خبرگزاری کار ایران

در برنامه «غیرمحرمانه» مطرح شد؛

دلخوش: افرادی که شعار می‌‎دهند، تنها خواستار به دست آورن کرسی هستند/قاضی‌زاده هاشمی: شعارهای یک رئیس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی و یا پوپولیستی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۹۹۰

​سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم باید از حق خود در قوانین و فصول مختلف قانون اساسی و قوانین بالادستی پی ببرند و توجه داشته باشند که شعارهای کدام کاندیدای ریاست جمهوری به عمل نزدیک تر است.

به گزارش ایلنا، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع « شعارهای غیرقابل تحقق انتخاباتی» جمعه هفدهم اردیبهشت ماه با حضور سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ؛ سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، مقداد زکی زاده مدیر خبرگزاری دانا دبیر سرویس خبر خبرگزاری مهر و ابوذر ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کارشناس سیاسی از شبکه دو سیما پخش شد.

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشروعیت نظام کشور بر دو پایه نظام رهبری و آراء مردم استوار است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید از حقوق خود در قانون اساسی کامل مطلع باشند، گفت: مردم باید توجه داشته باشند فردی که برای ریاست جمهوری کاندیدا می شود، در وهله اول باید از رجال سیاسی باشد و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل کلان، مشکلات جامعه و مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را داشته و در عرصه های مختلف خود را نشان داده باشد. 

وی با تاکید بر اینکه مردم باید توانایی تفکیک میان شعار و عمل را داشته باشند، اضافه کرد: یک کاندیدای ریاست جمهوری باید اعمال و افعال او در گذشته کاملا مشخص باشد. 

دلخوش معتقد است؛ فردی که می خواهد رئیس جمهور شود، باید شعارها را با قوانین بالادستی هماهنگ داشته باشد. مردم بدانند که او عمل کننده است و تجربه خود را در ارتباط با مسائل مختلف کشور نشان داده باشد در غیراینصورت نتیجه مناسب حاصل نخواهد شد. 

وی درباره دلایل اینکه بعد از انقلاب سطح مدیریت ها تنزل یافته است، گفت: بخشی از آن به دلیل نوع نگرش مردم به افراد است. مردم در انتخاب خود باید دقت بیشتر داشته باشند و بدانند افرادی که شعار می دهند و تنها خواستار به دست آورن کرسی هستند. 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من به شعار اعتقاد چندانی ندارم، گفت: در حال حاضر مردم به راحتی می توانند تشخیص دهند که برنامه های کاندیدای ریاست جمهوری با سند بالادستی کشور هماهنگ است یا خیر. 

دلخوش عنوان کرد: کاندیدای ریاست جمهوری باید با برنامه مشخص و با استفاده از قوانین بالادستی با مدرک با مردم سخن بگوید. مردم از سابقه کاندیدا آگاه باشند، و این شخص بعد از انقلاب در کشور چه میزان موثر بوده است، غالبا رجل سیاسی به یک جوان اطلاق نمی شود، بلکه به کسی گفته می شود که بعد از انقلاب در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده باشد. 

وی افزود: مناظره های ریاست جمهوری جای بحث و جدل نیست و اگر به کشور خود علاقه مند هستیم باید از این حاشیه ها دوری کنیم. 

دلخوش همچنین عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات کنونی این است که نزدیک انتخابات هستیم لیکن هنوز معلوم نیست چه افرادی کاندیدا خواهند شد. در حالیکه در سال های گذشته اینطور نبود. این مسائل باعث سردی جامعه می شود. دشمنان نیز از سویی در حال تبلیغ کردن با هدف ضربه به کشور هستند.  

شعارهای یک رئیس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی و یا پوپولیستی باشد

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه خاطرنشان شد: قبل از انتخابات شعارهای بسیار انتزاعی و رویایی و وعده هایی که موضوعیتی در عرصه جامعه ندارند، عنوان می شود. بنابراین؛ در ابتدا باید برای مردم حدود، اختیارات و وظایف رئیس جمهور مشخص شود. 

وی افزود: براساس قانون اساسی، رئیس جمهور دومین مقام رسمی کشور است و در عرصه کل مسائل اقتصاد و کل برنامه بودجه کشور صراحت دارد. همچنین در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی، استانداران، فرمانداران، تقسیمات کشوری و سیاسی، حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی و روابط با دنیا و کشورهای منطقه و بسیاری از امور دولت و رئیس جمهور ذی مدخل است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افق شعارهای یک رئیس جمهور با نوع شعارهایی که یک رئیس مجلس می دهد، متفاوت است، افزود: شعارهای یک رئیس جمهور نباید رویاگونه، تخیلی و یا پوپولیستی باشد، بلکه باید واقعی و براساس مشکلات عینی مردم و فضای فعلی کشور با در نظرگرفتن تمامی شرایط داخلی و بین المللی صورت بگیرد. 

وی اضافه کرد: اصلی ترین دغدغه مردم نان، معاش و معیشت است. بنابراین؛ باید یک کاندیدای ریاست جمهوری باید یک برنامه عینی و واقعی و باورپذیر به مردم ارائه دهد. 

قاضی زاده به خلوص نیت و صادقانه صحبت کردن کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: یک نامزد باید مرد میدان عرصه اجرا باشد و دغدغه اقصی نقاط مردم ایران را با گوشت و پوست و خون خود احساس کند. 

وی افزود: مردم از ایجاد یک طبقه فراتر، ویژه خوار، رانتیر و تبعیض بدشان می آید، بی عدالتی را دوست ندارند. بنابراین؛ رئیس جمهور باید فردی باشد که نیت خالصانه و صادقانه داشته باشد و در کنار مردم خواهان عدالت اجتماعی باشد و این نکاتی است که در مشارکت مردم در انتخابات اثربخش است. 

قاضی زاده با بیان اینکه یکی از سردی فضای انتخاباتی محصول عملکرد دولت است، گفت: مردم احساس کردند که دولت هیچ همزاد پنداری با آنها ندارند. بنابراین؛ باید موج خدمتی ایجاد شود تا مردم دلگرم شوند. 

شعارها باید ضمانت اجرایی و عقبه کارشناسی داشته باشند 

مقداد زکی زاده مدیر خبرگزاری دانا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در ادوار مختلف شاهد کلید واژه «نگذاشتند کار کنیم» هستیم، افزود: مناظراتی که قبل از انتخابات برگزار می شوند حتما می بایست در انتهای همان دوره علاوه بر بازپخش صحبت های گذشته ایشان، از آنها سوالاتی هم بشود و سرانجام وعده های که به مردم داده بودند، جویا شویم.  عملی نشدن این وعده ها در بلند مدت باعث بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت می شود. 

زکی زاده در ادامه گفت: در حال حاضر وعده های انتخاباتی و نگاه مردم به سمت کارآمدی رفته است. اگر در ادوار گذشته نگاه مردم به سمت احزاب و جناح ها بود، اکنون با توجه به شرایط کنونی و وعده های اشتباهی که به مردم داده شده و عملیاتی نشده است، مردم به سابقه افراد در عمل می نگرند. 

وی افزود: فردی که در کسوت رئیس جمهور قرار می گیرد، باید برای برنامه های خود زمان بندی مشخصی داشته باشد و به نظر می رسد که در انتخابات پیش رو نامزدها می بایست این متر و معیار را در نظر بگیرند و شعارها حتما باید ضمانت اجرایی و عقبه کارشناسی داشته باشند.

زکی زاده با تاکید بر اینکه باید فرهنگ عذرخواهی در کشور ساری و جاری شود، گفت: اگر هر رئیس جمهور یا مقام مسئول نتوانست به وعده های خود عمل کند، از مردم عذرخواهی کند. نه تنها چیزی از آن مقام مسئول کم نخواهد شد، بلکه مردم عذرخواهی او را خواهند پذیرفت و با او همراه خواهند شد. 

وی به چند کلید واژه در حوزه انتخابات در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: کلید واژه "تحریم انتخابات" که اساسا تکلیف آنها با نظام مشخص است، و کلید واژه دیگر تحت عنوان "ما منتظر انتخابات هستیم" در فضای مجازی به چشم می خورد، مردم با وجود اینکه از بسیاری وعده ها ناامید شده بودند و با علم اینکه می دانند دیگر به سرانجام نمی رسد، لیکن همواره تحت عنوان کلید واژه "ما منتظر انتخابات هستیم" حضور خود را اینبار با آگاهی بیشتر از برنامه های کاندیدای ریاست جمهوری اعلام می کنند. 

شعار با برنامه بدون شک لازم است

در ادامه این برنامه ابوذر ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: شعاری که در چارچوب تکالیف، وظایف و اختیارات برخواسته از یک برنامه باشد، بدون شک لازم است. لیکن شعار نباید تخیلی و غیر واقعی نباشد. 

ندیمی عنوان کرد: کسی که به عنوان رئیس جمهور از جانب مردم انتخاب می شود باید انتظارات مردم را در خصوص مسائل مختلف شناسایی کند. 

وی اضافه کرد: یکی از شعارهایی که از کاندیدای ریاست جمهوری توقع می رود، خلق ثروت است.

ندیمی خاطرنشان کرد: در این عصر و نسل، کاندیدای ریاست جمهوری باید در خصوص ۵ مسئله شعار دهند. اول. منابع کشور را چگونه نگهداشت و افزایش یابد، دوم، چگونگی مدیریت هزینه های کشور سوم، در خصوص جوانان بیکار این جامعه به خصوص فارغ التحصیلان چه برنامه ای دارند چهارم، در خصوص مسئله اصلی مردم درباره ناهمترازی ها میان حقوق و تورم بگویند و پنجم، رویکرد آنها نسبت به صنعت، آموزش و کشاورزی، خدمات و فناوری و تجارت و گردشگری به عنوان پتانسیل کشور است. 

گفتنی است؛ «غیرمحرمانه» کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی که جمعه‌ها ساعت ۱۷ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز