خبرگزاری کار ایران

پروفسور انگلیسی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا آسیب‌های جدی به ایران وارد کرد/ اسرائیل مخالف بازگشت آمریکا به برجام است/ واشنگتن و متحدانش باید خسارت ایران را جبران کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۲۲۷

پروفسور انگلیسی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد که آمریکا توسط اسرائیل کنترل می شود و اسرائیل مخالف بازگشت آمریکا به برجام است.

پرفسور «رادنی شکسپیر» تحلیلگر انگلیسی، فارغ‌التحصیل دانشکده «داونینگ کمبریج» انگلیس و استاد  دانشگاه «تریساکتی» اندونزی  است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش در روابط ایران و آمریکا و اینده برجام پرداخت:

این استاد دانشگاه گفت:  ایالات متحده توافق‌نامه برجام را شکست و همراه با متحدان اروپایی خود، ایران را تحریم کرد که همین موضوع باعث صدها، حتی هزاران کشته و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی شد. علاوه بر این، ژنرال سلیمانی ترور شد و همه این موارد علاوه بر بی عدالتی‌های موجود از جمله پول بدهی انگلیس به ایران و اعمال محدودیت‌های مختلف بود. 

وی ادامه داد: ایالات متحده، ابتدا تحت دولت ترامپ و سپس بایدن، خواستار توافق جدیدی شد که شامل برنامه موشکی ایران باشد. این خواسته خشم آور بود زیرا اساساً به این معنی است که ایران نباید در برابر حمله اسرائیل که صدها بمب اتمی دارد، هیچ دفاعی داشته باشد اما ایران با رفتار بسیار جالبی پاسخ داده و گفته است که در صورت لغو کلیه تحریم‌ها و تایید لغو آن، مجدداً به توافقنامه برجام وارد خواهد شد.

وی افزود: اما چگونه می‌توان رفع تحریم‌ها را تأیید کرد؟ کسی که عاقل باشد، هرگز به ایالات متحده آمریکا اعتماد نخواهد کرد؛ این کشور توافق نامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و ممکن است دوباره تحریم‌هایی را اعمال کندو در هر صورت، ترامپ ممکن است در سال ۲۰۲۴ دوباره رئیس‌جمهور شود. با این حال، روش دیگری وجود دارد که ایالات متحده آمریکا و متحدانش میتوانند نشان دهند که قابل اعتماد شده‌اند و آن پرداخت غرامت کامل برای مرگ، خسارت اقتصادی و از دست رفتن ژنرال سلیمانی است؛ همچنین  انگلیس باید پولی را که بدهکار است احتمالاً بالغ بر دو میلیارد پوند است را پرداخت کند و از همه لحاظ، غرب باید رفتارهای بد خود را جبران کند.

شکسپیر گفت: مطمئناً ایالات متحده قول خواهد داد تحریم ها را لغو کند اما عاقلانه است لغو (از همه نظر) در یک دوره زمانی حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا انجام شود.

وی در مورد احیای توافق هسته‌ای گفت: مشکل این است که به ایالات متحده آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و بنابراین هرگونه توافقی نه تنها باید کامل  باشد بلکه باید برای مدت زمان کافی ادامه داشته باشد تا نشان دهد که توافق اصلی است و امکان لغو وجود ندارد. ایالات متحده آمریکا مایل نیست تحریم‌ها را به روشی کاملاً قابل تأیید، لغو کند و بنابراین نمی توان به آن اعتماد کرد. علاوه بر این، اسرائیل معمولاً سیاست ایالات متحده آمریکا در آسیای غربی را کنترل می‌کند و این کشور نمی‌خواهد آمریکا به توافق نامه برجام برگردد.

این تحلیلگر انگلیسی گفت: ایران مایل است به اجرای کامل توافق نامه بازگردد اما از آنجا که بعید به نظر می‌رسد لغو کامل تحریم‌ها (یا پرداخت غرامت کامل به عنوان اثبات قابلیت اعتماد و صداقت) به دست آید، احتمال دارد بحث در وین بی‌نتیجه بماند. 

وی در خصوص حادثه تروریستی نطنز نیز گفت: اسرائیل، با موافقت عناصر دولتی در ایالات متحده، حمله نطنز را انجام داد. آنها واقعاً خواهان احیای توافقنامه برجام نیستند و امیدوارند که ایالات متحده را در حمله به ایران دخیل کنند اما هرگونه حمله منجر به پاسخگویی ایران علیه اسرائیل و هر کشوری می شود که به هر طریقی به حمله کمک می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز