خبرگزاری کار ایران

در نشست وبیناری با روسای نمایندگی‌های استانی وزارت خارجه؛

مهاجر: فعالیت‌های اقتصادی در وزارت امور خارجه اهمیت یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۶۵۱

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فعالیت‌های اقتصادی در وزارت امور خارجه اهمیت یافته و میزان نقش‌آفرینی اقتصادی دفاتر استانی و نیز سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بیش از پیش تعیین‌کننده شده است.

به گزارش ایلنا، اولین نشست وبیناری سید رسول مهاجر با روسای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌های سراسر کشور برگزار شد. 

تلاش برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها»، تقویت تجارت خارجی و صادرات استان‌ها و همچنین تدوین برنامه‌های اقتصادی دفاتر وزارت امور خارجه طی سال ۱۴۰۰، مهمترین مباحث مطروحه در نشست را تشکیل می‌دادند.

مهاجر در این نشست گفت: علیرغم اینکه وزارت امور خارجه مسئول تجارت خارجی کشور نیست ولی به عنوان یک تسهیل‌کننده و نقش‌آفرین می‌تواند نقش فراوانی در توسعه و ارتقای مراودات خارجی کشور داشته باشد. 

وی با بیان اینکه وزارت خارجه‌های دنیا دفاتر استانی ندارد ولی تاسیس دفاتر وزارت امور خارجه در تمامی استان‌های کشور به نیت کمک و مساعدت در استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها انجام شده است، اظهار داشت: دفاتر استانی از طریق ظرفیت‌سازی و ارتباط‌گیری حرفه‌ای و کارآمد با نهادها و موسسات اقتصادی استان‌ها می‌تواند نقش برجسته‌ای در ارتقای مناسبات اقتصادی با کشورهای هدف صادراتی و به ویژه حوزه همسایگان داشته باشند.

به گفته این دیپلمات ارشد، تعامل نزدیک روسای دفاتر استانی با مقامات اقتصادی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی و برقراری ارتباط موثر با اتاق‌های بازرگانی و تجار موفق کاملا ضروری است و نقش بارزی در شناسایی و کاهش مشکلات شرکت‌های مختلف در سطح استانی خواهد داشت.

مهاجر با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید شرکت‌ها را در راه برقراری ارتباطات اقتصادی و صادرات و واردات‌شان مساعدت و راهنمایی کند، تصریح کرد: مهمترین وظیفه و علت تاسیس دفاتر استانی مسائل اقتصادی و سپس کنسولی است که هر دو به خاطر نیازهای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بوده است. 

وی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی در وزارت امور خارجه اهمیت یافته و میزان نقش‌آفرینی اقتصادی دفاتر استانی و نیز سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بیش از پیش تعیین‌کننده شده است. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در تشریح وظایف دفاتر استانی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تشکیل جلسه و کسب اطلاعات شرکت‌ها، موسسات و تجار فعال در حوزه‌های مختلف واردات و صادرات کالا و خدمات، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها و به‌روزرسانی اطلاعات اقتصادی استان‌ها از وظایف اصلی نمایندگی‌های استانی است. این گونه اطلاعات و ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها باید به نمایندگی‌های کشورمان در خارج و سفارتخانه‌های خارجی در داخل منتقل شود و زمینه جذب سرمایه هرچه بیشتری را برای استان‌ها فراهم کنیم. 

مهاجر در این نشست تشکیل وبینارهای متعدد بین مقام‌های رسمی استانی و نیز اتاق بازرگانی و شرکت‌های خصوصی و تجار با مقامات رسمی و خصوصی کشورهای خارجی و سفارتخانه‌های ایران در خارج را اقدامی بسیار مهم دانست که طی سال گذشته در پرتو همه‌گیری کرونا با همت وزارت امور خارجه در اکثر کشورهای جهان و خصوصا همسایگان صورت گرفت و تداوم این شیوه خصوصا در شرایط کنونی کرونا می‌تواند مورد توجه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز