خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

روند مذاکرات وین نباید تا ماه ژوئن طول بکشد/ برجام خارج از چارچوب اجلاس وین احیا نمی‌شود/ نزدیک شدن سعودی‌ها به ایران جای تعجب ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۶۰۶

استاد دانشگاه آمریکایی تاکید کرد: توافق هسته‌ای خارج از چارچوب اجلاس وین احیا نمی‌شود اما روند مذاکرات وین نباید تا ماه ژوئن طول بکشد.

جان ولوبی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه آمریکایی است وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و تحولات فعلی در مورد برجام پرداخت.

نشست وین تنها مکان ممکن برای بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام است

روند مذاکرات وین نباید تا ماه ژوئن طول بکشد

جان ولوبی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نشست‌های کمیسیون مشترک در وین گفت: تحلیل من از نشست وین این است که باید صبر کنیم و نتیجه را ببینیم. نشست وین تنها مکان ممکن برای بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام است. فکر نمی‌کنم این روند بتواند مدت‌ها با تحریک مخالفان برجام در ایران و ایالات متحده ادامه یابد اما من هنوز هم خوش‌بین هستم که توافق هسته‌ای احیا خواهد شد، اما اگر روند مذاکرات بیش از ژوئن یا ژوئیه طول بکشد، اینگونه نیست.

توافق هسته‌ای خارج از چارچوب اجلاس وین احیا نمی‌شود

ایالات متحده برخی از تحریم‌ها را لغو می‌کند

وی اضافه کرد: معتقدم  ایالات متحده برخی از تحریم‌ها را لغو می‌کند، اما ممکن است در مورد لغو همه تحریم‌ها تردید وجود داشته باشد. من مطمئن نیستم که توافق هسته‌ای خارج از چارچوب اجلاس وین احیا شود اما، همانطور که گفتم با احتیاط خوش‌بین هستم.

ولوبی یادآور شد: اگر ایران به اجرای کامل توافق بازنگردد، در این صورت توافق هسته‌ای وجود نخواهد داشت. من تصور می‌کنم ایران هم آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق‌نامه است.

اسرائیلی‌ها امیدوارند بتوانند ایران را به یک واکنش نظامی در منطقه وادار کنند

این استاد دانشگاه در مورد تلاش اسرائیل برای مقابله با برجام گفت: خرابکاری نطنز تلاشی بود که اسرائیل برای مقابله با احیای توافق هسته‌ای انجام داد. اسرائیلی‌ها امیدوارند که بتوانند دولت ایران را به یک واکنش نظامی علیه دشمنان خود در منطقه وادار کنند. آنها گمان می‌کنند که این امر از انعقاد توافق با ایالات متحده جلوگیری می‌کند، زیرا دولت بایدن از اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فاصله نخواهد گرفت.

انتشار فایل صوتی ظریف تلاش مخالفان برجام برای غیر مشروع کردن مذاکرات وین بود

وی در خصوص تاثیر انتشار فایل صوتی وزیر خارجه ایران بر نشست وین گفت: تصور می‌کنم که انتشار فایل صوتی ظریف تلاش مخالفان توافق در ایران برای غیرمشروع کردن مذاکرات است. من فکر نمی‌کنم این مانعی برای ظریف باشد؛ چراکه ظریف در هر شرایطی یک مذاکره‌کننده مفید و موثر است.

نزدیک شدن سعودی‌ها به ایران جای تعجب ندارد

انتظار صلح بین ایران و عربستان را ندارم

این استاد دانشگاه در مورد مذاکرات ادعایی میان ایران و عربستان هم‌ گفت: عربستان و ایران همچنان رقبای سرسختی هستند. از طرف دیگر، عربستان سعودی حمایت ایالات متحده از سیاست‌های تهاجمی خود در خلیج فارس از جمله یمن را از دست داده است. بنابراین جای تعجب نیست که عربستان سعودی به ایران نزدیک شود تا بفهمد آیا مبنایی برای نزدیک شدن وجود دارد یا خیر. من در مورد دستیابی به موفقیت شک دارم و انتظار صلح بین ایران و عربستان را ندارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز