خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا:

آمریکا باید نشان دهد به توافق هسته‌ای پای‌بند است/ واشنگتن باید تحریم‌ها را بردارد/ برجام احیاء می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۶۶۶

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد که برای احیای برجام، آمریکا باید نشان دهد که به توافق متعهد است.

رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست و در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص نشست وین و آینده برجام پرداخت. 

این استاد دانشگاه در تحلیل نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: این جلسات اولین قدم است اما قبل از برقراری مجدد توافق هسته‌ای باید اتفاقات زیادی بیفتد. ایالات متحده باید نشان دهد که به یک معامله تجدیدنظر شده پایبند است و ایران مجبور است به نوعی پاسخ متقابل بدهد.

وی همچنین در خصوص ضرورت لغو تحریم‌ها گفت: این یک مورد سخت است؛ من معتقدم که این تحریم‌ها با دستور رئیس‌جمهور اعمال شده‌اند و باید توسط بایدن لغو شوند اما طرفداران آمریکایی اسرائیل با هر نوع توافق با ایران مخالف خواهند بود و ممکن است کنگره بتواند از لغو تحریم‌ها جلوگیری کند اما من فکر می‌کنم برجام به نوعی احیا می‌شود.

لیپ‌شوتز افزود: دولت بایدن می‌خواهد مانع از ادامه کار ایران در برنامه تسلیحاتی خود شود تا اسرائیل و عربستان سعودی را از حمله به ایران بازدارد. همچنین ارتش آمریکا نمی‌خواهد درگیر هیچ نوع جنگ نظامی با ایران شود (به ویژه پس از مشکلات عراق و افغانستان)؛ بنابراین برای زنده نگه داشتن توافق عزمی راسخ وجود دارد.

وی در مورد اجرای تعهدات توسط ایران گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر ایران از مرزهای تحمیل شده در توافق موجود فراتر رفته است و باید این مورد جدید را در نظر بگیریم که آیا دولت ایران حاضر به عقب گرد است؟ بعید به نظر می رسد؛ آیا شرکا حاضر به پذیرش وضع موجود جدید هستند؟ اروپایی‌ها تقریباً مطمئن به برجام هستند اما ایالات متحده کمتر مطمئن است.

وی هم‌چنین در مورد مخالفت اسرائیل با برجام گفت: اسرائیل مصمم است که مانع پیشرفت ایران در توسعه هسته‌ای شود. اسراییل حتی ممکن است به دنبال ایجاد انتقام جویی توسط ایران باشد که توسط این کشور به عنوان توجیهی برای پاسخ دادن با نیروی نظامی استفاده می شود. ما در شرایطی قابل مقایسه با اوایل جنگ سرد هستیم؛ یعنی در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، زمانی که عده‌ای اصرار داشتند همه جانبه به اتحاد جماهیر شوروی حمله کنند تا مانع از تبدیل شدن آن به یک رقیب هسته‌ای با ایالات متحده شوند. بدون شک برخی در اسرائیل معتقدند  ایران نباید قدرت هسته‌ای داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز