خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تلاش پاکستان برای بهبود روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس/ اقتصاد تهران و اسلام‌آباد می‌تواند مکمل یکدیگر عمل کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۵۲۷

تحلیلگر ارشد مسائل شبه قاره با اشاره به سفر شاه محمود قریشی به ایران به بررسی آثار این سفر و اهمیت اقتصادی و سیاسی آن پرداخت.

پیرمحمد ملازهی تحلیلگر ارشد مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران و اهمیت آن با بیان اینکه دو قضیه وجود دارد، اظهار داشت: نخست مساله افغانستان است که دو کشور نسبت به مذاکراتی که قرار است در استانبول انجام شود، رایزنی‌هایی دارند. ایران و پاکستان اصلی‌ترین همسایه‌های افغانستان هستند که تحولات افغانستان چه مثبت چه منفی می‌تواند در این دو کشور تاثیر بگذارد، بنابراین موضوع اصلی بر سر این است که هماهنگی بین سیاست‌های ایران و پاکستان نسبت به افغانستان به وجود بیاید و با توجه به اینکه بناست در نشست استانبول حضور داشته باشند، از پیش گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهند.

وی افزود: موضوع دوم مناسبات دوجانبه میان ایران و پاکستان است؛ در واقع مرز مشترک به وسعت بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر است و از دو زاویه آسیب‌پذیر است؛ یکی بحث گروه‌های تروریستی و دیگری هم موضوع قاچاق مواد مخدر از آن منطقه است که دو کشور با یکدیگر بر سر آن درگیر هستند؛ بنابراین موضوع این است که دو کشور چگونه به طور مشترک امنیت مرزها را تامین و برای حفظ امنیت مرزها همکاری کنند.

این کارشناس ارشد مسائل پاکستان با اشاره به مباحث اقتصادی دو کشور، بیان کرد: بناست ‌چندین بازارچه مرزی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان به وجود بیاید و به نظر می‌رسد دو کشور از ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با یکدیگر برخوردار هستند. ضمن اینکه اقتصاد دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر عمل کند؛ پاکستان نیاز به انرژی دارد؛ ایران نیز صنایع پتروشیمی قوی‌تری نسبت به پاکستان دارد و می‌تواند محصولات و تولیدات پتروشیمی را به پاکستان صادر کند؛ پاکستان نیز با توجه به اینکه از لحاظ کشاورزی در وضعیت خوبی قرار دارد، می‌تواند به ایران به عنوان یک بازار خوب برای تولید مازاد برنج خود نگاه کند.

وی افزود: در این بازارچه‌های مرزی می‌شود مبادلات موثری را بین دو کشور انجام داد تا در اقتصاد سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان نیز شرایطی به وجود بیاید که مردم بومی منطقه نیز از مزایای آن استفاده کنند، مشکلات دیگر را پاسخ دهند و توسعه مناطق نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ایران می‌توان از این مناطق مرزی نیز صادرات مجدد انجام داد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران تحریم است، خیلی از شرکت‌های پاکستانی می‌توانند کالاهایی که ایران نیاز دارد را به نام خودشان وارد و بعد از طریق مرز به ایران بفرستند که اگر در این زمینه درست رفتار شود، راه‌حل‌هایی وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه مساله دیگر مناسبات ایران با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی است که پاکستان پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که حاضر است، بین ایران با این کشورها میانجی‌گری کند اما به جایی نرسید، گفت: در این زمینه عراق در موقعیت مساعد‌تری است؛ برای اینکه آقای الکاظمی یک نیروی تکنوکرات است. عراق اکنون با دو هویت روبرو است که چالش هویتی برای آن ایجاد کرده است؛ یکی هویت عربی است که آن را به کشورهای عرب و عربستان سعودی وصل می‌کند و دیگری نیز هویت شیعی آن است که به ایران متصل‌اش می‌کند.

وی افزود: آقای الکاظمی در موقعیت مناسبی است؛ به دلیل اینکه هم با عربستان سعودی مناسبات نزدیکی برقرار کرده و هم با ایران مناسبات خوبی دارد، بنابراین نسبت به پاکستان جایگاه بهتری برای میانجی‌گری دارد. به همین دلیل است که مذاکرات میان ایران و عربستان در بغداد شروع شده است.

به گفته ملازهی در کنار این مسائل به نظر می‌آید که پاکستان خیلی مایل است که مناسبات ایران و عربستان سعودی اصلاح شود، برای اینکه پاکستان منافع زیادی در کشورهای عرب دارد؛ به این معنا که نیروی کار متخصص و ساده بسیار زیادی را در کشورهای عرب دارد و از این طریق می‌توانند درآمدبالایی، چیزی در حدود پنج تا شش میلیارد دلار به صورت سالانه از این راه به دست ‌آورند.

وی ادامه داد:‌ بنابراین از این زاویه نیز پاکستانی‌ها مایل هستند که مناسبات ایران با کشورهای عرب اصلاح شود؛ چراکه اگر مشکلاتی وجود داشته باشد،  ممکن است کشورهای عربی کارگران پاکستانی را اخراج کنند یا حاضر به پذیرش تعداد بیشتری از آنها نباشند که آن نیز برای پاکستان مساله‌آفرین است.

این کارشناس مسائل ژئوپلتیک شبه قاره با بیان اینکه پاکستان به شدت تلاش می‌کند که ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس روابطه حسنه داشته باشد، بیان کرد:‌ از سویی مذاکرات برجامی وجود دارد و به دلیل اینکه پاکستانی‌ها با آمریکایی‌ها و با کشورهای منطقه رقابت دارند، تلاش می‌کنند سیاست متعادلی را در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی خود لحاظ کنند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز