خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

عامل اصلی موج چهارم کرونا،‌ ویروس انگلیسی وارد شده از عراق است/ تا زمانی که مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا روی کاغذ بماند و اجرا نشود، خاصیت ندارد/ رعایت پروتکل‌ها به ۵۶ درصد رسیده است/ بسته حمایتی ماه رمضان را تصویب کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۶۶۶

رئیس‌جمهور گفت: از همه آن‌هایی که مکلف هستند مصوبات ستاد را رعایت و اجرا کنند می‌خواهیم همه با همه توان به صحنه بیایند که اگر برای مناطق قرمز مقرراتی را مشخص کردیم تا این مقررات ما روی کاغذ بماند و اجرا نشود خاصیت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ذکر این مساله که در آستانه ماه عبادت، ماه رمضان هستیم که انشاالله امیدورایم از این ماه پربرکت بتوانیم بهره‌برداری کنیم، گفت: در زمینه مساله کرونا متاسفانه سه خیز را پشت سر گذاشتیم و از ماه اسفند همه تلاش ما بر این بود که وارد موج چهارم نشویم اما امروز باید اعلام کنم وارد موج چهارم شدیم و این موج چهارم عوامل متعددی دارد که اولین عامل این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد کشور شده و مهمترین عامل است که بیمارستان‌های ما را پر کرده است؛ یعنی اگر از مرز خوزستان و ایلام ما ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و استان‌های مجاور نمی‌شد، حتما ما امروز این مشکل را نداشتیم.  

وی ادامه داد: مساله دوم مساله تردد‌ها و تجمع‌های فراوان در شب عید و هفته قبل از عید نوروز و بازار و کسبه و دست فروش‌ها و تجمع هایی است که مردم در محل کسب و کار داشتند که عامل دوم است و  عامل سوم خود مراسم عید نوروز است که البته بسیار از نظر ملی خوب و صله رحم است اما امسال برای کرونا این دید و بازدید‌های فراوان بدون مراعات صورت گرفت و ما شنیدیم افراد با ماسک وارد شدند اما برای خوردن و نوشیدن ماسکر ا کنار زدند. 

وی افزود: عامل چهارم عروسی‌هایی است که در این دوره برگزار و پروتکل‌ها مراعات نشد. گاهی خود آدم باید مراعات کند و گاهی خودش عامل مشکل شده و عروسی برگزار و مردم را دعوت می‌کند و دیگران در رودربایستی حضور پیدا می‌کنند.  مورد بعدی نیز که باعث شد ما با این موج روبرو شویم سفرهای بدون رعایت پروتکل بود که ما اعلام کردیم سفر به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است که رعایت نشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:  از همه آن‌هایی که مکلف هستند مصوبات ستاد را رعایت و اجرا کنند که همه با همه توان به صحنه بیایند که اگر برای مناطق قرمز مقرراتی را مشخص کردیم تا این مقررات ما روی کاغذ بماند و اجرا نشود خاصیت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در ایام عید  با آن مواجه بودیم این بود  افرادی که تست آن ها مثبت بود به مسافرت و عید دیدنی  رفتند؛ اگر بنا است با  تخلفات برخورد کنیم مغازه و بازار را ببندیم با آن فردی که تستش مثبت شده است ، قرنطینه را در خانه و بیمارستان نمانده است  برخود شود.

روحانی  با بیان این که با تخلفات باید برخورد شود، گفت: متاستفانه پروتکل‌ها در این مدت خوب رعایت نشده است. مراعات باید صورت گیرد یک کلمه بیشتر نیست، مراعات  پروتکل‌ها تا موج دیگری به وجود نیاید. با مراعات ۵۰ الی ۶۰ درصد حتی اگر ویروس انگلیسی و عید نباشد بازهم موج به وجود خواهد آمد.

وی افزود: طبق آنچه که به ما گفته شده است رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده است و مشخص است این امر ما را گرفتار می کند.

وی خاطر  نشان کرد:کادر درمان خسته است. جامعه خسته است، ما گفته ایم  فرزند و جوانش به مدرسه و دانشگاه نرود، همه خسته هستند و این تصمیم گیری را سخت کرده است اما ناچار هستیم  محتاطانه عمل کنیم و هم محدویت ها را اعمال کنیم چرا که راه دومی نداریم 

رئیس قوه مجریه با تاکید بر این که همه پروتکل‌ها باید رعایت شود اظهار داشت: گفته می شود چرا مرزها،سفرها فرودگاه ها را شامل پروتکل‌های سفت و سخت نکردید تا ویروس انگلیسی نیاید، مگر کشورهای اروپایی مرزهای‌شان را نبستند پس چرا ویروس آمد.

وی ادامه داد: امروز بعضی از کشورها هکه چیز را از جمله دارو واکسن را برای خودشان می خواهند و به کسی هم نمی دهند اما باید بدانند خودشان عاری از ویروس باشند کشورهای همسایه شان درگیر باشند اما دو مرتبه مبتلا می شوند.

روحانی تاکید کرد:یکی از راه ها  واکسن است و اگر واکسن به اندازه تولید و واکیسناسیون انجام شود بازهم ممکن است بر روی ویروس  متاسیون یافته تاثیر بگذارد. 

وی با بیان این که واکسن بی تردید تاثیر گذار است گفت: شاید کشوری واکسن بزند اما وضعیتش قرمز شود ولی تعداد مرگ و میرش کمتر می شود . با همه توان و قدرت واکسن خارجی را  تا زمانی که واکسن در داخل تولید شود باید وارد کنیم.

روحانی اظهار کرد: در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ همه باید یکصدا باشیم و نباید چند حرف بزنیم؛ اینکه ما برای ستاد ملی مقابله با کرونا یک سخنگو انتخاب کرده‌ایم نیز به این دلیل است که صدا واحد باشد. ما یک ستاد و یک جمع هستیم و مسئولیت ما تضامنی است، ما یک تصمیم واحد می‌گیریم و همه نیز باید از آن تصمیم پیروی کنند. اظهارات متناقض به دست ضد انقلاب و ضد ایران، بهانه می‌دهد و همچنین کادر درمان را نیز خسته می‌کنیم اگر کسی بگوید که مصوبات اجرایی نمی‌شود، ‌خستگی بر تن کادر درمان می ماند.

رئیس دولت دوازدهم افزود: ما در تبلیغات و سخن گفتن با مردم، نباید آنها را دچار یأس و مشکل کنیم. همه ویروس‌های انگلیسی از عراق وارد کشور شد و ما باید این واقعیت‌ها را بدانیم و زمانی که لازم است، به مردم بگوییم. اینکه هرکسی یک حرف بزند، به ضرر کشور است.

وی اضافه کرد: ده روز تعطیلی را باید بگذرانیم و همه نیز باید مراعات کنند و همه توان خود را به کار می‌گیریم که واکسن وارد شود و تزریق واکسن نیز افزایش یابد.

روحانی بیان کرد: ما امروز ۱۲ هزار تخت بیمارستانی داریم که آماده است و برخی از تجهیزات به ارز احتیاج دارد تا وارد شود. ما برای افتتاح بیمارستان‌ها و استفاده از آنها برای کرونا، با توان داخلی امکان پذیر است. ICU، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن آماده است  و تلاش می‌کنیم سایر تجهیزات نیز تا دو ماه دیگر برسد. بنابراین ما همه توان خود را به کار می‌گیریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ۱۲ هزار تخت جدید وارد مدار شود. استخدام کادر درمان نیز تمامی کارهای لازم انجام گرفته است و این وظیفه وزارت بهداشت و درمان است.

رئیس جمهور اظهار کرد: بسته حمایتی ماه رمضان را نیز تصویب کردیم که ۶۰ میلیون نفر از این بسته استفاده خواهند کرد. همچنین برای تغییر در سقف بودجه در موارد ضروری کرونایی لازم بود که امروز تصویب کردیم. در زمینه افرادی که وام گرفته‌اند،‌ برای پرداخت مهلتی داده بودیم، شش ماه نیز تمدید کردیم که این نیز برای مردم توضیح داده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پروتکل و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی اساس کار ماست و با نقض کنندگان پروتکل های بهداشتی باید برخورد کنیم و واکسن بیشتر وارد کنیم و در ساخت واکسن تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز