خبرگزاری کار ایران

گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف‌ چیزهای را که مردم می‌دانستند، صادقانه و شفاف بیان کرد/ چه اشکالی دارد نمونه قرارداد ایران و چین را با کشورهای غربی ببندیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۵۶۸

یک فعال سیاسی گفت: وزیر امورخارجه بخش‌هایی از واقعیت را مردم می‌دانستند به صورت کلامی صادقانه، شفاف و دلسوزانه بیان کرد.

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتشار فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان و صحبت‌های وی درخصوص برخی از مسائل گفت: مباحثی که آقای ظریف مطرح کردند، پشت صحنه مذاکرات و وزارت خارجه ما است و همچنین واقعیت حاکم  بر نظام دیپلماسی را نشان داد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به سخنان ظریف در مورد روسیه و تلاش این کشور برای به ثمر نرسیدن مذاکرات برجام، عنوان کرد: فعالان سیاسی در گذشته نظرات خودشان را درباره روسیه بیان کرده‌اند؛ من هم در سال‌‌های دور مقاله‌ای تحت عنوان « چنبره روسیه بر پرونده هسته‌ای ایران» و همان مطالبی که امروز آقای ظریف گفتند را به صورت نوشتاری منتشر کردم. 

وی ادامه داد: فعالان سیاسی مطالبی را پیرامون رفتار روسیه با کشورمان عنوان کردند، مردم جامعه هم به زبان خودشان گفته‌اند، در  واقع امروز همان سخنانی که در گذشته مطرح بوده است را یک فرد از نظام به زبان آورده است. قطعاً پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نظامی کشور ما چیزی تازه‌ای نیست که آقای ظریف تاره کشف کرده باشد. ایشان فقط نکاتی را گفتند که در اعماق روستاهای ایران هم می‌دانند؛ روسیه آمده و از پایگاه‌های نظامی ما  استفاده کرده است. 

گرامی‌مقدم افزود: حتی برخی در آن روزها مصاحبه کردند و گفتند قرار نبود روسیه افشارگری کند که هواپیماهای جنگنده‌اش از پایگاه‌های نظامی ما استفاده کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ادعا می‌کنیم روسیه با ما هم‌پیمان است اما این کشور به تمامی قطعنامه‌ها علیه ما  رأی مثبت داده و آنها را وتو نکرده است آن هم در صورتی که بارها شده است مواردی را در خصوص  دیگر کشورها وتو کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: روسیه در دوره اوباما اجازه داد تمامی تحریم‌هایی که ذیل فصل هفتم سازمان ملل بود به تصویب برسد و آن‌ها را وتو نکرد. بشخصه اعتقاد دارم باید هنگامی که این رفتارها را مشاهده کردیم، رویکردمان را نسبت به این کشور تغییر می‌دادیم.

وی گفت: به نظرم می‌رسد امروز روس‌ها از مذاکره ایران با غرب و آمریکا خوشحال نیستند. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مشترکاتی با غربی‌ها به ویژه آمریکا دارد؛ مثلا این کشور در سیاست بسیار روشن و شفاف است، جمهوری اسلامی هم در سیاست بسیار شفاف و روشن است. جمهوری اسلامی در مواقع خاص قاطع است، آمریکایی‌ها هم قاطع هستند. جمهوری اسلامی هیچ گاه پشت دوستانش را خالی نمی‌کند آمریکا هم نشان داده هیچ گاه این کار را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از ۴۰ سال کاملاً روشن است روسیه چگونه رفتار می‌کند، در قدیم مرموزانه به تحریم‌ها رأی داد و این عملش هیچ فرقی با بانی تحریم‌ها یعنی آمریکا ندارد بنابراین ما بین روسیه و آمریکا فرقی قائل نیستم چرا که همواره روس‌ها در پشت صحنه موافق تحریم‌ها بودند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی بیان کرد: شرایط جدید مذاکره نشان می‌دهد این روس‌ها هستند که سنگ‌اندازی می‌کنند چراکه توافق ایران قطعا به نفع روسیه نیست و این کشور چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد؛ بنابراین زیرکانه و در جهت منافع ملی خودش عمل می‌کند و از همین جهت بهانه‌جویانه از تحریم‌های آمریکا حمایت می‌کند. به جد معتقد هستم پیش کشیدن  اقدامات روس‌ها نباید هزینه‌ای برای وزیر امور خارجه داشته باشد.

وی با تاکید بر این که ظریف یک مدیر توانمند در جهت دفاع از منافع ایران در روابط بین‌المللی است، گفت: بخش‌هایی از واقعیت را مردم می‌دانستند و وزیر امور خارجه آن‌ها به صورت کلامی؛ صادقانه و دلسوزانه بیان کردند. اعتقادم بر این است کسانی که دلسوز نظام، کشور و انقلاب هستند باید فرصت را غنیمت بشمارند و از این واقعیات و اتفاقات تلخ درس عبرت بگیرند. 

گرامی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که عده‌ای معتقد هستند انتشار فایل صوتی سخنان ظریف بر روند مذاکرات تاثیرگذار است، گفت: آن‌هایی که باید کار خودشان را در مذاکرات انجام می‌دهند. به نظر من انتشار این فایل صوتی که می‌گویند مذاکرات را به شکست می‌رسانند به هیچ عنوان تاثیری نخواهد داشت چرا که با ۴  کشور به طور مستقیم  و یک کشور به طور غیر مستقیم در حال مذاکره هستیم و این کشورها یک شاقول اندازه‌گیری به اسم منافع ملی دارند، بنابراین اساس هر رفتار و اقدام‌شان منافع ملی‌شان است بنابراین کاری نمی‌کنند که آن را به خطر بی‌اندازند و کاری با صحبت‌های به صحبت‌های داخلی ما ندارند.

گرامی مقدم یادآور شد: از جنگ جهانی اول تا به امروز روسیه همراه ما نبوده است؛ چرا که از یک ایران پر قدرت در کنار مرزهایش احساس خطر می‌کند.

وی با بیان این‌که من همیشه باور داشتم از منظر اقتصادی باید با شرق و غرب کار کنیم تا بتوانیم  موزانه را حفظ کنیم، گفت: ما یک  قرارداد ۲۵ ساله با چین بستیم چه اشکالی دارد این قرارداد را با کشورهایی همچون آلمان، فرانسه ‌و غیره ببنیدیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز