خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگ کننده ارتش:

استکبار در طول تاریخ ما را به خاطر ثروت و قدرت، از دریا دوره کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۷۳۶

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی گفت:مراکز علمی ما می‌توانند تولیدکننده علوم دریایی باشند و می توانیم با این روش کریدور شمال و جنوب را فعال کنیم.

به گزارش ایلنا، دریادار حبیب‌الله سیاری در همایش ملی خلیج فارس و سواحل مکران در آستانه قرن ۱۵خورشیدی در شیراز افزود:اگر این کریدور را فعال نکنیم، مزیت ژئوپلیتیکی ما در جنوب شرق با رونق گرفتن بندر کشور همسایه کمرنگ خواهد شد در حالی که می‌توانیم از کمرنگ شدن مزیت‌های ژئوپلیتیکی کشور جلوگیری کنیم و در سایه امنیت توسعه پایدار داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه پایدار در سایه امنیت هستیم باید به استفاده از هر سه بعد تولید قدرت دریایی یعنی ناوگان تجاری، ناوگان نظامی و زیرساخت‌ها و ناوگان علوم و فنون دریایی توجه کنیم.

وی ادامه داد: صنایع ما توانمند هستند و می‌توانیم با نگاه به درون از منافع دریا استفاده کنیم، می‌توانیم در هر سه مولفه ناوگان تجاری، نظامی و زیرساخت‌ها و علوم و فنون دریایی، مولفه قدرت دریایی را رشد دهیم و در جهت ارتقای علم و دانش و زیرساخت‌های مربوطه در دریا فعال باشیم.

سیاری بیان کرد: در حقیقت توسعه در سایه امنیت شکل می‌گیرد و ناوگان نظامی هم در دریا تولید امنیت می‌کند.

وی، با اشاره به وجود برخی نقاط ضعف در بحث صنایع ناوگان تجاری و علوم و فنون دریایی کشور ادامه داد: ما در بین ۱۰ کشور برتر در دارای ناوگان و صنعت دریانوردی برتر حضور نداریم، در رتبه ۲۱ جهانی قراردادهای کشتی قرار گرفته‌ایم و در جمع بزرگترین کشورهای تولید کننده کشتی نیستم، در بین ۱۸ دانشگاه برتر دنیا در حوزه اقیانوس شناسی و حوزه مهندسی دریایی و کشتی سازی حضور نداریم، در هفت دانشگاه برتر دنیا در مقطع کارشناسی ارشد، مهندسی دریایی و کشتی سازی حضور نداریم و در جمع ۶ دانشگاه برتر جهان در عرصه دریانوردی حضور نداریم.

سیاری، در خصوص نتایج حضور در دریا گفت: برقراری امنیت اقتصاد ملی در دریا، باز ماندن خطوط مواصلاتی دریایی کشور، اقتدار جمهوری اسلامی در دریاهای آزاد و ارتقای وزن و منزلت ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی در دریا از جمله این نتایج است.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی افزود: باید دریا را باور کنیم و باور کنیم که کشور ما یک کشور دریایی است، دریا در پیشرفت کشور بسیار موثر است، منابع و منافع بسیاری در دریا داریم، دریا منبع ثروت و قدرت است و استکبار در طول تاریخ ما را به خاطر ثروتمند و قدرتمند نشدن، از دریا دوره کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز