خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در کلاب‌هاوس:

نگفتم برای انتخابات نمی‌آیم/ خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم/ در دولت ماندم تا از بابک زنجانی‌های دوباره جلوگیری کنم/ درباره املاک نجومی و عیسی شریفی گزارش شفافی ارائه نشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۲۱۰

معاون اول رئیس جمهور گفت:عده‌ای در کشور از توسعه فضای مجازی دلهره دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق ‌جهانگیری در گفت‌و‌گویی مجازی در کلاب‌هاوس درباره توسعه فضای مجازی گفت: عده‌ای از توسعه فضای مجازی دلهره دارند، خب چرا باید بترسند؟

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:دولت تمام تلاشش را برای حفظ فضای مجازی خواهد کرد،؛اما دولت یه بخش است و دیگر بخش‌ها هم‌ هستند.

جهانگیری افزود: اگر این فضا ایجاد نشده بود، در دوره کرونا می توانست یک بحران بزرگ در کشور ایجاد شود. من به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی می‌ترسند، می‌گویم که چرا باید بترسیم؟

وی ادامه داد: بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند و باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست. البته دولت یک بخش است و بخش های دیگری هم در کشور حضور دارند که اختیار دارند اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: زمانی برخی از اپراتورها، اختلالی ایجاد کرده بودند که وزیر محترم ارتباطات به همراه برخی دیگر از اعضای دولت، پیشنهاد دادند و در دولت جرایم سنگینی برای کسانی که بخواهند اختلال در شبکه مجازی ایجاد کنند، وضع شد.

جهانگیری در پرسش به سوالی درباره نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت:  با شروع دولت ۳ نرخ داشتیم ، روزهای اول دو ارز نخست را باهم ادغام کردیم و معتقد بودیم که با چند نرخ ارز نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی ادامه داد: در آخر سال دولت یازدهم ارز به یازده هزار تومان رسید، آن زمان تحریم هم بود ، از نیمه دوم ۹۶ جهش ارز داشتیم بانک مرکزی فکر می ‌کرد به دلیل سفرهای سال نو میلادی باشد که نبود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: گزارش‌‌های امنیتی داده  می‌شد که در کشورهای همسایه با یک برنامه ریزی دقیقی مانع ورود ارز و دلار به کشور شدند .

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به خصوص آنهایی که ارز وارد می کردیم، رخ داده بود و گزارش های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

وی یاد آور شد:ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راه کار روی میز بود.

وی یادآور شد:مسئولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می دادند که باید این وضع تغییر کند؛ سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها چنین پیش بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند.

وی ادامه داد:در فروردین که تصمیم‌گیری شد، در پایان تصمیم‌گیری به رئیس جمهوری پیشنهاد کردند که برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است.

جهانگیری گفت : تغییراتی در مجلس شورای اسلامی در نرخ ارز اعمال شد، ارز کنترلی ثابت در ۹۰ درصد ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است. ارز سه نرخی شد، در این دولت فقط در دوره جنگ اقتصادی چنین اتفاقی افتاد و عمدتا بر این اساس بود که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. همه اقتصاددان‌ها در این شرایط به تخصیص ارز معتقدند.

وی  با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومن کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند. ممکن است از این ارز در جاهایی سوء استفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوء استفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضائیه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روزهای عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومن به شرایط علمی اقتصاد باز خواهد گشت.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومن ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومن یارانه آشکار پرداخت می کنیم.

جهانگیری یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم. ما حساسیت‌های سیاسی روی زندگی مردم را هم باید توجه داشته باشیم.

جهانگیری در پاسخی  به سوالی مبنی بر این که آیا قصد کناره‌گیری از دولت داشتید، گفت: من فکر می کنم که دولت در دوره یازدهم کارهای بزرگی انجام داد، در انتخابات ۹۶ به پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و بعد خود آقای روحانی وارد رقابت انتخاباتی شدم.

وی با بیان این‌که وفای به عهد این بود که وقتی مردم تلاش کردند ما هم بمانیم و برای خواست مردم بکوشیم، عنوان کرد: در ابتدای دولت در یک صحبت جدی با آقای روحانی گفتم که یک معاون اول دیگری منصوب کنید، اما ایشان نپذیرفتند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:از اوایل سال ۹۷، کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم.

وی با تاکید بر این که  از عقبه دولت حمایت کنم و از ۲۴ میلیون رای حفاظت کنم، عنوان کرد: اگر تنها این مسئولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، می داشتم باید می ماندم و کارهای بزرگی انجام دادیم. لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارائه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آنها است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت:تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم به موقع تامین شود و ارز آنها اختصاص یابد. مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می کنم کارهای خوبی انجام گرفت.

جهانگیری درباره این‌که آیا خودش با ارز ۴ هزار ‌ و ۲۰۰ تومانی موافق بوده است یا خیر،  گفت: اعتقادم  بر این است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ فیکس نباشد و شناور باشد و با تورم‌ تغییر کند اما امروز اعتقاد دارم باید از زندگی مردم حراست کنم‌.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که چگونه باید در انتخابات شرکت کنیم آن هم در شرایطی که موانع زیادی وجود دارد؛ همین امروز دولت حتی حریف همراه اول و ایرانسل برای رفع اختلال کلاب هاوس نمی‌شود، گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح غیر از انتخابات نداریم. نباید اجازه دهیم کسانی که به انتخابات اعتقاد ندارند با اسم انتخابات پیروز شوند.دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است. اگر در سال ۸۴درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما به عنوان یک خادم ملت عرض می کنم، رئیس دولت می تواند موثر باشد، یک وقت می گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رئیس دولت می گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می شود و از آن برجام می آید.

وی ادامه داد:برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست. شما وزیری دارید که جلوی اختلال کلاب هاوس را بگیرد، جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رئیس جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد  کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است.

پرسش: در دوره دولت دوم روحانی بارها از جنگ اقتصادی یاد کردید، چه موانعی در دولت دوم شما بود که در عرصه عمومی نتوانستید توضیح دهید. آیا حضور شما واقعا در دولت موثر بود؟

معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد: بین تحریم و جنگ اقتصادی باید تفاوت قائل باشیم. ما در شروع دولت با تحریم های شورای امنیت، اروپا و دیگر روبرو بودیم. در آنجا می شود ارزیابی از نحوه مدیریت در تحریم داشت.

جهانگیری با بیان این‌که  معتقدم در جنگ اقتصادی آمریکا، در ۲۰۰  سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی سابقه است، اظهار داشت: تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند.

او ادامه داد: به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسرائیل و سعودی انجام می شد.

وی بیان کرد:  مقامات آمریکایی اعتراف کردند فشارهای حداکثری شکست خورد و از سران کشورها در دیدار با رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند، ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران باقی نمی‌ماند. با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد.

جهانگیری در خصوص موانع دولت و تحریم‌های آمریکا، گفت: ما بین جنگ اقتصادی و تحریم‌ها باید تفاوت قائل شویم. جنگ اقتصادی واقعا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد به نظر من در جنگ اقتصادی در دویست سال گذشته این حجم از تحریم و سختگیری بی‌سابقه است.

وی افزود: آمریکایی‌ها تمام گلوگاه‌‌ها را شناسایی کرده بودند و به محض اینکه نفتکشی از ما مشاهده می‌کردند، نیرو می‌فرستادند داخل نفتکش و نفتکش را منفجر می‌کردند. حدود ۱۲ نفتکش ما را به صورت مستقیم و غیرمستقیم منفجر کردند.

وی بیان کرد: آقای روحانی هیچ وقت نگفته‌اند که اصلاح طلب هستند و نگفته‌اند دولت اصلاح طلب تشکیل می‌دهند بلکه گفته بودند دولت فراجناحی تشکیل می‌دهند. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برجام مهمترین نتیجه دیپلماسی قرن است، افزود: بنابراین دولت دستاوردهای اصلاح طلبانه‌ خوبی برای کشور داشته اما از دولت دوزدهم جنگ اقتصادی به ما فشار وارد کرد و مهمترین دستاور دولت دوازدهم حفاظت از زندگی مردم و حفاظت از جمهوری اسلامی بود که به نظر من تا حد زیادی محقق شد.

جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این دولت چه دستاوردهایی داشته و این دستاوردها قابل دفاع است یا خیر؟ اظهار کرد: ما در دوره اول دولت، درآمدهای افسانه‌ای نداشتیم و تورم از ۴۵ درصد به ۹ درصد رسید و دستاوردهای خوبی داشتیم بر همین اساس در انتخابات بعدی مردم ایران بیش از ۲۴ میلیون رأی دادند. اما ما در دوره دوم دولت با پدیده‌ای به نام ترامپ مواجه شدیم و تمامی محاسبات ما را بهم زد. 

وی ادامه داد: ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است. اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال است که گروگان آمریکا و کشورهای بزرگ است. امروز بیشتر دستاوردهای اقتصادی برای دولت یازدهم و دوازدهم است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بعضی از اعضای دولت به جای پاسخگویی، منتقد دولت هستند و لکنت ربان دارند؟ گفت: دستاوردها توسط دولت وجود داشت اما چون سفره مردم کوچک شد، نتوانستیم دستاورد‌ها را تشریح کنیم، لکنت زبان به این دلیل است. دوستان ما در دولت می‌گویند وقتی سفره‌های مردم کوچک شده است، ما بیاییم بگوییم سد ساخته‌ایم؟

جهانگیری در خصوص تعامل مجلس و دولت نیز گفت: تعامل بین قوای سه گانه مهم‌ترین موضوعی است که می‌تواند کشور را از مشکلات عبور دهد اما همه دستگاه‌ها در قالب قانون اساسی باید عمل کنند، هر دستگاهی قصد داشته باشد فراتر از آن اقدام کند، قطعاً مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. 

وی افزود: مجلسی که کمتر از یکسال کار خود را آغاز کرده است، بیش از  ۱۰۰ لایحه دولت را نگه داشته و مجلس به مجلس طرح‌ها تبدیل شده است درحالی که در نظام قانونگذاری اصل بر لایحه است. لایحه در نظام قانون‌گذاری اصل است، هشت لایحه دولت با وجود گذشت زمان زیادی که ارسال شده، حتی اعلام وصول نشده است. این خلاف قانون اساسی است. مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند.

وی در خصوص بازار سرمایه نیز بیان کرد: دولت حساسیت زیادی بر بازار سرمایه دارد اما متاسفانه دخالت زیادی از دیگران شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلسات دولت را تعطیل کردم. در صورتی که بازار رشد داشت، می‌گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می‌کرد، می‌گفتند کار دولت است. دولت قصد دخالت در بازار سرمایه را ندارد اما حمایت قانونی از بازار و سهامداران را انجام خواهیم داد.

 معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره شرایطی که کشور از دولت قبل تحویل گرفته شده است، بیان داشت: ما درباره گزارش از وضعیتی که تحویل گرفتیم کوتاهی کردیم، البته در آن زمان گزارش‌هایی تهیه شد اما اخیراً اظهارنظرهایی از رئیس‌جمهور سابق شنیدم، ظاهرا آدم وقتی جواب برخی افراد را نمی‌دهد، پررو می‌شوند. آنچنان در آن هشت سال به ایران و سرمایه‌های کشور آسیب زدند که دو هشت سال دیگر هم اگر بگذرد، خسارتی که در آن هشت سال زدند، جبران نمی‌شوند.

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد در دولت اول به دلیل مواردی که درباره عملکرد دولتش گفتم در یازده بند از من به دادگاه شکایت کردند.

جهانگیری افزود: ایشان یک کاری کرده، بدتر از قطعنامه ترکمانچای، بیش از ۲۲ میلیارد دلار را برده و در کشوری سپرده‌گذاری کرده و قرارداد بسته که ۱۷ میلیارد دلار به ما فاینانس بدهید. در حالی که ما با یک کاغذ اعتباری می‌توانیم فاینانس بگیریم، چطور پول نقد را داده‌اند که فاینانس بگیرند؟ امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است و قادر به پرداخت نیست و مهلت پرداخت هر سال تمدید می‌شود. چندین میلیارد دلار را بردند در ترکیه و ۳۰ درصد از مبالغ توسط یکی از صرافی‌ها که مرتبط با مدیران دولت بود. اصلا در آن دولت کارهایی کردند که انسان هربار درباره آن‌ها حرف می‌زند، اعصابش خُرد می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت عربستان، بیان داشت: یکی از خیانت‌هایی که در حق ملت ایران انجام شد، همان اتفاق حمله به سفارت عربستان بود. ما باید در این منطقه با کشورهای همسایه تعامل و ارتباط داشته باشیم. البته عربستان هم حتما باید از کشتار مردم یمن دست بردارد، ما علاقمند هستیم که با عربستان به یک نقطه مشترک دست پیدا کنیم.

جهانگیری در ادامه در رابطه با ارتباط خود با شهید سلیمانی، اظهار داشت: من با سردار سلیمانی مانند دو برادر و خیلی با هم صمیمی بودیم. من در جهاد بودم و ایشان سپاه بودند. من پشتیبانی جنگ را ایجاد کردم در جهاد و ایشان هم فرمانده بودند. به دلیل همین علاقه‌ای که به من داشت و ارتباط خانوادگی که داشتیم، از آنجا که می‌دانست من کمتر به کرمان می‌روم، سعی می‌کرد این را جبران کند و هروقت که به کرمان می‌رفت به مادر من سر می‌زد. مادر ما هم علاقه خاصی به ایشان داشت که اگر بیشتر از ما نبود، کمتر هم قطعا نبود.

وی ادامه داد: لذا رابطه ما در این ۴۰ سال همواره نزدیک و صمیمانه بود. من در مصاحبه‌ای که به مناسبت سالگرد ایشان با سایت جماران داشتم، تلاش کردم در کنار ویژگی شجاعت و شخصیت و شهامت ایشان که دیگران اشاره می‌کنند، ابعاد دیگری از شخصیت ایشان را به جامعه بگویم.

معاون اول رئیس جمهور در رابطه با انتقادات فرزندان خود نسبت به خود، بیان داشت: من چهار فرزند دارم، هیچکدام در سیستم دولتی نیستند. همچنین درباره شرایط زندگی خانوادگی هم مسئولیت زندگی در طول دوران مسئولیت‌های اداری و سیاسی از ابتدای زندگی مشترک همواره برعهده همسر من بود و من واقعا نسبت به خانواده کوتاهی کردم اما آن.ها توقعی از من نداشتند. هیچکدام از فرزندان و خانواده و بستگان من در سیستم کاری من رفت و آمد ندارند. درباره انتقادات هم باید بگویم که شب‌ها به خانه می‌روم یکی از گرفتاری‌هایم این است که باید به اعضای خانواده پاسخ بدهم.

جهانگیری در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده برادر خود مهدی جهانگیری، طی سخنانی گفت: من چهار برادر دارم، دو برادر شهید شدند، یک برادر بزرگتر دارم که آموزش پرورشی و جانباز هستند و برادر کوچکتر من که در بخش خصوصی فعالیت دارد. من هیچوقت سعی نکردم از هیچکدام از برادرهایم در حوزه‌های کاری استفاده کنم.

وی ادامه داد: من در سال ۹۶ در انتخابات حضور پیدا کردم و یک مقدار حرف زدم، ولی بعد از آن خیلی هزینه پرداخت کردم. البته من نظری درباره اینکه این برخورد با او به حرف‌های من ربط دارد یا نه، ندارم. در زمان بازداشت ایشان هم در اینستاگرامم نوشتم که نمی‌دانم موضوع چیست و یا چه کسی او را بازداشت کرده است. اخیراً هم گفتم که باید با فساد یکسان برخورد کنیم نه اینکه به صورت جناحی و سیاسی برخورد کنیم. رهبری از سال ۸۰ دستور مبارزه با فساد دادند، اما از آن زمان اگر بررسی کنیم تاکنون حتما این بلیه گسترش پیدا کرده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: چرا یک پرونده کوچکی را بزرگ و برجسته می‌کنند در اخبار اما در مقابل یک پرونده چند هزار میلیاردی یک خبر و صدا هم از آن مطرح نمی‌شود. باید توجه داشته باشیم آن فسادی بد است که در دستگاه کسی فساد انجام شود. برادر من که قائم مقام من و معاون من نبوده است. او مدیر دولت احمدی‌نژاد بود که برکنار شد و به بخش خصوصی رفت.

وی ادامه داد: پرونده برادر من هیچ اتهامی ندارد که بگویند اینجا با رانت من اتفاق افتاده است، موارد اتهامی ایشان توسط دو تن از قضات جدی رسیدگی شده است. من در این دوره حضور آقای رئیسی ارتباطم با مسئولان قضایی کشور نزدیک است. یکبار هم نشده است که پیگیر پرونده باشم و هر بار هم صحبت کردم گفتم که برخورد عادلانه شود.

 جهانگیری در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره مستقیمی میان ایران و آمریکا در جریان است؟ بیان داشت: من همین امروز با آقای ظریف در خصوص مذاکرات صحبت کردم و وضعیت مذاکرات را پرسیدم، ایشان راضی بودند و گفتند که شرایط مذاکرات خوب و در حال پیشرفت است. البته ترامپ کارهایی کرده که کار را سخت کرده اما فعلا مذاکره در چارچوب غیرمستقیم انجام می‌شود. خواست ایران این است که تحریم‌هایی که بعد از آمدن ترامپ وضع شده باید لغو شود و ماهم به تعهدات برجامی خودمان بازخواهیم گشت. خب تیم مذاکره‌کننده فردا برمی‌گردد، مشورت می‌کند و مجددا با برنامه تازه عازم مذاکرات خواهد شد.

وی همچنین درخصوص ادعای دیدار یکی از مقامات ایرانی با ویلیام برنز، ابراز داشت: منطقه یک منطقه حساس است و ایران یکی از بازیگرهایی است که نقش تعیین کننده دارد. اما این دیدار هم توسط ما و هم توسط طرف آمریکایی تکذیب شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه حضور در انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: درباره کاندیدا شدن، تصمیم شخصی من کاندیدا نشدن بوده است، اما من هیچوقت نگفتم که کاندیدا نمی‌شوم. این کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است و به شدت نیاز دارد که برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود. اما نسبت به انتخابات هنوز تصمیم به حضور ندارم اما اگر تصمیم بگیرم حتما در اولین زمان به مردم خواهم گفت که به چنین تصمیمی رسیده‌ام.

وی گفت: یک عده‌ای به جای اینکه بگذارند مردم از برجام بهره‌مند شوند، شروع به فضاسازی کردند و اکنون که مذاکرات دوباره شروع شده است، دوباره شروع به کارشکنی می‌کنند، زندگی سخت و معیشت مردم را گروگان گرفته‌اند. گویی اگر گفت‌و‌گو‌ها به مشکل بخورند آنها پیروز می‌شوند.

جهانگیری تاکید کرد: در دوران مسئولیت خود هیچ‌گاه از شهدا خرج نکردم قرار نیست ما از آنها برای خودمان چیزی درست کنیم.

وی خطاب به مشاور رئیس مجلس که به طعنه گفت «خدا را شکر که این دولت بود و ما را از بدبختی نجات داد» گفت:‌ اگر انصاف داشته باشیم وقتی دولت در خط مقدم جنگ با دشمن قداری مثل آمریکا بود و توانست به خوبی مدیریت کند به طوریکه خود آمریکایی‌ها اذعان به شکست کردند، این تخریب‌ها نباید لاشد. اگر هر دولت دیگری بود ده‌ها جشن در صدا و سیما می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه نمایندگی مجلس قابل واگذاری نیست اما برخی نمایندگان، در جلسات دولت  نماینده‌های خودشان را می‌فرستند، گفت: این کار آنها دور از شان و جایگاه مجلس است. من درباره بودجه گفتم این بودجه چوب آبروی مجلس است که به برخی برخورد؛  اما خودشان بعد از اینکه بودجه را رد کردند دوباره تشکیل جلسه دادند و آن را بررسی کردند. اما اگر بخواهم از گرانی‌هایی که بودجه 1400 به دلیل اقدام مجلس بر مردم ایران تحمیل کرد، بگویم چند ساعت زمان می‌برد. مجلس با بیان اینکه باید کالاهای اساسی مطابق ارز نیمایی محاسبه شود عملا گفت که کالا‌ها باید گران شود.

وی یادآور شد:‌ من فقط از مجلس گله ندارم کالایی در گمرک مانده و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به آن رسیدگی کند، چه کسی متولی اداره کشور است؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام؟ FATF مهمترین خود‌تحریمی است که اکنون در کشور انجام شده است. آیا آنچه بر کشور می‌رود و آثار تحریم را به عهده می‌گیرند؟

 وی با اشاره به علاقه خود به  سردار سلیمانی گفت: من یک بار به اسم حاج قاسم اشاره نکردم؛ حاج قاسم برای مردم مقدس است و به او گفتند سردار دل‌ها.

جهانگیری با اشاره به فایل منتشر شده ظریف بیان کرد: عده‌ای این موضوع را دست گرفتند تا افرادی را که در مذاکرات بودند، مشغول کنند.

 وی در پاسخ به اینکه آیا همچنان قدرت تغییر منشی خود را ندارد با تشریح علت این سخن خود، اظهار داشت: در دور دوم ریاست جمهوری در تغییر هیچ وزیری نقش نداشتم و پیشنهاو وزرا در دفتر رئیس‌جمهور انجام می‌شود و من بعد از زده شدن حکم با خبر می‌شدم. البته من برای کمک به رئیس‌جمهور در این جایگاه قرار گرفته‌ام.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از رنج مردم نباید برای محبوبیت خود استفاده کنیم در سال ۹۶ چون برای رئیس‌جمهور شدن نیامدم، از افعال گذشته و اینکه چه کارهایی کرده‌ایم، سخن گفتم. فرض بر این بود که برجام می‌ماند و با این دست و فرمون اشتغال بالا می‌رود و ادامه روند تورم تک رقمی را خواهیم داشت. کسی مگر فکر می‌کرد که ترامپ اینگونه به همه قوانین بین‌المللی پشت کند و حتی علی رغم اینکه چند سال سردار سلیمانی در منطقه رفت و آمد داشت، او را ترور کند. هر جا وعده‌ای داده‌ایم و نتوانسته‌ایم به آن عمل کنیم، از مردم ایران عذرخواهی می‌کنیم.

 وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی قسم خورده است، نباید عده‌ای بیایند برای اینکه خودشان له قدرت برسند بر خلاف قانون اساسی رئیس‌جمهور را تضعیف کنند. یک عده اصرار دارند بگویند ۲۴ میلیون نفر اشتباه می‌کنند و یک اقلیتی درست می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه حقوق‌های نجومی را پیگیری کردند و هر چه که بود را به بیت المال برگرداندند، حتی آنهایی که قانونی بودند نیز بررسی شد، بیان کرد: اگر پولی پرداخت شده بود، پس گرفته شد و خیلی از افراد تبرئه شدند، اما راجع به املاک نجومی و آقای عیسی شریفی و شهرداری گزارش شفافی ارائه نشد.

وی با اشاره به رقم یک میلیارد دلاری که از بانکی برداشت و به بابک زنجانی پرداخت شده بود و همچنین مبلغ ۱.۷ مییلیارد تومانی که نفت به او داده شده بود، تاکید کرد که در دولت ماندم تا از بابک زنجانی‌های دوباره جلوگیری کنم.

معاون اول رئیس جمهور درباره ارتباط کم خود با حزب کارگزاران گفت: کشوری که بخواهد به سمت دموکراسی حرکت کند باید تلاش کند آن را در کشور نهادینه کند. در دولت آقای خاتمی سعی شد برای حمایت از احزاب منابعی اختصاص یابد و بعد به دلایلی محدود شد.

جهانگیری افزود: نخبگان و احزاب باید بیش از دولت به این مساله بپردازند. اینکه الان نامزد نداریم به دولت بر نمی گردد و خود ساختارهای سیاسی باید این اقدام را انجام دهند. البته کرونا بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: با این حال، کشور دارای جوانان مستعد است که می تواند به بهترین کشور از نظر اقتصادی تبدیل شود. من به آینده ایران امیدوارم. ما در مقطعی حتی ماسک نداشتیم، ما بقی تجهیزات بماند. چه گروه و قشری موفق شدند ۲۰۰ هزار ماسک را به ۲۷ میلیون قطعه برسانند. دستگاه تنفس مصنوعی تولید کردند و حتی آن را صادر کردند.

معاون اول رئیس جمهور به تامین واکسن هم اشاره کرد و گفت در شرایط جنگ اقتصادی هستیم حتی با داشتن مجوز اوفک باز هم نمی توانیم نقل و انتقال واکسن را انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره حضور کم رنگ در مقاطع مختلف همچون تحریم و بنزین گفت: من درباره بنزین پیشنهاد داشتم که به جای تخصیص بنزین به خودرو به افراد اختصاص یابد تا به نفع افراد مرفه نشود. بیش از ۴۸ درصد جمعیت هیچ خودرویی ندارند.

جهانگیری با اشاره به اینکه شرایط سخت فقر در کشور حاکم است، افزود: در شرایط سخت جنگ اقتصادی حتی به اتهاماتی که به من شد پاسخ ندادم تا مردم تصور نکنند که آنها را فراموش کرده‌ایم و به خودمان مشغول شده‌ایم.

وی ادامه داد: من برای یک بار قهر کردم و جلسه را ترک کردم. طوری با من برخورد کردند که نتوانستم تحمل کنم. به دفتر هم گفتم که وسایلم را جمع کنند اما وزرا آمدند که مگر می شود مردم را تنها بگذارید؟ از ساعت ۱۲ شب تا ۹ صبح فردا همچون خوره‌ای به جانم افتاده بود که مگر می شود در این شرایط مردم را رها کرد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: اینها به خاطر انتخابات نیست چرا که هیچ تصمیمی برای آن ندارم.

معاون اول رئیس جمهور درباره عدم استفاده از اقوام و اقلیت‌ها در سطوح مدیریتی گفت: تا حدی قبول می کنم آنگونه که شایسته اقوام و مذاهب بود نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. در یک جاهایی هم تابو شکنی کردیم، در این دولت ما سفیر اهل سنت، سفیر زن اهل سنت، فرماندار و

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سکوت دولت‌ در شبکه اقلیت مخوف در قدرت گفت: برابر  این یک مشکل جدی و واقعی است. ما در درون حاکمیت باید تلاش کنیم به تفاهم برسیم و اخلاق بنیان کار ما باشد. متاسفانه گاهی اوقات تیترها، صحبت ها و تجمعات با هیچ اصول اخلاقی سازگار نیست.
جهانگیری ادامه داد: دولت در این زمینه دارای محدودیت جدی است. از خدا می خواهیم آن دوستان هم به راه راست هدایت شوند. من در دی ۹۶ در مشهد بودم. فردا جمعه با پزشکان اصلاح طلب جلسه ای داشتم گفتم که اقایانی که این تظاهرات را برگزار کردید دود آن به چشم مردم و خودتان خواهد رفت.

وی اضافه کرد: آن تظاهرات ترامپ را به این نتیجه رساند که می تواند تیر خلاص را به کشور بزند.

معاون اول رئیس جمهور درباره سهم اندک ایران در بازارهای سوریه گفت: سوریه کشوری بزرگ و نیازمند بازسازی وسیعی است. حتما کشورها تلاش خواهند کرد سهمی از بازسازی سوریه را برعهده بگیرند. البته باید دید که برای بازسازی سوریه چه تصمیمی گرفته می شود. بخش خصوصی ما ورود خوبی داشته است.

جهانگیری افزود: مقررات سوریه هم سخت است، بخش خصوصی که کارش را برای مردم انجام می دهد، منابع آن دریافت می شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: موسسات مالی قطعا یکی از کانون‌های اصلی فساد بودند اما زندگی عده ای از مردم را گروگان گرفته بودند. دولت برای مردم باید فکری می کرد اما باید مشخص می شد که این فساد چگونه شکل گرفت. برخی دستگیر و محکوم شدند.

جهانگیری درباره کرونا هم اظهار کرد: من عضو ستاد کرونا نیستم. در اسفند ماه خودم مبتلا شدم. رئیس جمهوری در موضوع کرونا وقت گذاشته است. وزیر هم هرچه در توان است انجام می دهد. اما مسائل کرونا واقعا سخت است و امیدوارم که در مساله ای که زندگی مردم را از نظر سلامت و اقتصاد تهدید می کند، بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: با حضور دکتر ظریف و نمکی درباره چگونگی تامین کرونا جلسه داشتیم که تشخیص بر این بود که به وزارت کشور محول شود. ما پول واکسن دادیم اما نفرستادند. مقطعی برای تامین پول هم مشکل داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره کنکور هم گفت با وزیر آموزش و پرورش در این باره صحبت خواهم کرد تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود.


جهانگیری درباره فایل صوتی ظریف گفت: در یک شرایط تاریخی برای برداشتن فشار از زندگی مردم و گشایش برای کشور قرار داشتیم که ناگهان نوار صوتی محرمانه دکتر ظریف منتشر شد. یک بخش درباره چگونگی انتشار آن بود که رئیس جمهوری دستور رسیدگی فوری برای آن صادر کرد که چگونه یک فایل محرمانه سر از رسانه‌ای که با پول سعودی علیه مردم ایران فعالیت می کند، درآورد.

وی افزود: باید مراقب میدان بازی که دیگران برای ما طراحی می کنند، باشیم. من دوستی دیرینه با سردار سلیمانی و دکتر ظریف داشتم. این دو یک سرمایه ملی هستند. اولا موضوع میدان در منطقه ما یک موضوع جدی است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حمله صدام به کویت و وقایع حضور طالبان در افغانستان گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ورود به افغانستان ممنوع است. بهار عربی شکل گرفت و منطقه حالت نظامی گرفت.

جهانگیری افزود: وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود، حتما باید از کشور مراقبت کنیم. دو نهاد میدان یک نقش تاریخی دارد که سردار سلیمانی عزیز بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما به سمت ایران خواهد آمد. دیگری دیپلماسی است که در این شرایط نقش بسیار حساسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در همه این شرایط، اختلاف نظرها وجود دارد و تحلیل‌ها جدی می شود. نقش نهاد اجماع ساز بین اختلافات کارشناسی بین میدان و دیپلماسی در این مواقع ظهور می کند. دبیرخانه و خود شورای عالی امنیت ملی یکی از نهادها است که این نقش را بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: سردار سلیمانی باور داشت که مذاکره نقش تعیین کننده‌ دارد. در سفری که سردار سلیمانی شهید شد برای مذاکره درباره سعودی و یمن رفته بود تا با نخست وزیر عراق گفت‌وگو کند.

جهانگیری اظهار کرد: سردار سلیمانی برای خود در میان القاب مختلفی که وجود داشت، سرباز وطن را انتخاب کرد. مردم ایران از گروه های مختلف لقب سردار دلها به سلیمانی دادند، سردار دلها فقط از میدان به دست نیامده است، از صداقت، مردمی بودن و گذشتن از دغدغه سیاسی به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: در آخرین نشستی که با سردار سلیمانی داشتم درباره آقای خاتمی بود. او سعی داشت با دولتمردان رابطه پایداری داشت که یکی از آنها دکتر ظریف بود باید ببینیم درباره دکتر ظریف چه می گفت.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: توصیفی که رهبر معظم انقلاب درباره دکتر ظریف داشتند، برخی از شخصیت ها اقدام دکتر ظریف را با نهضت ملی شدن صنعت نفت مقایسه کردند.

جهانگیری گفت: مذاکرات وین و رفع تحریم را باید بزرگترین موضوع ملی بدانیم، مسئول مذاکره با ۶ قدرت دنیا را تضعیف نکنید.

وی افزود: درک مردم و رشد فکری آنها بیش از القائات سیاسی و مخرب اعتماد داشته باشیم. مردم سردار سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل هم می دانند. بارها از زبان سردار سلیمانی و از زبان دکتر ظریف از سردار سلیمانی شنیدم. فکر می‌کردم که آنها با هم جلسه ای نداریم هر دوی آنها گفتند هر یکشنبه و هر سه شنبه با هم جلسه داریم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: ظریف در این نوار به نقش بسیار مهم سردار سلیمانی اشاره می کند، تحمل نمی کنیم که کسی جمله ای بگوید که در شان سردار سلیمانی نباشد و همین طور از قهرمان دیپلماسی.

جهانگیری اظهار کرد: وظیفه آحاد کشور این است که مسایل حیاتی کشور به بازی های لحظه ای تبدیل شود. بگذاریم سردار سلیمانی همچنان محبوب دلها باشد و ظریف فردی باشد که به پشتیبانی مردم این دور از مذاکرات را پشت سر بگذارد.

وی افزود: آنچه طراحی کرده بودند این بود از این موضوع یک اختلاف و دوگانگی در شرایط مذاکره ایجاد کنند. این بازی بود که ایران اینترنشنال شروع کرد و می خواستند تحلیل هایشان را به داخل کشور بکشاند. سردار سلیمانی‌همچنان برای ما سردار دلها است و ظریف همچنان برای ما یک قهرمان و انسان مخلصی است که به دنبال منافع کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز