خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تفاوت در برخورد با دولت‌ها؛ یاران احمدی‌نژاد مورد عفو-نزدیکان روحانی در حبس

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۳۶۵

ایلنا آخرین وضعیت اجرای احکام اسفندیار رحیم مشائی و حمید بقایی دو یار نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و همچنین حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند.

در روزهای اخیر برخی اخبار و شایعات پیرامون مورد عفو قرار گرفتن اسفندیار رحیم‌مشائی و حمید بقایی شنیده می‌شود؛ بقایی و مشائی دوتن از نزدیک‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین یاران رئیس دولت نهم و دهم هستند که از سوی منتقدان اصولگرای احمدی‌نژاد «جریان انحرافی» لقب گرفته‌اند اما خودشان نام «جریان بهار» را برخود نهاده‌‌اند.

غلامحسین اسماعیلی رئیس‌ وقت دادگستری استان تهران اسفند ماه سال ۹۶ درخصوص حکم بقایی گفته بود: دادگاه تجدید نظر رای قطعی را (در پرونده بقایی) صادر کرده است و با توجه به تعدد اتهامات مجازات اشد که عبارت است از ۱۵ سال حبس، رد مال و جزای نقدی و شلاق در مورد ایشان قابلیت اجرا دارد.

همچنین اسماعیلی تابستان سال بعد یعنی در تاریخ بیست و یکم شهریور سال ۱۳۹۷ در نشست خبری خود حکم بدوی رحیم مشایی را اینگونه قرائت کرد: «مشایی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال زندان، به اتهام توهین به مقامات  به ۶ ماه زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است.» و در ادامه تاکید کرد که او امکان اعتراض دارد.

اما اکنون با سپری شدن کمتر از چهارسال از زمان صدور و اجرای این احکام برخی خبرها از عفو این دو چهره نزدیک به رئیس جمهور سابق حکایت دارد.

در همین راستا بهمن شریف‌زاده از چهره‌های نزدیک به رئیس دولت‌های نهم و نهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص انتشار اخباری مبنی بر عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشائی دوتن از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، گفت: نفر اولی که اسم آوردید یک سال است که مشمول قانون عفو بوده و باید این انجام می‌شده اما به دلیل مسائل سیاسی قدری با تاخیر مواجه شد ولی از شرایط نفر دوم بی‌اطلاع هستم، ممکن است به‌تازگی چنین اتفاقی برای ایشان رخ داده باشد.

وی درخصوص موضع احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات، اظهار داشت: ایشان هیچ موضعی درباره انتخابات اعلام نکرده است.

البته طی دو روز گذشته اخباری مبنی بر بستری شدن حمید بقایی در بیمارستان روانپزشکی نیز منتشر شد، که عبدالله پور، وکیل او درخصوص آخرین وضعیت بقایی و مشایی گفته بود:  بقایی به دلیل عوارض جسمی و عصبی متعدد با نظر کمیسیون پزشکی قانونی اساسا امکان تحمل زندان را نداشته و جهت معالجه در بیرون از زندان است و در حال حاضر نیز در بیمارستان مهرگان بستری و تحت درمان است. در این مدت یا تماما در بیمارستان بستری بوده و یا تحت معالجه مستقیم پزشکان مختلف بوده و همه این موارد هم تحت نظارت پزشکی قانونی انجام می شود. در حال حاضر هم از حدود دو هفته قبل با تشخیص پزشکان معالج در بیمارستان بستری شده و فعلا هم مشخص نیست چه زمانی مرخص خواهد شد.

وی ادامه داد:  مشایی هم با مرخصی استعلاجی در بیرون از زندان است. مشایی هم در این چند ماه چندین بار در بیمارستان بستری بوده و دو بار هم عمل جراحی داشته است.

اما علیرغم خبر بستری بودن بقایی در بیمارستان و آزادی مشایی با مرخصی استعلاجی، اخبار عفو نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در حالی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود که «حسین فریدون» برادر رئیس جمهور کنونی همچنان در زندان به‌سر می‌برد. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بحث‌ها درخصوص وجود برخی حواشی اقتصادی پیرامون او شکل گرفت و سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی به این موضوع اشاره کردند.

رسیدگی به این مساله بیش از دو سال به طول انجامید و در مهر سال ۱۳۹۸ رای حسین فریدن مبنی بر ۷ سال زندان که بعد با ارفاق به ۵ سال کاهش پیدا کرد و همچنین پرداخت جزای نقدی اعلام شد.

حسین سرتیپی وکیل مدافع حسین فریدون در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موکل خود و شایعاتی مبنی بر آزادی حسین فریدون، اظهار کرد: موکل من در زندان اوین در حال گذراندن محکومیت است و هیچ اتفاق جدیدی در پرونده رخ نداده است.

وی با بیان اینکه تقریباً یک سوم حبس طی شده است، افزود: ظرفیت‌های قضایی مانند آزادی مشروط، رأی باز و نظارت الکترونیک وجود دارد و ممکن است تحمل حبس نسبت به برخی از محکومین میسر نباشد اما در خصوص آقای فریدون فعلاً هیچ یک از ظرفیت‌های قانونی اجرا نشده است.

وکیل مدافع حسین فریدون درخصوص اهانت نمایندگان مجلس نسبت به او نیز اظهار داشت: تاکنون به من هیچ ماموریتی در این زمینه داده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز