خبرگزاری کار ایران

حبیب زاده:

عدم مشارکت در انتخابات به قدرت گرفتن نماینده اقلیتِ بهره‌مند از اقتصاد رانتی و رفاقتی منجر می‌شود/ عده‌ای با هر گونه رفتار عقلانی برای تامین منافع مردم، مخالفت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۹۸۰

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: انتخابات می‌تواند راهی و روزنه امیدی باشد که مردم بتوانند مطالبات خود را بیان کنند و از منافع ملی در برابر شبکه‌های پنهان و پیدایی که از فقر و تنگدستی و تحریم کاسبی می‌کنند، دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حبیب‌زاده طی نطق پیش از دستور خود در دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین موانع تولیدی که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود از لزوم رفع آن سخن گفتند ـ همین سامان اقتصادی نارکارآمد و فسادزاست. ما همگی، باید برای منافع ملّی کشور، برای رفاه و سعادت اقشار مختلف مردم، آگاهانه در مسیر کارآمدسازی نظام اقتصادی کشور و قراردادن پیشرانة تولید اقتصادی در بخش خصوصی واقعی، یعنی آنجاکه باید باشد، گام برداریم. با تشکیل قرارگاه ساماندهی «شیر مرغ تا جان آدمیزاد» اقتصاد هیچ کشوری سر و سامان نیافته است. آنچه اقتصاد یک کشور به حرکتی پیوسته و روبه‌جلو وامی‌دارد تولید در بخش خصوصی است. 

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه جایگاه اصلی کارگر در جامعه مدنی است نه زیر سیطره دولت، اظهار کرد: کارگر، خدمتکار دولت نیست. در بخش خصوصی و جامعه مدنی است که کارگران هم کار و تولید ارزش می‌کنند، و هم در قالب اتحادیه‌ها و سندیکاها تشکل پیدا می‌کنند تا از حقوق معیشتی و قانونی خود دفاع کنند. آزادی و حقوق کارگر با وجود بخش خصوصی نیرومند میسر می‌شود. ما امروز در وضعیتی هستیم که نه تنها باید از معیشت کارگران دفاع کنیم، بلکه باید از شخصیت و حیثیت کار و کارگر دفاع کنیم. این مهم محقق نمی‌شود مگر با تجدید نظری در مناسبات رسمی و غیررسمی اقتصاد کشور. 

حبیب زاده با بیان اینکه ما نیازمند اصلاح هستیم، افزود:  اصلاحات نه به عنوان شعار و نه به عنوان تهییج سیاسی. بلکه به عنوان درمان عمل‌گرایانة نظام مشکلات کشور، مشکلاتی که در لایه‌های بنیادین مناسبات اقتصادی-سیاسی کشور رسوب کرده، ذهن فعالان سیاسی را هم آلوده خود ساخته و در واقعیت، شبکه‌های منافع خاصی را شکل داده که منابع کشور را به سوی منافع خود منحرف می‌کنند، و راه هرنوع اصلاح برای رشد اقتصادی و ثبات و شفافیت را بسته می‌خواهد.

 وی تاکید کرد: همین منافع خاص هستند که زیر لوای شعارهای سیاسی، با هرگونه تنش‌زدایی از روابط خارجی کشور که می‌تواند گشایشی در امور اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد و راه سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی را هموار کند، به مخالفت برمی‌خیزند. در حالیکه مقام معظم رهبری در بیانات ۲۵ فروردین خود به تصریح گفتند که سیاست ما در خصوص تحریم‌ها بر مذاکره است و در این زمینه بحثی نداریم، کماکان عده‌ای حاضر نیستند عَلَمِ مخالفت با مذاکره زمین بگذارند.

حبیب زاده با طرح این پرسش که دلیل این مخالفت‌ها چیست؟ ادامه داد: عده‌ای با هر گونه رفتار عقلانی برای تامین منافع مردم، مطلقا ابراز مخالفت می‌کنند، خواه مذاکره برای رفع تحریم‌ها باشد، خواه واردات کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم. البته گروهی نیز به دلیل اغراض سیاسی و اینکه موفقیت در مذاکره را برگ برنده جناح مقابل خود در انتخابات می دانند، به مخالفت با آن برخواسته اند.یعنی دقیقا با اموری که به زندگی و معیشت مردم عادی مربوط است. آیا این مخالف‌خوانی‌ها  از جهل است؟ از بی‌التفاتی به معیشت روبه‌ویرانی مردم به ویژه اقشار کارگری و آسیب‌پذیر است؟ یا همه از روی غرض‌ورزی است؟ جز این است که در طی سالهای تحریم، این شبکه‌های منفعت‌جوی خاص از آب گل‌آلود اقتصادِ آشفته، تولیدسوز و ناشفاف، ماهی‌های بزرگ صید کرده‌اند و حالا کاسبی خود را در خطر می‌بینند؟ 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: با همه سرخوردگی‌ها و دشواری‌ها و تنگدستی‌ها، انتخابات پیش رو می‌تواند فرصتی برای دفاع از منافع مردم، برای دفاع از اصلاحات اقتصادی و دفاع از معیشت کارگران باشد. انتخابات می‌تواند راهی و روزنه امیدی باشد که مردم بتوانند مطالبات خود را بیان کنند و از منافع ملی در برابر شبکه‌های پنهان و پیدایی که از فقر و تنگدستی و تحریم کاسبی می‌کنند، دفاع کنند.  

حبیب زاده گفت:  در انتخابات ریاست جمهوری و در انتخابات شوراها، مجالی برای ایستادگی در برابر شبکه‌های پرقدرت فساد که اتفاقا از انفعال و سرخوردگی و ناامیدی مردم سود می‌برند، وجود دارد. درست است که راه مقاومت و مبارزه در برابر گونه‌های فساد و تباهی، سخت و پیچیده و زمان‌بر است، اما نباید از پا افتاد و تسلیم شد. ای بسا که عدم‌مشارکت به قدرت گرفتن کسانی بیانجامد که نمایندة اقلیت بهره‌مند از اقتصاد رانتی و رفاقتی هستند. کسانی که معیشت مردم نه تنها در اولویت آنها نبوده و نیست، بلکه تنها شعاری سیاسی است برای نشستن بر گُرده مردم و هرچه کوچک‌تر و مطیع‌تر کردن کارگر و کارآفرین مولد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز