خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای:‌

نگرانی بی‌جای غرب از فناوری هسته‌ای ایران باعث ایجاد دردسر شده است/ باز هم تاکید می‌کنم که اهداف ما صلح آمیز است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۷۹۳

رئیس‌جمهور گفت: دلیل حساسیت غرب نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران این است که خودشان از این فناوری با اهداف دیگری استفاده کرده اند و به اصطلاح «کافر همه را به کیش خود پندارد».

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در مراسم پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای گفت: بسیار خوشحالم که افتتاح امروز ما با سایر افتتاح‌ها متفاوت است و به یک فناوری مهم مربوط می‌شود که از دیدگاه جهانیان هم بسیار حساس است؛ البته اگر به اهداف ایران و اخلاق و اعتقاداتی که بر ایران حاکم است توجه کنند قاعدتا حساسیتی وجود نخواهد داشت و این فناوری مهم هم مثل سایر فناوری‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: دلیل حساسیت غرب نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران این است که خودشان از این فناوری با اهداف دیگری استفاده کرده اند و به اصطلاح «کافر همه را به کیش خود پندارد»؛ لذا گاهی اظهار نگرانی می‌کنند، در حالی که اهداف ایران از ابتدا روشن بوده و همانطور که دیدیم در بخش‌های مختلف کشور استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر درست بیندیشند نگرانی آن‌ها نابجا است و همین نگرانی نابجا ۱۵ سال است که موجب دردسر برای ملت ایران شده است و اگر این تفکر غلط نبود و به سابقه مردم ایران نگاه می‌کردند،‌ مشکلات خود به خود حل می‌شد. 

وی افزود: اینکه می‌بینید هنوز هم ما با دنیا حرف می‌زنیم که دست از اقدامات غیرقانونی خود بردارند بر این مبنا است که آنها تفکر غلطی دارند و بر مبنای این تفکر نگرانی درست کرده‌اند. من باز هم تاکید می‌کنم که اهداف ما صلح آمیز است. 

رئیس جمهور تاکید کرد: فعالیت‌های هسته ای ایران صلح آمیز و برای اهداف غیر نظامی است. همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت تاکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً پیگیری کردن یک سلاح که می تواند خطر بزرگ برای جامعه باشد.

وی با بیان این که  ایران هرگز به دنبال سلاح نیست و اگر به دنبال آن باشیک این مسیر مسیر غلط و غیر اخلاقی و نادرستی است، تصریح کرد: ما دنبال اهداف صلح آمیز در این زمینه هستیم.

روحانی یادآور شد: قبل از آنکه دولت یازدهم تشکیل شود فعالیتی که ما برای غنی‌سازی انجام می‌دادیم  از دید آن‌ها فعالیت غیرقانونی بود(حالا بی جهت این کار را می‌کند) اما به هر حال به شورای امنیت قطعنامه ۶ الی ۷ قطعنامه علیه ما صادر کرد  ازمان خواسته شد غنی سازی را در ایران کاملا متوقف کنیم، کاری که ما می این بود که  همه قطعنامه‌ها به زباله‌دان تاریخ رفت.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۴ کاملاً قانونی شد و هیچ کس در دنیا نمی‌تواند بگوید فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم غیرقانونی است؛ البته قبل از آن هم قانونی بود اما حالا آنها می‌گفتم غیرقانونی است  و ما بهانه‌‌ها را از دست آنها گرفتیم.

وی اظهار داشت: یکی از آثار پر افتخار برجام این بود که صنعت هسته‌ای و فناوری هسته‌ای در ایران به طور کامل قانونی کرد یعنی حق ملت ایران را به ثبت رساند و کار عظیمی انجام داد.

روحانی بیان کرد: یک دروغ بزرگ این بود که دولت موجب برداشته شدن تحریم‌ها شده اما فناوری هسته‌ای را تقدیم کشورهای خارجی کرده‌اند و این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند. اخیراً مجلس یازدهم مصوبه‌ای را تصویب کرد که این تکالیف نشان می‌داد که توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بیشتر است و این واقعیت را نشان داد.

وی ادامه داد: ما در این هشت سال هم در تولید و هم در فناوری رونق داشتیم؛ تولید می‌تواند ما را در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی یاری کند بنابراین در این بخش یکی از افتخارات دولت توسعه فناوری در زمینه هسته‌ای در بخش‌های مختلف است.

رئیس دولت بیان کرد: ما باز هم همچنان بر عهد خود پایبند هستیم؛ عهد ما با دنیا MPT بوده است که دولت‌ها متعهد می‌شوند به این که فعالیتشان صرفاً صلح آمیز باشد یعنی انحراف به سمت فعالیت نظامی نداشته باشند. قرار ما این بود که ما عضو این معاهده باشیم و شما ما را یاری کنید؛ شما در ساخت این سانترفیوژها که کاملاً صلح آمیز است چه کمکی به ما کردید؟ یکی از کارهای مهم حمایت است، این طلب ما از جهان است. دنیا بگوید که من در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمی‌کنم. شما در برابر این فعالیت صلح آمیز با توجه به نظارت آژانس باید ما را یاری و کمک کنید؛ شما بدهکار ما هستید، شما طلبکار ما نیستید. آژانس، آمریکا، اروپا و کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند و باید بدهی خود را به ما پرداخت کنند. ما کشوری هستیم که رو پای خود ایستادیم، امروز در اداره راکتور بوشهر نیز روی پای خود ایستاده‌ایم.

وی ضمن گرامی داشت یاد شهدای هسته‌ای، گفت: از همه عزیزانی که در سازمان انرژی اتمی تلاش می‌کنند. ما در سال گذشته ۱۳۳ دستاورد بزرگ و عظیم داشتیم که نشان دهنده این است که در یک سال گذشته تلاش های بسیاری صورت گرفته است. ملت ما نیز قدردان این تلاش ها هستند و ان‌شاالله بتوانیم به اهداف بلندی که مورد نظر این کشور و ملت است، قدم برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز