خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق وین باید ظاهری از صلح در خاورمیانه را به همراه داشته باشد/ احیای برجام برای خیر بشریت لازم است/ ایران باید در مقابل حملات اسرائیل ایستادگی کند‌

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۶۱۳

استاد روابط بین‌الملل احیای برجام را به نفع همه دانست و تاکید کرد: اگر غرب می‌خواهد ایران را به مذاکره برساند، برخی از جنبه‌های تواقق باید احیا شود.

بیلویر سینگ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

ایده نهایی مذاکرات وین، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است

توافق وین باید ظاهری از صلح در خاورمیانه را به همراه داشته باشد

بیلویر سینگ در ابتدا با اشاره به مذاکرات اخیر در مورد ارزیابی خود از نشست وین گفت: هدف نشست وین آوردن آمریکا به حالت مذاکره با ایران بود؛ وینستون چرچیل گفت که «گفت‌وگو  بهتر از جنگ است.» این همان چیزی است که بایدن به دنبال آن است و از نظر من پدیده خوبی است. ایده نهایی در این مذاکرات، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که ظاهری از صلح در خاورمیانه را به همراه دارد، حتی اگر تندروها و جنگ افروزان در اسرائیل و ایالات متحده ناراضی باشند.

وی با بیان اینکه ایران می‌خواهد تحریم‌ها بر بخش انرژی حذف شود، گفت: غرب می‌خواهد ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. اگر هر دو طرف با یکدیگر صحبت نکنند، این اهداف کسب نمی‌شود. 

امیدوارم نشست وین با توافق تمام شود

آمریکا با جانبداری از تندروی اسرائیل صلح جهانی را به خطر انداخت

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور  با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که ایالات متحده این توافق را ترک کرد، نه ایران عنوان کرد: آمریکا با این کار خود صلح جهانی را با جانبداری از تندروی اسرائیل به خطر انداخت برای همین هم امیدوارم نشست وین با توافق تمام شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مذاکرات اخیر یادآور شد: لغو تحریم‌ها، تبادل زندانیان، آزادی وجوه بلوکه شده ایران و موارد دیگری که در این نشست مطرح خواهد شد، برای ترویج صلح و ثبات در زمان شیوع کرونا مفید خواهد بود.

احیای برجام چند سال طول خواهد کشید

بیلویر سینگ با اشاره به اینکه ایده وین دقیقاً احیای برجام است اما مدت زیادی طول خواهد کشید، خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که برجام نتیجه سال‌ها گفت‌وگو بود و اکنون احیای آن هم چند سال بیشتر طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: تا زمانی که آمریکا و ایران در حال مذاکره هستند، نشانه‌های خوبی بروز و ظهور می‌کند و بقیه طرفین معامله با پشتیبانی از چنین حرکت رو به جلویی در نهایت منجر به احیای توافق می‌شوند اما اینکه این اتفاق به چه شکلی انجام می‌شود را باید دید.

در آمریکا انگیزه همکاری نزدیک‌تر با ایران وجود دارد

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور در مورد لغو ضرورت تحریم‌ها توسط آمریکا گفت: نه در آینده نزدیک اما در نهایت بله این اتفاق رخ می‌دهد. اکنون بایدن باید تحریم‌ها را لغو کند، اما خیلی واضح است که تمرکز بایدن بیشتر روی مسائل داخلی است تا سیاست خارجی؛ بایدن می‌تواند ترامپ را برای روابط ضعیف با ایران سرزنش کند چراکه به هر حال، ایران هم رفتار خوبی دارد. از آن طرف در آمریکا هم انگیزه همکاری نزدیک‌تر با ایران وجود دارد.

احیای برجام برای خیر بشریت لازم است

اگر غرب می‌خواهد ایران را به مذاکره برساند، برخی از جنبه‌های تواقق باید احیا شود

وی در ادامه گفت: برای خیر بشریت به نفع ایران، خاورمیانه و غرب  است که نوعی از توافق هسته‌ای دوباره احیا شود. در دوره‌ای که کرونا و رکود اقتصادی وجود دارد، اگر ایالات متحده و غرب می‌خواهند ایران را به مذاکره برسانند، برخی از جنبه‌های تواقق باید احیا شود.

اسرائیلی‌های تندرو می‌خواهند توافق هسته‌ای را مرده ببینند

این استاد دانشگاه گفت: عزم جدی برای احیای برجام وجود دارد اما با بازیگران مختلف که علایق مختلفی دارند. طبق معمول، اسرائیلی‌های تندرو می‌خواهند توافق هسته‌ای را مرده ببینند تا بدون نگرانی سلاح‌های هسته‌ای خود را در خاورمیانه داشته باشند. دیگران مایلند به همان میزان امتیازاتی را از ایران بگیرند، به ویژه از نظر سیاستهای تهران در خاورمیانه، چه در عراق، سوریه و یمن. از این رو، توافق هسته‌ای یک ابزار چانه‌زنی برای چیزهای دیگر غیر از موارد هسته‌ای خواهد بود. فکر می‌کنم ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازگردد.

اقدامات اسرائیل علیه ایران ادامه خواهد داشت

ایران باید در مقابل این حملات ایستادگی کند‌

وی در مورد اقدامات اسرائیل گفت: بدیهی است برخی اقدامات، مانند انفجار نطنز به دست اسرائیلی رخ داده و توسط ایالات متحده پشتیبانی شده است. این یک الگوی رفتاری قدیمی است. آنها این کار را در گذشته هم انجام داده‌اند و معتقدم که در آینده نیز این کار را تکرار خواهند کرد. حمله مشترک استاکس نت آمریکا و اسرائیل موساد را به یاد بیاورید. ترور دانشمندان ایرانی و غیره. این الگوها ادامه خواهد یافت؛ ایران باید در مقابل این حملات ایستادگی کند‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز