خبرگزاری کار ایران

عمویی به ایلنا خبر داد؛

بازدید جمعی از نمایندگان از مراکز هسته‌ای کشور/ روند تولید اورنیوم غنی شده ۲۰ درصد در جریان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۳۴۲

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از سفر نمایندگان مجلس به مراکز هسته‌ای در خصوص روند اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها خبر داد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بازدید نمایندگان از مراکز هسته‌ای کشور گفت: به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس، عمدتا از کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی، از چهار سایت هسته‌ای کشورمان در اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست  خارجی ادامه داد: نمایندگان حاضر در سایت اصفهان از واحدهای تولید میله‌ها و صفحه های سوخت بازدید کردند. همچنین در سایت اصفهان روند رو به تکمیل کارخانه اورانیوم فلزی مشاهده شد. در ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه ۵ ماه زمان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، هزار سانتریفیوژ IR2m اخیرا در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶  در مهلت ۳ ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است. 

عمویی گفت: کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، به منطور افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد نیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در سایت نطنز در تولید اورنیوم غنی شده مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. در بازدید از سایت فردو مشاهده کردیم که روند تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، طبق ماده ۱ قانون، در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد. 

وی بیان کرد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس همچنین از روند بهینه سازی راکتور خنداب اراک هم بازدید کردند. تکمیل بهینه سازی این راکتور که خواسته نمایندگان ملت در ماده ۵ قانون اقدام راهبردی بوده و با سرعت خوبی پیش می رود. 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که در نظارت میدانی از این چهار سایت هسته ای روشن بود که صنعت هسته ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند، عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی هم گام های اساسی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برداشته است.

وی در پایان تاکید کرد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی برای نظارت مستمر خود بر اجرای قانون و پیگیری سایر تکالیف قانونی در تهران نیز جلساتی را با مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار خواهند کرد و گزارش دقیقی از اقدامات صورت گرفته به مجلس شورای ارائه خواهند داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز