خبرگزاری کار ایران

ادامه مذاکرات ایران و عربستان در ماه جاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۶۱۵

خبرگزاری فرانسه از احتمال دیدار میان ایران و عربستان در ماه جاری خبر داد‌.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از سال‌ها جنگ نیابتی، مذاکرات محرمانه عربستان سعودی با رقیب سرسخت ایران، یک اقدام دیپلماتیک مضاعف را نشان می‌دهد زیرا عربستان در تلاش است تا نیروهای  یمنی مورد حمایت تهران را کنترل کند، اگرچه چشم انداز دستیابی به موفقیت دور از دسترس است.

یک هیئت سعودی به سرپرستی خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات در تاریخ ۹ آوریل با مقامات ایرانی در بغداد دیدار کرد و بنا به گفته چندین منبع از جمله یک مقام غربی آشنا به روند مذکور، پادشاهی عربستان مذاکرات بیشتری در این ماه با ایران  انجام خواهد داد.

این گفتگو، که توسط عراق تسهیل شده است، اولین تلاش قابل توجه برای از بین بردن تنش‌ها از زمان قطع روابط در سال ۲۰۱۶ است.

ریاض اکنون به دنبال حمایت از تهران برای خاتمه درگیری های نظامی پرهزینه شش ساله خود در یمن است. 

به موازات تلاش‌ها در بغداد، هیئت آمریکایی  در هفته گذشته با مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در عمان به عنوان بخشی از فشار دیپلماتیک برای آتش بس در یمن دیدار کردند.

احمد ناگی، محقق مرکز کارنگی خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفت: "بین مذاکرات سعودی و ایران و آنچه در مسقط اتفاق می‌افتد با توجه به اهرم فشار ایرانیان بر انصارالله ارتباط مستقیمی وجود دارد. سوال اصلی در اینجا این است  که آیا این دور از مذاکرات می تواند به جنگ طولانی مدت یمن پایان دهد یا فقط به یک آتش بس موقت منجر شود؟"

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز