خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ مدعی شد؛

سعودی‌ها بعد از حمله به زیرساخت‌های نفتی‌شان، ارتباط با ایران را آغاز کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۳۰۰

بلومبرگ در تحلیلی به تنش‌زدایی میان ایران و عربستان پرداخت‌.

به گزارش ایلنا، بلومبرگ در گزارشی نوشت:  ماه گذشته، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، شاخه زیتون را به رقیب اصلی کشورش پیشنهاد داد. ولیعهد پادشاهی در سخنرانی خود در تلویزیون عربستان گفت که وی به دنبال "داشتن روابط خوب" با ایران است.

این حداقل یک عقب‌نشینی لفظی برای سعودی‌ها است که درگیر جنگی شدید با انصارالله یعنی نیروهای مورد حمایت ایران در یمن هستند. 

اکنون رئیس‌جمهور جو بایدن صریحاً اعلام کرده است که به عربستانی‌ها چک سفید نمی‌دهد. وی راهی را برای پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران دنبال کرده است که میلیاردها درآمد را برای دولت ایران آزاد می‌کند.

بنابراین یک توضیح در مورد تلاش سعودی‌ها برای نزدیک شدن به ایران این است که متحدان منطقه‌ای آمریکا در حال تطبیق با رئیس جمهور جدید آمریکا هستند.

دیوید شنکر، یکی از اعضای ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن که به عنوان دستیار وزیر خارجه در دولت ترامپ خدمت می‌کرد، گفت: " سعودی‌ها نمی‌خواهند تنها و بدون حمایت ایالات متحده باقی بمانند."

دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند که سعودی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۹ و پس از حمله موشکی ویرانگر به زیرساخت‌های نفتی خود در ماه سپتامبر، ارتباط آرام خود با ایران را آغاز کردند.

ولیعهد از ترامپ خواست تا به حمله ایران پاسخ دهد، اما ترامپ قبول نکرد. در نتیجه مذاکرات سطح پایین‌تری بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها آغاز شد. تنها تفاوت بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ این است که دولت جدید ایالات متحده بر سر کار است و شاهزاده محمد این دیپلماسی را به طور عمومی تصدیق کرده است، دولت بایدن ارتباط پادشاهی با ایران را تشویق کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز