خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف با داخل و خارج در حال مذاکره و تعامل است/ جای خالی گفت‌وگوی ملی بین جریان‌های فعال کشور احساس می‌شود/ دوگانگی در همه عرصه‌ها ریشه دوانده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۲۷۲

آقای ظریف همانگونه که در خارج از کشور به مذاکره و تعامل می‌پردازد، در داخل نیز دانش، تجربه و تعامل را به کار گرفته است بر همین اساس علی‌القاعده یکی از گزینه‌های مورد توجه مردم در شرایط کنونی است.

سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص فایل صوتی منتشر شده از مصاحبه وزیر امور خارجه، اظهار کرد: این فایل صوتی ظاهرا تاریخ شفاهی برای پس از دولت است و دلیل انتشار این فایل را نمی‌دانم اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اظهارات شخصی که در طول این ۸ سال پرونده‌های حساس کشور در حوزه سیاست خارجی را زیر دست داشته، قابل تامل است.

وی افزود: برخی از این مسائل ما با دنیا، زمان خاص خود را دارد و شرایط به گونه‌ای شکل گرفته که با رقابت‌هایی که در حال انجام است، مسائلی به عنوان مثال در پرونده هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است. مقامات ایران در وین در حال مذاکره و در صدد بازگشت آمریکا به برجام هستند اما متاسفانه اتفاقاتی که در نطنز، خلیج فارس و سوریه رخ می‌دهد باعث پیچیده شدن موضوع می‌گردد.

میرلوحی با بیان اینکه متاسفانه در مواردی شاهد دودستگی بین بخش‌های امنیتی و سیاسی هستیم، گفت: زمانی که صدا و سیما در این شرایط سریال گاندو را پخش می‌کند، عملا یک دیدگاه که همان مقابله با برجام است را گسترش می‌دهد و عملکرد دولت مستقر و قانونی را در حساس‌ترین شرایط زیر سوال می‌برد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید ریشه این ناهماهنگی و دوگانگی که در همه عرصه‌ها ریشه دوانده است را قطع کرد. متاسفانه در سیستم اجماع‌ساز داخل کشور، جایگاه و پذیرش همگانی تضعیف شده بنابراین آن طور که باید این دیدگاه‌های مختلف نمی‌تواند در مسائل کلان به اجماع برسد.

جای اجماع و گفت‌وگوی ملی بین جریان‌های فعال و موثر کشور خالی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: جای اجماع و گفت‌وگوی ملی بین جریان‌های فعال و موثر کشور خالی است و دولت احساس می‌کند که اغلب جریان‌های انتصابی در یک جریان قرار دارند و دولت نیز در جریانی دیگر است. همچنین به نظر می‌رسد در صدد هستند که مانند سال ۸۴ همه را یکدست و یکصدا کنند و در یک جریان قرار دهند تا نتیجه‌ای مانند دولت آقای احمدی‌نژاد را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: رقبای ظریف تاکنون بی‌پرده هر توانایی داشتند به کار گرفته‌اند، ممکن است از این پس مواضع‌شان را علنی‌تر سازماندهی کنند اما این فایل صوتی نشان می‌دهد که آقای ظریف هم از قبل در قطع‌نامه ۵۹۸ و در مذاکرات مهارت گفت‌وگو و تعامل با خارج را داشته و هم در داخل به تعامل می‌پرداخت.

وی افزود: در زمان آقای احمدی‌نژاد هیچ یک از ما حاضر به همکاری با وی نشدیم اما آقای ظریف به همکاری با او پرداخت و بدون وقفه فعالیت خود را ادامه داد و نشان داد که مسائل ملی کشور تحت تاثیر مسائل جناح‌های داخلی قرار نمی‌گیرد. با وجود اینکه خاستگاه آقای ظریف اصلاح‌طلبانه است اما بدون تغییر رویه‌ای با آقای احمدی‌نژاد کار و با دفتر رهبری ارتباطات خود را حفظ کرد.

میرلوحی اضافه کرد: بنابراین آقای ظریف همانگونه که در خارج از کشور به مذاکره و تعامل می‌پردازد، در داخل نیز دانش، تجربه و تعامل را به کار گرفته است بر همین اساس علی‌القاعده یکی از گزینه‌های مورد توجه مردم در شرایط کنونی است.

وی در پایان اشاره کرد: بین استقلال و تعامل با دنیا نکات مهمی وجود دارد؛ میان وابستگی و استقلال همان فاصله‌ای است که بین استقلال و رودررویی است. متاسفانه جریانی در کشور استقلال را به معنای روبه‌رو شدن و ستیز با دنیا تعریف می‌کنند که این رویکرد باید کنار گذاشته شود. بنابراین جامعه در پیام خود اعلام کرده است که ما باید به نوعی رویکرد خود را با دنیا به صورت علنی نشان دهیم چون مسئله سیاست خارجی و برجام مورد توجه افکار عمومی است.

انتهای پیام/
آناهیتا یاوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز