خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا:

پیش‌بینی رفتار آمریکا دشوار است/ آمریکا باید ترجیحات دولت اسرائیل برای احیای برجام را نادیده بگیرد/ مخالفت‌های داخلی در تهران و واشنگتن، مانع اصلی احیای برجام است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۷۸۳

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد که آمریکا باید ترجیحات اسرائیل در مورد ایران را برای احیای برجام نادیده بگیرد.

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل، جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ در روابط ایران و آمریکا و آینده برجام پرداخت.  

این استاد دانشگاه در ارزیابی نشست کمیسیون مشترک برجا در وین گفت: جلسه وین از آن جهت مهم بود که نشان می‌دهد طرفین مایل به دیدار بدون پیش شرط هستند. این واقعیت که طرفین توافق کرده‌اند پس از بازگشت به خانه برای رایزنی با دولت‌های خود مذاکرات را از سر بگیرند، نشانه خوبی است.

وی در ادامه در مورد احتمال لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، گفت: پیش‌بینی رفتار آمریکا دشوار است؛ در این مرحله ایالات متحده دیگر طرف برجام نیست؛ بنابراین بحث‌های آن در وین با دولت ایران غیررسمی بوده است. جای تردید است که ایالات متحده بلافاصله پس از جلسات وین در مورد لغو تحریم‌ها تصمیمی بگیرد و ما هنوز نمی‌دانیم «روند وین» چه مدت طول خواهد کشید. 

وی هم‌چنین اضافه کرد: به نظر می‌رسد طرف‌های اصلی برجام، از جمله ایالات متحده می‌خواهند به برجام بازگردند اما این بیشتر به این بستگی دارد که آیا ایران مایل به بازگشت  است و در این صورت، ایالات متحده در چه زمانی قادر به لغو تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های اضافی اعمال شده تحت دولت ترامپ خواهد بود. 

آنتونی  گفت: طرفداران و مخالفان توافق هسته‌ای هم در ایران و هم در ایالات متحده وجود دارند. اگر طرفداران هر کشور بتوانند علیرغم مخالفت‌های داخلی و بدون متهم شدن به خیانت به امنیت ملی کشورشان، هدف مشترک یعنی احیای برجام را  داشته باشند، می‌توان توافق را زنده نگه داشت.

این استاد دانشگاه گفت: بازگشت به اجرای کامل برجام توسط ایران و انجام این کار با شفافیت کافی برای اطمینان بخشیدن به سایر طرف‌ها یک چالش بزرگ برای دولت ایران خواهد بود.

وی در ادامه در مورد مخالفت اسرائیل با برجام، گفت: با توجه به اینکه اسرائیل با هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالف است، ایالات متحده به سادگی باید ترجیحات دولت اسرائیل را نادیده و محاسن توافق را در نظر بگیرد.

وی افزود: به نفع همه طرفداران توافق است که به سرعت پیش بروند اما احتمالاً مخالفت‌های داخلی موانع برای بازگشت سریع توافق اولیه را ایجاد می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز