خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

وزیر امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه به تهران می‌آید/ مذاکرات وین تاکنون در مسیر درستی حرکت کرده است/ دو میلیون دوز واکسن کرونا با تلاش ظریف وارد کشور شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۰۸۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه روز چهارشنبه میزبان همتای پاکستانی خود خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری خود با تبریک روز ارتش گفت: ارتش ستون  استواری برای امنیت کشور بوده و همواره در کنار سیاست خارجی قرار داشته است.

وی همچنین با گرامی‌داشت روز سعدی با اشاره به گاه شماره وزارت امور خارجه در هفته گذشته اظهار داشت: ۲۳ فروردین دیدار دکتر ظریف با مشاور امنیت ملی عراق را داشتیم. روز سه‌شنبه سفر آقای لاوروف به ایران سفر کردند و دیدار دوجانبه با آقای ظریف و امضای تفاهم نامه دوجانبه برای ایجاد مراکز فرهنگی را داشتیم. همچنین آقای لاوروف با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات داشتند. روز پنجشنبه ۲۶ فروردین آغاز دور بعدی کمیسیون فصلی برجام را در وین داشتیم که تا همین امروز نیز ادامه دارد. کارگروه‌های رفع تحریم‌ها و همچنین دو جلسه کمیسیون مشترک برجام در حال انجام است. 

خطیب زاده افزود: ۲۷ فروردین گفت‌وگوی تلفنی آقای ظریف با همتای افغانستانی را داشتیم. همچنین سفر وزیر خارجه صربستان به ایران را داشتیم که ملاقات و جلسه مشترک دوجانبه در روز شنبه با وزیر خارجه ایران برگزار شد. دیروز نیز آقای ظریف سفر خودشان را به اندونزی آغاز کردند. روز چهارشنبه نیز میزبان وزیر خارجه پاکستان خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو و رفع تنش میان ایران عربستان، تاکید کرد:‌ ما نیز گزارش‌های رسانه‌ای را که در مطبوعات منتشر شده است، دیدیم . البته نقل قول‌های مختلفی در این گزارش‌ها آمده که متضاد هستند. مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده‌ است و آن را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات منطقه دانسته و همین فکر ادامه خواهد داشت. 

وی درباره سفر آقای لاوروف به ایران و اینکه بنا بود سند همکاری بلند مدت دو کشور تمدید شود، گفت:‌ سند همکاری در حال تکمیل است، البته آنچه که به عنوان برنامه همکاری‌های دو کشور یا سند همکاری دو کشور مطرح است هر ۵ سال تمدید می‌شود که فروردین امسال پنج سالش تمام شد اما طبق مندرجات درون این سند، قرار داد به صورت خودکار تمدید می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: لذا آن سند در حال اجرا است و ما هم زمان داریم که ارتقاء یافته کار کنیم. در این سفر توافقات خیلی خوبی درمورد پیگیری این سند جامع انجام شد و در زمان مناسب حتما امضاء خواهد شد. اما آنچه که در این سفر امضا شد،‌ سند همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور بود که مدت‌ها درباره آن در حال مذاکره و گفت‌وگو بودیم که الحمدالله در این سفر امضا شد.

وی با بیان اینکه ‌سفر وزیر خارجه ایران به اندونزی یک سفر دوجانبه است، اظهار داشت:‌ دیروز هفتادمین سالگرد روابط دو کشور بود. این سفر برای پیگیری روابط دوجانبه، ارتقای و گسترش آن و رفع موانع انجام شده است. در کشورهای اسلامی، دید و بازدیدهایی در ماه رمضان مطرح است. ان‌شاالله وزیر امور خارجه نیز از دیپلماسی رمضان استفاده می‌کنند. 

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره مذاکرات وین اظهار داشت: مباحث درباره سازوکارهای فنی رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده است. در خصوص مساله بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پیشرفت‌هایی حاصل شده و در مسیر درستی است  اما به این معنا نیست که به مرحله نهایی این گفت‌وگوها رسیدهایم. 

وی ادامه داد: برای فرسایشی نشدن گفت‌گوها متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم که سریعاً وارد مصادیق و متون مشترک شوند. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنم. در حال حاضر خیلی زود است برای اینکه به این موضوع فکر کنیم. اکنون در مرحله‌ای  هستیم که مذاکرات سختی باید صورت بگیرد اما عجله نداریم و تلاش داریم آنچه را که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری و نظام و همچنین منافع مردم بزرگ ایران است را تأمین کنیم. گفتگوها تا امروز در مسیر درستی حرکت کرده است.

وی درباره کارگروه رفع تحریم‌ با بیان اینکه ایران در چهارچوب کمیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است، گفت:‌ اگر تصمیم آمریکا بر این باشد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله گیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شناسنایی عامل حادثه تروریستی مجتمع هسته‌ای نطنز و تحت تعقیب قرار گرفتن خاطر نشان کرد: نهادهای مرجع باید درباره ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه تروریستی نطنز اظهارنظر کنند؛ این حادثه، تروریسم آشکار هسته‌ای است و ایران در تمامی ابعاد آن پیگیری می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه در وین گفت‌وگوهای مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم،‌ گفت:‌ فکر می‌کنیم دولت آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند ایران اقداماتش در چارچوب برجام است و تنها وقتی این اقدامات متوقف می‌شود که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ایران راستی‌آزمایی کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه با مهم قلمداد کردن سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران گفت: روابط دو کشور عمیق و گسترده است و در این سفر علاوه بر گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه، مرز سوم مشترک با پاکستان افتتاح خواهد شد.

وی درباره سخنان مقام ارشد ایالات متحده آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و واکنش اتحادیه اروپا به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت: همانطور که پیش‌تر رهبری فرمودند، ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام هر کاری را که لازم ببیند، انجام می‌دهد و البته به آژانس اطلاع‌رسانی می‌کند. اقدام ایران در پاسخ به اقدام تروریستی در خاک ایران بود که با بی‌عملی و عدم محکومیت آن از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا همراه بود که نقطه تاریک دیگری در ادعای آنها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: مسیری که در پیش گرفتیم کاملا روشن است. آمریکا در برجام نیست و آن را نقض و از آن خارج شده است و این آمریکا است که ابتدا باید به تعهداتش بازگردد و راستی‌آزمایی کنیم و بعد از آن ایران اقدامات جبرانی‌اش را متوقف می‌کند، هرچند که این اقدامات نیز در چارچوب برجام بوده است. 

وی با بیان اینکه اظهارات اروپا نقطه شرمی از سوی آنها است، خاطرنشان کرد: ما نه تنها اروپا را شریک نقض آمریکا می‌دانیم بلکه شاهد استاندارد دوگانه از سوی آنها نیز هستیم. اروپا با این لفاظی‌ها قدرت پیدا نمی‌کند، بلکه قدرت و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد اقدامات ایران نیز در چارچوب پادمان است. 

وی درباره گفتگوی وزیر خارجه ایران با همتای افغانستانی خود، با بیان اینکه برای ما افغانستان با ثبات و با امنیت کامل اولویت بالایی دارد، گفت: گفت‌وگوهای صلح افغانستان باید بین الافغانی باشد. ایران همواره آمادگی دارد، همه همکاری و تلاش خود را برای ایجاد صلح صورت دهد. در این چارچوب ایران تلاش کرده تا تمام گروه‌های افغانستانی با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند و امروز هم سیاست ما همین است و همواره سعی کردیم گفت‌وگوها در چارچوب بین الافغانی صورت گیرد.

خطیب زاده افزود: بیش از ۹۹ درصد سند جامع همکاری ایران و افغانستان محقق شده و در برخی موارد گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد که امیدواریم در آینده نزدیک نهایی شود.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقامات ایران و سعودی در بغداد دیدار کرده‌اند، تاکید کرد: درباره گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم. 

وی همچنین درباره خبر رویترز درباره اینکه در ۹ آوریل مقامات ایران و عربستان دیدار داشته‌اند،‌ گفت: من به این سوال چند بار پاسخ دادم و خبرگزاری‌ را هم که نام بردید، سابقه خبرسازی دارد.

خطیب‌زاده درباره اینکه آیا نشانه‌ای از نرمش آمریکا و لغو تحریم‌ها از سوی آنها وجود دارد، اظهار داشت: قرار نیست توافقنامه جدیدی در کنار برجام داشته باشیم. کمیسیون مشترک و فصلی برجام تشکیل جلسه داده تا درباره مسیر بازگشت ناقض برجام به این توافق گفت‌وگو شود. نشانه‌هایی از سوی دولت آمریکا دیده شده اما آنچه برای ما مهم است، چیزی است که به دست می‌آید. 

وی افزود:‌ آمریکا باید تعهدات خود را اعلام و به آن اقدام کند و تحریم‌ها را بردارد. بعد از این کار، راستی‌آزمایی انجام می‌شود و بعد آنها می‌توانند در کمیسیون مشترک حاضر شوند. فعلا آمریکا پشت درهای برجام و کمیسیون مشترک قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اختلافات در جلسات کمیسیون مشترک گفت:‌ فراموش نکردیم آمریکا چه خسارت‌هایی به ملت ایران زده و آن در جای خود قابل بحث است اما فعلا تمرکز ما این است که باید آمریکا بدون هیچ خدشه‌ای تعهداتش روشن شود.ایالات متحده صحبت‌هایی را مطرح کرده که برخی تحریم‌های اعمال شده در زمان ترامپ را برجامی نمی‌داند. ما تاکید کرده‌ایم آن تحریم‌ها برای سخت شدن بازگشت به توافق هسته‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه مقامات دولت ترامپ در همان زمان نیز ابایی نداشتند که بگویند این تحریم‌ها برای سخت شدن بازگشت به برجام است، تصریح کرد:‌ دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد همچنان بر میراث شکست خورده ترامپ و فشار حداکثری می‌خواهد قمار کند یا می‌خواهد به تعهداتش به برجام – که در زمان امضا جزیی از آن بوده – برگردد. 

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان داشت: بازگشت دولت آمریکا به تعهداتش تصمیم سختی نیست. ایران به عنوان دولت مسئول، نشان داده که تا چه اندازه صادقانه و مبتنی بر امضایش در برجام، تعهداتش را اجرا کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حل مانع ایجاد شده در هند برای واردات واکسن یادآور شد: درخصوص واکسن وزارت امور خارجه از روز اول به صورت بسیار جدی کارهای مربوط به واکسن را پیگیری کرد و پیگیری‌های خود را در سطوح مختلف انجام داد. هر کجا ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، از ما درخواستی داشته، کار را جلو بردیم. 

خطیب‌زاده افزود: گفت‌وگوهای جدی و فشرده‌ای با هندوستان انجام دادیم و بخشی از واکسن به ایران وارد شد ولی به خاطر موج‌های کرونا در هند، صادرات واکسن به دستور قضایی متوقف شد ولی دولت هند قول داده مسئله را حل کند. 

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده نموداری را منتشر خواهیم کرد که نشان می‌دهد وزارت امور خارجه به رغم تمامی فشارها چگونه کمک کرد، عنوان کرد: این دو میلیون دوزی که وارد کشور شده، بدون تلاش ظریف و وزارت خارجه وارد نمی‌شد.  در سفر ظریف به کوبا این موضوع استارت زده شد، چه در موضوع هند، چه روسیه و چه در موضوعات دیگر.  مهم این است که بتوانیم در بازار آشفته واکسن در دنیا منافع مردم را تامین کنیم. همه ما در این مسیر در یک قایق سوار هستیم و باید به هم کمک کنیم که زودتر آلام مردم برطرف شود. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول گفت: این وام از اندوخته‌های ایران در صندوق بوده است اما تا امروز به نقطه مشخصی درباره دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر سفر رئیس قوه قضاییه به عراق و آزاد شدن زندانیان ایرانی در این کشور، این سفر را موفق خواند و اظهار داشت: یکی از دستاوردهای این سفر آزادی یا انتقال زندانیان به ایران برای گذراندن محکومیت در زندان‌های ایران بود. البته زندانیانی هم در اقلیم کردستان هستند که در تلاشیم در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر به ایران منتقل شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا طبق خواسته برخی از نمایندگان مجلس کلیه تصمیمات اخذ شده در وین به تصویب مجلس خواهد رسید؟ ابراز داشت: مجاری سیاست خارجی تخصص و فنی است. تمامی تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی در موضوعاتی در این سطح بررسی و تصمیم گرفته می‌شود که رییس محترم مجلس نیز عضو شورای عالی امنیت ملی هستند و تمامی به امضای مقام معظم رهبری می‌رسند. 

خطیب‌زاده درباره چگونگی راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها بیان کرد: مسیر راستی‌آزمایی‌ها یک مسیر کاملاً فنی، تکنیکی، میان سازمانی و چند بعدی هستند و یک نفر و یک گروه و یکجا انجام نمی‌شوند. وزارت امور خارجه هم تنها هماهنگ‌کننده تمامی این اقدامات خواهد بود. قطعاً مجلس مانند همیشه در تمامی این مسیر هر کجا که مایل باشند، هم مطلع هستند و هم ورود دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز