خبرگزاری کار ایران

سرگزی در تذکر شفاهی:

علت انفعال و سکوت در دستگاه دیپلماسی در قبال حقابه هیرمند چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۴۲۷

نماینده مردم زابل در مجلس خطاب به وزیر امور خارجه گفت: علت انفعال و سکوت در دستگاه دیپلماسی در قبال حقابه هیرمند چیست؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سرگزی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۴ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که سیستان به مثابه تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. در مقام حق طلبی مردم غیور و صبور سیستان موارد را متذکر می شوم.  

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه مطرح کرد: آقای ظریف؛ برنامه و دیپلماسی وزارتخانه شما در طول سالیان گذشته درخصوص پیگیری حقابه رودخانه هیرمند که حیات و معیشت بیش از یک میلیون نفر از ساکنین تنگه احد جمهوری اسلامی به آن وابسته است و دریاچه هامون و جلوگیری از احداث سدهای نامتعارف بر روی رودخانه هیرمند چه بوده است؟

وی مطرح کرد: همانطور که می دانید براساس معاهدات بین المللی و نظارت بهره برداری معقول و منصفانه، کشورها حق ندارند بر روی رودخانه های مشترک به طور خودسرانه دخل و تصرف کنند و حقوق کشورهای پایین دست رودخانه های مشترک را تضییع نمایند. متاسفانه تاکنون مسئولان دیپلماسی ما نسبت به سیاست سدسازی و انحراف آن به سمت گودزره افغانستان واکنش موثری نشان نداده اند. آیا در این موضوع اقدام هر چه سریعتر دستگاه دیپلماسی را نباید انتظار داشت؟ آقای وزیر امور خارجه؛ این همه انفعال و سکوت در دستگاه دیپلماسی پیرامون حقابه هیرمند از باب چیست؟

این نماینده مردم خطاب به وزرای نیرو و صمت تاکید کرد: درخصوص اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شهرهای استان سیستان و بلوچستان و روش های جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها به منظور اتمام وابستگی به آب افغانستان، اقدام عاجل به عمل آورید.

سرگزی خطاب به وزیر کشور تصریح کرد: اجرای طرح رزاق و فعال شدن بازارچه های مرزی در سیستان یک آرزو شده و خواسته عموم مردم است. هنوز بازارچه ای که چند سال قبل افتتاح کرده اید، فعال نشده است.

وی خطاب به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تنگه احد جمهوری اسلامی، نسبت به ایجاد منطقه آزاد سیستان اقدام عاجل کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز