خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

وین می‌تواند بستری برای توافق‌های طولانی باشد/ رقص دیپلماتیک بین آمریکا و ایران برای مدتی ادامه خواهد داشت/ بایدن ثابت می‌کند که رئیس‌جمهور رئالیستی و عملگرا است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۰۷۹

استاد روابط بین‌الملل با ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات وین و بهبود روابط ایران و آمریکا، بایدن را عملگرا دانست و تاکید کرد: دولت او به خوبی می‌فهمد که جواد ظریف وزیر امور خارجه در کنار رئیس‌جمهور روحانی فرد معتدل برجسته‌ای است. او به خوبی می‌فهمد که انتخابات ژوئن در ایران در پیش است و انتظار می‌رود که برخی از افراد معتدل مانند ظریف در دولت بعد نباشند.

رابین رامچاران، استاد روابط بین‌الملل کالج بین‌المللی دانشگاه ماهیدول تایلند است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا و مذاکرات اخیر وین پرداخت.

بایدن ثابت می‌کند که یک رئیس‌جمهور رئالیستی و عملگرا است

بایدن نمی‌خواهد سنا را خشمگین کند

رابین رامچاران در ابتدا گفت: تقریباً سه ماه از آغاز فعالیت بایدن می‌گذرد و بنا به دلایلی، دولت برای عضویت مجدد در برجام عجله نکرده است. بایدن می‌داند که نباید سنا، به ویژه سناتورهای جمهوری‌خواه را خشمگین کند و باید با آنها یک رابطه همکاری داشته باشد. دولت تلاش کرد در ابتدا حالتی مردد را اتخاذ کند تا بتواند به سایر امور رسیدگی کند.

استاد روابط بین‌الملل کالج بین‌المللی دانشگاه ماهیدول تایلند گفت: از سوی دیگر  دولت بایدن یک مسئله سیاسی داخلی فوری و گسترده برای مقابله با آن دارد؛ بحران ویروس کرونا در ایالات متحده که توسط دولت قبلی به اشتباه مدیریت شد و منجر به مرگ بیش از نیم میلیون نفر شد. اگر او این کار را درست انجام ندهد، دولت او غرق می‌شود. بایدن برای تأمین بسته‌های امدادی برای طبقه کارگر آمریکا به رابطه غیرخصمانه سنا با دولت احتیاج داشت. او  ثابت خواهد کرد که رئیس‌جمهور رئالیستی و عملگرا است، در حالی که از کانال‌های دیپلماتیک و چندجانبه کارهای مربوط به بهبود روابط آمریکا با دنیا را هم انجام می‌دهد.

بایدن از سیاست‌های ایران آگاهی دارد

رقص دیپلماتیک بین ایالات متحده و ایران برای مدتی ادامه خواهد داشت

وی اضافه کرد: دولت بایدن نه تنها از سیاست‌های آمریکا بلکه سیاست‌های ایران نیز آگاهی دارد. این دولت به خوبی می‌فهمد که جواد ظریف وزیر امور خارجه در کنار رئیس‌جمهور روحانی فرد معتدل برجسته‌ای است. او به خوبی می‌فهمد که انتخابات ژوئن در ایران در پیش است و انتظار می‌رود که برخی از افراد معتدل مانند ظریف در دولت بعد نباشند. در حال حاضر یک رقص دیپلماتیک بین ایالات متحده و ایران وجود دارد که برای مدتی ادامه خواهد داشت. با این وجود انتظار می‌رود با توجه به اینکه اولویت شماره یک ایالات متحده آمریکا عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است، به توافق‌نامه بازگردد.

وین می‌تواند بستری برای توافق‌های طولانی باشد

این استاد دانشگاه گفت: با این حال، اقدامات دیپلماسی پیشگیرانه باید انجام شود. ایران می‌تواند از دبیرکل سازمان ملل متحد بخواهد که برای تسهیل گفت‌وگوها و بررسی راه‌های گفت‌وگو و سازش، از نفوذ خود استفاده کند. دیپلماسی مستقل لازم است. دیپلماسی ایران باید به اندازه کافی ماهر باشد تا بتواند "امتیازی" هم برای ایالات متحده فراهم کند تا مخالفان داخلی در آمریکا را آرام کند.

رابین رامچاران تاکید کرد: وین ممکن است توافق برای ایجاد سازوکاری رسمی برای گفت‌وگوی طولانی‌مدت چندجانبه یا دو جانبه در مورد "سایر موضوعات"، فراتر از سلاح‌های هسته‌ای باشد. بعد از وین ایالات متحده به نوبه خود بهتر است اعلام کند که برخی از تحریم‌ها را به دلایل بشردوستانه، به ویژه در وسط بیماری همه‌گیر لغو خواهد کرد و بنابراین برخی از پول‌های ایران را برای این منظور آزاد خواهد کرد. این امر به احیای باورهای حسن نیت در بین مردم ایران نسبت به ایالات متحده کمک می‌کند.

ایران و آمریکا به یک رابطه مثبت بازگردند

وی اضافه کرد: ایران و ایالات متحده می‌توانند به یک رابطه مثبت، از جمله در برجام برگردند. هیچ یک از دو کشور توانایی درگیری نظامی را ندارند. یک دیپلماسی پیشگیرانه قوی لازم است و یک رابطه همکاری می‌تواند از آن بوجود آید. دیپلماسی پیشگیرانه به طور ویژه مورد نیاز است؛ زیرا دو کشور مدت طولانی در تقابل خواهند بود. ایران مداخلات گذشته ایالات متحده در امور داخلی خود را به یاد می‌آورد. عمیقاً، فرهنگ سیاسی دو کشور کاملاً متفاوت است و یک جمهوری سکولار و دموکراتیک آمریکایی را در برابر یک دولت اسلامی تئوکرات ایرانی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز