شود و کار دیگر از دوش قوه مقننه خارج است و نتیجه آن در دستگاه عدلیه مشخص می‌شود.

وی درباره اهداف انتخاباتی در پس انتشار فایل صوتی ظریف عنوان کرد: به نظر می‌رسد هدف ضبط این فایل صوتی که با عنوان تاریخ شفاهی ثبت و ضبط شده است تخریب یک جبهه و میدان و همچنین برجسته‌سازی و قهرمان‌سازی کاذب بوده است.

نماینده قم در مجلس گفت: برخی آقایان اعلام می‌کنند مطالبی که در این فایل صوتی بوده است سرّی است اما این نکته وجود دارد که چرا باید یک کار سرّی توسط یک مؤسسه خصوصی و پیمانکار تهیه و ثبت و ضبط شود؟

ذوالنوری عنوان کرد: فایل محمدجواد ظریف و مصاحبه او هفت ساعت بوده است اما موارد و مطالب مهم آن تقطیع شده و جمعاً سه ساعت و ۱۰ دقیقه است که همین فایل منتشر شده است و به نظر می‌رسد این فایل صوتی برای انتشار ضبط شده است.

وی درباره مذاکرات وین و مطلع بودن مجلس از جزئیات آن خاطرنشان کرد: مذاکرات وین محرمانه نیست ولی با مردم محرمانه برخورد می‌شود ولی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد اگر مردم در جریان مذاکرات باشند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی و دشمنان از ریز و درشت مذاکرات وین مطلع هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در شرایط فعلی ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و نفت فروخته و پول آن را به کشور بیاوریم ولی به نظر می‌رسد که مذاکرات به نفع آمریکا است چرا که آنها بنا دارند با بازگشت به برجام، مکانیسم ماشه را فعال کنند که در آن صورت شرایط ما سخت خواهد شد.

ذوالنوری افزود: شخصاً پیشنهادی را برای مذاکرات وین تدوین کرده‌ام تا تضمین لغو تحریم‌ها را بتوانیم بدون دغدغه را داشته باشیم و سپس وارد موضوع راستی‌‌آزمایی شویم.

رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ما هم‌اکنون ۵ تن اورانیوم غنی‌شده در اختیار داریم در حالیکه سقف این میزان در برجام ۳۰۰ کیلو بوده است ولی براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اورانیوم غنی‌شده در اختیار ایران ۲۰ برابر شده است و اعلام کرده‌ایم که بایستی این اورانیوم در اختیار خودمان باشد. ولی اگر بنای نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد آنها می‌توانند این اورانیوم‌ها را مهر و موم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز