خبرگزاری کار ایران

علم الهدی:

نمازجمعه مشهد نمی‌تواند عامل انتقال ویروس باشد/ حفظ اصول بهداشتی این نیست که مجامع دینی و شب‌های احیا را تعطیل کنید

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۴۳۷

امام جمعه موقت خراسان گفت: پلیدی ویروس کرونا عین نجاست بول است، وقتی بنا شد کسی ناقل یا متبلای به این ویروس هست، درِ حرم را بوسید، درِ حرم را پلید کرده، ویروس را وارد کرده، دومی بیاید و ببوسد، مبتلا می‌شود، نمی‌شود بگوییم آقا چون حرم مطهر است، پس اگر یک نفر بوسید، طوری نمی‌شود!

به گزارش ایلنا، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، ۲۰ فروردین ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام) با اشاره به اوج‌گیری چندباره شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: مشکلی که این روزها برای ما به وجود آمده، پیدایش موج چهارم این ویروس منحوس و این بیماری مستأصل کننده است.

وی ادامه داد: در این موج چهارم، قاعدتأ گفته‌اند تجمعات صورت نگیرد اما نمازجمعه مشهد از یک امتیاز برخوردار است و آن، فضای باز صحن پیامبر اعظم است که الحمدللله در این فضای باز، با حفظ پروتکل‌ها، فاصله اجتماعی قابل اجراست و شما برادران و خواهران نیز اصول بهداشتی را رعایت می‌کنید لذا انعقاد نمازجمعه مشهد نمی‌تواند عامل انتقال ویروس باشد.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: اگر شهر قرمز بود، انعقاد نمازجمعه در فضای بسته بود و این وسعت نیز نبود که فاصله‌های اجتماعی رعایت شود، حق این بود که برای پیشگیری از تجمع، نمازجمعه را منعقد نکنیم و ان‌شاءالله به خاطر این خصوصیتی که نمازجمعه دارد و این همت عالی که آستان قدس رضوی و عزیزان خدمتگذار این آستان در فراهم کردن وسایل و امکانات بهداشتی به خرح می‌دهند، انعقاد نمازجمعه مشهد مستوجب شیوع این ویروس و بیماری نیست.
 
وی با بیان این‌که شما برادران و خواهران باید اصول بهداشتی را هم در نمازجمعه و هم در تشرف به حرم مطهر رعایت کنید، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی حرم مطهر نیز با خود آستان قدس رضوی است، حرم مطهر تولیت محور است یعنی هر نوع برنامه‌ای از غیر ناحیه تولیت بخواهد از یک تشکیلات و جریانی اجرا بشود، مشروعیت ندارد، برنامه‌ها باید با نظر محترم تولیت منصوب از طرف مقام ولایت تعیین بشود و آنان برنامه‌ریزی کنند، بهترین برنامه را نیز در حفظ اصول بهداشتی از اول این بیماری تا امروز، آستان قدس رضوی به خوبیپیاده کرده است.
 
آیت‌الله علم‌الهدی به برخی حرکت‌های نامعقول و اشتباه در مواجهه با ویروس کرونا، تصریح کرد: این که بعضی‌ها می‌گویند در حرم امام رضا (علیه‌‌السلام) نباید ماسک بزنیم، امام رضا (علیه‌السلام) حجت خدا و دارای ولایت مطلقه الهیه است و جایی نیست که آدم در محضر امام رضا (علیه‌السلام) بیمار شود، همه این حرفا درست است اما باید این را توجه کنیم که عنایت امام هشتم (علیه‌السلام) و کرامت علی بن موسی الرضا به یک جریان غیر معقول تعلق نمی‌گیرد؛ یک نفر بگوید اینجا حرم امام رضاست، ایشان کرامت دارند، از بالای سردر با ارتفاع 15 متری خودم را پرتاب کنم، هیچیم نمی‌شود! نخیر، خودش را پرتاب کند، به زمین میخور و استخوان‌هایش هم خرد می‌شود!.
 
وی با بیان این‌که امام رضا (علیه‌السلام) می‌توانند جلوی حادثه را بگیرند اما ائمه بنا ندارند حرکت‌های غیر معقول را به این وسیله مانع بشوند، یادآور شد: این که شما بگویید بوسیدن در و ضریح حرم اشکال ندارد، بله اشکال ندارد، در و ضریح حرم، مطهر و متبرک است اما همین دیوارهای متبرک اگر کسی بول رویش ریخت، آیا نجس می‌شود یا نه؟ زمین حرم را اگر کسی بول بریزد، خادمان می‌ریزد و آنجا را تطهیر می‌کند، کسی می‌تواند بگوید چرا تمیز می‌کنید؟ حرم مطهر است، نخیر، اگر بول ریخت، خون ریخت، حرم نجس می‌شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: عزیزان، پلیدی ویروس کرونا عین نجاست بول است، وقتی بنا شد کسی ناقل یا متبلای به این ویروس هست، درِ حرم را بوسید، درِ حرم را پلید کرده، ویروس را وارد کرده، دومی بیاید و ببوسد، مبتلا می‌شود، نمی‌شود بگوییم آقا چون حرم مطهر است، پس اگر یک نفر بوسید، طوری نمی‌شود! می‌گوید من حرم را می‌بوسم و مریض نمی‌شوم، بله حرم، مطهر است اما کدام حرم؟ حرمی که قبل از تو یک کرونایی بوسیده؟ مثل این است که بگویی اگر کسی در حرم نجاست ریخت، من این نجاست را با دستم می‌گیرم و نجس نیست، نخیر باید این نجاست را بطرف کنی.
 
وی افزود: وقتی یک آقا و خانم که ناقل است، حرم را بوسید، حرم آلوده می‌شود و این آلودگی به شما که نفر دوم هستید، منتقل می‌شود لذا برای این که تضمین بشود این در و دیوار آلوده نیست، هیچکس نباید ببوسد و با بدن به این در و دیوار متبرک بشود که طهارت و پاکی حرم مطهر تضمین شده و حرم مطهر آلوده نشود، برخی افراد خرافه‌پرور گوشه و کنار حرف‌هایی می‌زنند، این حرف‌ها را گوش ندهید، ماسک بزنید و اصول بهداشتی را رعایت کنید.
 
آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: آستان قدس رضوی در یک ماه بیش از دو میلیارد تومان فقط ماسک خریده و در اختیار زوار گذاشته که اگر ماسک نداشتند، با ماسک خودشان را بپوشانند و اصول بهداشتی را رعایت کنند، با امام رضا (علیه‌اسلام) لج نداری که بگویی در مقابل امام رضا (علیه‌السلام) رسمأ بهداشت را رعایت نمی‌کنم، سیره ائمه هم رعایت اصول بهداشتی بوده، در زمانی که ائمه زندگی می‌کردند، بهداشتی‌ترین فرد خود امام (علیه‌السلام) بودند، شما چطور شیعه‌ای هستی که می‌خواهی از این کار تخلف کنی؟ ان‌شاءالله برادران و خواهران حتمأ اصول بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند که خدایی نکرده افراد بیمار نشوند.
 
وی به آغاز موج چهارم کرونا و افزایش مبتلایان و فوتی‌‌های ناشی از این بیماری اشاره کرد و گفت: در اینجا مسئله این است که علت پیدایش این موج چهارم چه بود؟ متأسفانه برخی مسؤولان تا الان خیلی چیزها گفته‌اند، به ما گفتند قبلأ کرونا تمام شد و دیگر نمی‌آید، دیدید که آمد، گفتند بروید در بورس سرمایه‌گذاری کنید، از درآمد بالایی برخوردارید، مردم سرمایه‌گذاری کردند و هستی‌شان را از دست دادند، گفتند در سال جدید در این سه چهار ماه گرانی نداریم، الان گرانی مرغ و کالای اساسی روز افزون شده، روزبه‌روز گران‌تر می‌شود، هرچه گفتند برعکس شد، گفتند کرونا تمام شد، موج چهارم آمد! این موج چهارم از کجا آمد؟ شما که گفتید تمام شد، از کجا شهرها قرمز شد؟
 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که دو نظریه در خصوص آغاز موج چهارم کرونا وجود دارد، اظهار کرد: یک نظریه بدبینانه که می‌گویند این کار را عمدأ انجام دادند، یعنی معلوم بود که اگر بنا شد راه دروازه ترکیه به روی این مردم باز بشود، کشوری که همه شهرهایش قرمز هست، این ویروس انگلیسی از آنجا به داخل می‌آید، اجتماعات مردم را آلوده و شوق انتخاباتی را از بین می‌برد و با این کار، مشارکت حداکثری در مردم وجود نداشته باشد، این نگاه بدبینانه است.

 
وی ادامه داد: نگاه خوشبینانه این است که مثل بقیه مشکلات کشور که مدیریت جاهلانه به‌وجود آورد، این نیز از جهالت است، چرا این مدیریت جاهلانه؟ مردم بمیرند؟ در نیمه شعبان دو پیک زیارتی را پشت سر گذاشتیم و شرایط عادی بود، بعد از آن که مردم از ترکیه برگشتند، وضعیت قرمز شد؛ حفظ اصول بهداشتی این نیست که مجامع دینی و شب‌های احیا را تعطیل کنید، اگر این کار غلط را انجام دادید، دودش به چشم ماه رمضان و عبادت و دین مردم برود؟ این درست است مثلأ؟ امیدواریم عزیزان مسؤول ما واقعأ به این نکته توجه داشته باشند.
 
آیت‌الله علم‌الهدی به تحولات سیاسی اخیر در حوزه بین‌المللی اشاره و بیان کرد: نکته‌ای را مکررأ به مسؤولان تذکر داده‌ام و آن نکته این است که مردم ما، مردمی هستند که طی چهل و چند سال در بستر بحران‌ها و تحولات انقلابی بزرگ شدند، رشد سیاسی پیدا کردند، امروز رشد سیاسی مردم ما را روی کره زمین هیچ ملت و هیچ کشوری ندارد، جوانان نسل سوم و چهارم ما در فضای باز توسعه سیاسی این نظام متولد شدند و بار آمدند، از یک بینش بالای سیاسی برخوردارند و همه چیز را درک می‌کنند.

 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند «حرف آخر یک چیز است، ما با آمریکا در مورد برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم تا وقتی همه تحریم‌ها لغو بشود و لغو تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم»، جلوی مذاکرات را گرفتند، شما پا می‌شوید می‌روید وین در اتاقی با اروپایی‌ها مذاکره کنید، اتاق کناری هم نمایندگان آمریکا می‌نشینند، اروپایی‌ها می روند در اتاق آمریکایی‌ها، آنان به اروپایی‌ها دیکته می‌کنند و اروپایی‌ها بیایند با شما مذاکره کنند، بعد هم با کمال وقاحت می‌گویید آمریکا توبه کرده، مژدگانی که گربه تائب شد، زاهد و عابد و مسلمانا.
 
امام جمعه مشهد مقدس افزود: بعد هم معلوم شد آمریکا توبه‌ای هم نکرد، همانی را هم که وعده داده بود انجام نداد، این نقض دستور رهبری نیست؟ مردم می‌فهمند، این مقابله با رهبری و فرمان عظیم رهبری هست، جهت سیاسی را مردم ما درک می‌کنند، مردم را نادان تصور نکنید. خدایا به عزت و اولیائت آنان که دانسته می‌خواهند به این نظام، مردم و رهبری خیانت کنند، قبل از عذاب آخرت، به ذلت دنیا آنان را مبتلا بگردان؛ خدایا آنان که با اخلاص می‌خواهند به این مردم خدمت کنند، اتفاقأ اشتباه می‌کنند، این‌ها را به راه راست هدایت بفرما، نقطه کمال عزت و عظمت اسلام و مسلمین، فرج مولایمان بقیةالله تعجیل بفرما.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز