خبرگزاری کار ایران

طی بیانیه‌ای مطرح شد؛

درخواست حزب ندای ایرانیان برای شفاف‌سازی همه ابعاد واکسیناسیون کووید ۱۹

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۹۰۰

حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای خواستار شفاف‌سازی تمامی ابعاد واکسیناسیون کرونا شد.

به گزارش ایلنا، حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای خواستار شفاف‌سازی تمامی ابعاد واکسیناسیون کرونا شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

از نخستین روزهای شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در اقصی نقاط جهان دستیابی به واکسن بوده است. با اینکه تعدادی از هسته‌های مطالعاتی و پژوهشگران دنیا توانستند بسیار زودتر از برآوردهای اولیه واکسن را کشف کنند، اما عرضه اندک آن در برابر تقاضای شدید کشورها برای دریافت واکسن، سبب مهیا شدن بسترهای فساد گسترده شده است که می‌تواند عواقبی به مراتب بدتر از گسترش ویروس را به همراه داشته باشد.

باید پذیرفت در ایران امروز علاوه بر اینکه ویروس تاجدار در عرصه سلامت فیزیولوژیک تاخت‌وتاز می‌کند، ویروس‌های رانت‌خوار هم عرصه سلامت اقتصادی و بوروکراتیک را جولانگاه خود ساخته‌اند‌. متأسفانه سیاست‌های دولت هم در شرایط تحریم‌های سنگین تحمیلی، نه تنها چندان در رفع تنگناهای مالی کارآمد نبوده بلکه در مواردی منجر به تولید رانت‌های بزرگ و در نتیجه اتلاف منابع محدود کشور و گسترش بیش از پیش فساد شده است.

در دنیای امروز برکسی پوشیده نیست که شفافیت و نظارت مستمر، تنها راهکار همیشگی مبارزه با انواع فساد است. اگر مقابله با بیماری کرونا جز به مدد واکسن ممکن نیست، مبارزه با فساد هم جز با شفافیت و نظارت عمومی امکان ندارد. ثمره شفافیت جز مهار فساد، ارتقا اعتماد عمومی جامعه به مدیریت کشور و نیز افزایش همبستگی ملی و تقویت سرمایه اجتماعی نخواهد بود.

در این شرایط بحرانی هم که دولت در آستانه اجرای طرح ملی واکسیناسیون سراسری قرار دارد، بی‌دقتی در اجرای پروژه ممکن است صدمات جبران ناپذیر بیشتری را به کشور وارد کند. تجربه کشورهای مختلف جهان و توصیه‌های مراکز بین‌المللی در حوزه‌های بهداشت و مبارزه با فساد به ما می‌آموزد که تنها راه مقابله با مفاسد احتمالی در اجرای سند ملی واکسیناسیون، شفافیت و ایجاد امکان نظارت برای عموم است تا وقایع اعتمادسوزی مانند آنچه در شهرداری‌های چند شهر کشور در تزریق غیرمجاز واکسن برای اندکی از مدیران رخ داد، متوقف شده و امکان استمرار نیابند.

بر این اساس، حزب ندای ایرانیان ضمن قدردانی از همه متخصصان کشورمان که تلاش می‌کنند هرچه زودتر واکسن ایرانی یا وارداتی در اختیار ایرانیان قرار گیرد، خواستار شفافیت کامل در اجرای طرح ملی واکسیناسیون به عنوان یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین وظایف دولت است.

لازمه این شفافیت، دسترسی آزاد همه شهروندان به اطلاعات واکسیناسیون از طریق راه‌اندازی وب‌سایت طرح ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ برمبنای کد ملی ایرانیان است.

دولت باید ضمن شفاف‌سازی در مورد فرآیند توزیع واکسن از لحظه خرید داخلی یا واردات، شامل نوع، مبدا و میزان دزهای تهیه شده، دسترسی عمومی به اطلاعات زیر را به فوریت اجرایی کند:

۱- تعداد واکسن‌های تخصیص داده شده به هر استان بر مبنای جمعیت

۲- افراد واکسینه شده در هر استان بر مبنای اولویت تصریح شده در سند ملی واکسیناسیون

۳- میزان پیشرفت واکسیناسیون در جمعیت‌های هدف به صورت مجزا

۴- تعیین و شفاف‌سازی مبادی ورود واکسن به کشور، هزینه‌های صورت گرفته، منابع تخصیص یافته و تعداد دز واکسن وارد شده از هر گمرک.

۵- تحلیل‌های آماری دقیق درباره واکنش‌ها و عوارض پس از تزریق واکسن بر مبنای نوع واکسن تزریقی

۶- شفاف‌سازی فرآیند توزیع واکسن از لحظه ورود تا تزریق به هر فرد

۷- امکان بازیابی اطلاعات افراد واکسینه شده بر اساس کد منحصر به فرد ملی با در نظر گرفتن دغدغه‌های موجود در خصوص محرمانگی حوزه سلامت و با نظر کارشناسان اخلاق پزشکی

اجرای موفق طرح ملی واکسیناسیون و رها شدن از عوارض سهمگین بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بیماری کرونا تنها در همراهی کامل دولت و مردم امکان پذیر است و لازمه این همراهی شفافیت کامل است.

حزب ندای ایرانیان

اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز