خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن با چالش‌های زیادی برای بازگشت به برجام روبه‌رو است/ او باید وقت و انرژی خود را به مسائل فوری اختصاص دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۴۷۹

استاد علوم سیاسی تاکید کرد بایدن با چالش‌های زیادی برای بازگشت به برجام روبه‌رو است.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌ها میان ایران و آمریکا و برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین بیان کرده است.

آمریکا و ایران برای رسیدن به توافق آماده به وین نرفته‌اند

کرک دورسِی در ابتدا گفت: به نظر می‌رسد جلسات در وین عمدتاً با محوریت هیئت‌های نمایندگی ایالات متحده و ایران دنبال می‌شود که سعی می‌کنند محل‌های مشترکی را برای شروع روند بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ تعیین کنند. هر یک از طرفین می‌خواهد روشن شود که طرف دیگری برای بازگشت به برجام مصمم است، زیرا کشوری که خواهان معامله بیشتر است در موقعیت ضعیف‌تری قرار خواهد گرفت. بنابراین هیچ یک از دو طرف آماده انجام توافق، به وین نیامده‌اند. اما هر یک از آنها همچنین می‌خواهند برای همکاری با قدرت‌های دیگر تمایل نشان دهند.

دولت بایدن با چالش‌های زیادی برای بازگشت به برجام روبه‌رو است

 وی افزود: دولت بایدن با چالش‌های زیادی برای بازگشت به برجام  روبرو است. اولین مورد این است که این معامله برای بسیاری از آمریکایی‌ها به این پررنگی مهم نیست. رهبران حزب دموکرات تصور می‌کردند که پرزیدنت اوباما بهترین توافق را که می‌توانسته به دست آورد، اما بیشتر اعضای حزب جمهوری‌خواه تصور می‌کردند که ایران بیش از حد از آن استفاده کرده است. انگیزه مخالفان بسیار بیشتر از حامیان برجام در ایالات متحده است.

بایدن باید وقت و انرژی خود را به مسائل فوری اختصاص دهد

این استاد دانشگاه عنوان کرد: چالش دوم این است که رئیس‌جمهور و بیشتر شهروندان ایالات متحده روی ویروس و اقتصاد متمرکز هستند، بنابراین رئیس‌جمهور دوست دارد با ایران معامله کند اما او فقط باید وقت و انرژی خود را به مسائل فوری اختصاص دهد و در عین حال، او چالش‌های بزرگی از طرف چین و روسیه دارد که زمان او را اشغال می‌کنند، بنابراین اختلاف با ایران فقط یک مشکل در میان بسیاری مشکلات است که توسط دولت ترامپ برای او باقی مانده است.

بایدن به برجام بازمی‌گردد

 دورسی کرک گفت:  نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که رئیس‌جمهور بایدن در تلاش است تا نشان دهد که ایالات متحده در حال بازگشت به موقعیت رهبری قدرتمند در جهان است. بنابراین من معتقدم که بایدن ایالات متحده را به توافق بازمی‌گرداند و تحریم‌ها را لغو کند و او این کار را امسال انجام خواهد داد.

وی یادآور شد: اگر او بیش از حد صبر کند، این مسئله بیشتر مورد استفاده مخالفان وی در انتخابات کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت. سایر طرف‌های برجام باید زمینه واسطه‌گری بین ایران و ایالات متحده را فراهم کنند. البته همه آنچه اشاره کردم به تمایل دولت ایران برای پیوستن دوباره به برجام بستگی دارد.

وی ادامه داد: از نقطه نظر کاملا منطقی‌، تحریم‌های ایالات متحده نشان داده است که ایران در توافق بهتر از خارج از توافق است. اما دولت‌ها غالباً ایده‌های نامشهود مانند اعتبار و غرور را در تصمیم‌گیری بسیار مهم می‌دانند. برای ایالات متحده، برجام تقریباً در مورد ارزیابی خطرات و مزایای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. 

وی گفت:به نظر می‌رسد برای ایران این معامله بیشتر مربوط به اعتبار و افتخار ملی باشد. تصمیم ترامپ برای خروج از  توافق حاکی از آن بود که ایالات متحده نگرانی‌های ایران را جدی نگرفته است. بنابراین به نظر من سوال اصلی این نیست که ایالات متحده چه کاری انجام خواهد داد، بلکه این است که آیا دولت ایران فکر می‌کند بازگشت به چیزی بسیار نزدیک به برجام ‌منافع ایران را پوشش می‌دهد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز