خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف کاندیدای مورد اجماع احزاب اصلاح‌طلب است/ توصیه رهبری برای عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی غافلگیرکننده بود/ با جهانگیری، زنگنه، اردکانیان و پزشکیان برای شرکت در انتخابات رایزنی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۶۲۶

یک فعال سیاسی اصلاح طلب از اجماع احزاب این جریان بر روی کاندیداتوری محمدجواد ظریف خبر داد.

علی محمد نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توصیه مقام معظم رهبری به سیدحسن خمینی برای کناره‌گیری از حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آن هم در حالی که گفته می‌شد وی گزینه جریان اصلی اصلاحات است، گفت: بیان کردن این موضوع از سوی مقام معظم رهبری غافلگیر کننده بود چرا که ایشان مرتب از مشارکت حداکثری که یک اصل تضمینی برای منافع، امنیت و تعالی‌بخشی نظام جمهوری اسلامی ایران است صحبت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر آقای سیدحسن خمینی می‌توانست وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و از آن سو آقای رئیسی ثبت‌نام می‌کردند، همه جریان اصلاحات و مستقلین پشت‌سر آقای خمینی قرار می‌گرفتند و از او حمایت می‌کردند و مردم را تشویق می‌کردند که به ایشان رأی بدهند و از سوی دیگر اصولگرایان پای آقای رئیسی ائتلاف می‌کردند و آنها هم به مردم می‌گفتند که به ایشان رأی بدهید. همین امر منجر به مشارکت حداکثری می‌شد اما با حذف آقای خمینی و شاید نیامدن آقای رئیسی می‌توان پیش‌بینی کرد که یک مشارکت حداقلی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها توصیه داشتند که کارها به جوانان سپرده شود و در مجلس یازدهم هم اکثریت کاندیداهای باتجربه حذف شدند تا یک مجلس جوان مومن و انقلابی تشکیل شود؛ آقای سیدحسن خمینی یک نیروی جوان و انقلابی است. او با انرژی و باانگیزه و از آمادگی جسمی و روحی برخوردار است؛ سال‌های زیادی در حوزه تدریس کرده و با شخصیت‌های مختلف کشوری و لشکری دیدار داشته و در مورد اوضاع کشور مطالعات فراوانی داشته است و به قول معروف می‌توانست لوکوموتیو کشور را به ریل برگرداند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: لوکوموتیو با واگن‌های خودش حرکت می‌کند که نیاز به یک متخصص دارد و کابینه این نقش را بر عهده می‌گیرد و رئیس جمهور با قدرت مدیریتی آن را به حرکت در می‌آورد و از همین رو است که جای تعجب دارد که چرا سیدحسن نمی‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود و مشاهده کردیم هنگامی که این خبر منتشر شد، به تیتر اول مطبوعات داخلی و خارجی تبدیل شد که همین امر می‌تواند به کاهش مشارکت دامن بزند و دیگر شاهد یک مشارکت حداکثری نباشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان بر روی سیدحسن خمینی اجماع داشتند، حال که با توصیه رهبری، وی از انتخابات کناره‌گیری کرده است، جبهه اصلاحات باید چه ساز و کاری را اتخاذ و چه نامزدی را معرفی کند تا بتواند مردم را به پای صندوق‌های رأی بیاورد، اظهار داشت: رئیس یا سخنگوی جبهه باید پاسخگوی این سوال باشند اما به شخصه معتقدم برای تشکل‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های جریان اصلاحات با توجه به زمان کمی که به انتخابات مانده کار سخت شده است. امروز زمان کمی تا ثبت‌نام باقی مانده و تصمیم‌گیری مشکل شده است.

نمازی ادامه داد: جبهه اصلاحات تصمیمات خوبی گرفته است و اختیار را به احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب داده که بیش از یک نفر کاندیدا معرفی کنند و از سوی دیگر این اختیار را داده که کاندیدای اصلاح‌طلب بعد از اینکه ثبت‌نامشان تمام شد، بررسی صلاحیت‌ها آمد، با پارامترهایی که مدنظرشان است افراد را مورد بررسی قرار دهند و پس از آنکه هر فرد دوسوم آراء را به دست آورد برای بررسی به مرحله ائتلاف معرفی شود.

وی ادامه داد: تا جایی که خبر دارم، از سوی دیگر رایزنی‌ها با افرادی که توانایی و آمادگی انجام کار دارند و می‌توانند در صحنه حضور پیدا کنند و یا احتمال تایید صلاحیت‌شان بیش از دیگران است آغاز شده و آنان برای ثبت‌نام تشویق می‌شوند که این تصمیم بسیار خوب است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی با افراد شاخص هستند، گفت: تقریبا می‌توانم عنوان کنم که اکثر احزاب اصلاح‌طلب بر روی آقای دکتر ظریف اتفاق نظر دارند و قصد دارند علی‌رغم اینکه ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، وی را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهرا اکثریت بر روی ایشان توافق دارند. شخص دیگری هم که بعد از دکتر ظریف مطرح می‌شود مهندس جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند.

وی ادامه داد: البته رایزنی‌هایی با مهندس زنگنه، دکتر اردکانیان و جسته و گریخته با دکتر پزشکیان شده است و گفت‌وگوها در حال انجام است.

نمازی در پاسخ به این سوال که آیا حزب متبوعش در صورت رد صلاحیت افرادی که از سوی جبهه اصلاحات مطرح می‌شوند به سمت کاندیدای اجاره‌ای می‌رود یا خیر، گفت: موضع حزب را آقای مرعشی باید بیان کنند اما تا جایی که خبر دارم یکی از توافقاتی که در جبهه اصلاح‌طلبان صورت گرفته این است که به سمت کاندیدای اجاره‌ای نروند.

وی تاکید کرد: امروز هم که از آقای ظریف صحبت می‌شود، ایشان را نامزد استیجاری نمی‌دانیم؛ ایشان شخصیتی است که در عرصه دیپلماتیک کشور دارای روابط بسیار خوبی است و در عرصه‌های بین‌المللی ایشان را می‌شناسند اما این که حزب کارگزاران سازندگی بر سر نتیجه ائتلاف با جبهه اصلاحات خواهد ایستاد یا خیر؛ تاجایی که من اطلاع دارم حزب کارگزاران همواره از خروجی ائتلاف اصلاح طلبان حمایت کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز