خبرگزاری کار ایران

صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت:

سازمان انرژی اتمی داروی مورد نیاز حدود یک میلیون بیمار را تامین می‌کند/ جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام مثبت بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۶۷۸

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: مهمترین دستاورد سازمان انرژی اتمی رادیو دارو است و ما داروی مورد نیاز حدود یک میلیون نفر بیمار را تامین می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در روز انرژی هسته‌ای با حضور رئیس جمهور از ۱۳۳ دستاورد سازمان انرژی اتمی را به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین ۶ الی ۷ رونمایی داریم  که مهم ترین آن ها رادیو دارو است.

وی افزود: تا بیمار نشوید نمی دانید این داروهای چیست؛ ما حدود یک میلیون نفر بیمار داریم که داروهای آن ها را سازمان انرژی اتمی تامین می کند و سالانه به تعداد این داروهای جدید اضافه می‌شود. چند مدت قبل اعلام شد که داروی درمان سرطان پروستات با همکاری چند دانشگاه درحال مطالعه و تولید است.

وی ادامه داد: مرکز ملی یون درمانی در استان البرز شهریور ماه افتتاح می‌شود. این مرکز یک بیمارستانی است که بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند. تجهیزات این بیمارستان ۲۰۰ میلیون یورو و معادل ۶ هزار میلیارد تومان و ساختمان آن نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که تمام این هزینه‌ها را وام گرفتیم. این مرکز، ششمین نوع از این بیمارستان‌ها در جهان است و در غرب آسیا هم فقط ما چنین بیمارستانی داریم. پروژه دیگری داریم تحت عنوان پروژه تولید رادیو دارو بر اساس GMP یا «پروژه تترا» که ۶۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و هزینه این را هم از دولت نگرفتیم. این پروژه دارای ۳۷ هزار متر ساختمان است. مقدمات این پروژه شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر اینکه گفته ‌بودیم با برجام صنعت هسته‌ای نه متوقف می‌شود و نه کند، گفت: امروز مقایسه کنید سال ۹۲ چه داشتیم و امروز چه داریم، ما قسم خوردیم که این اتفاق نیفتد. حداکثر تولید کیک زرد ما قبل از برجام ۴ الی ۵ تن بود و امروز ۳۵ تن است؛ آیا این کار توقف برجام است؟ تولید ۳۵ تن به زبان آسان است اما می‌دانید چه کاری انجام داده‌ایم؟ رابرت مالی اخیرا گفته بروید ببینید با اقدامات ترامپ صنعت هسته ای ایران به کجاها رسیده است.

وی افزود: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم که در حال غنی سازی اورانیوم هستند مثل IR۶، IR۴، IR۲M. در سال ۹۲ ما تنها با IR۱ غنی سازی می کردیم، این خیلی جهش بزرگی است. قبل از برجام، حداکثر غنی‌سازی‌مان ۱۳ هزار سو بود اما الان بدون اینکه تمام امکاناتمان را بسیج کنیم، ۱۶۵۰۰ سو غنی‌سازی داریم. خب آیا این صنعت کُند و متوقف شده است؟ 

وی ادامه داد: ما حدود ۵ تن اورانیوم غنی شده و حدود ۵۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد داریم درحالی که قرار است در یکسال ۱۲۰ کیلوگرم داشته باشیم اما الان به ۵۷ کیلو رسیده‌ایم. تولید کیک زرد ما قبل از برجام ۴ الی ۵ تن بوده اما الان به طور متوسط به ۳۵ تن رسیده است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج دور نخست مذاکرات برجام در وین گفت: همانطور که مسئولین و آقای عراقچی گفتند، جلسه اول جلسه مثبت بوده است، موضع ایران روشن،  اصولی و قابل توجیه است ما چیز زیادی نخواستیم آمریکا بیرون رفته و می‌خواهد برگردد باید تعهداتی که دارد را انجام دهد.

صالحی اظهار کرد: از این بابت موضع اصولی ما هنوز همان است و فعلا بحث گام به گام نداریم و چیزی درباره آن نشنیدم. در واقع موضع اصولی ما این است که تحریم‌ها را بردارند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.

 رییس سازمان انرژی اتمی جلسه روز گذشته را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه راه برای ایجاد تفاهم هموار است، گفت: ممکن است سوال شود این دو گروه فنی و تحریم می‌خواهد چه کار کنند شما می‌دانید در زمان ترامپ تحریم‌های دیگری اضافه شده  است و در این نشستها می خواهند مرور کنند و لیست این تحریم‌ها را دقیق در بیاورند.

 معاون رییس جمهوری اظهار کرد: از طرف دیگر اقداماتی که ما کردیم را می‌خواهند بار دیگر مرور کنند و ببینند وقتی آنها تحریم‌ها را برداشتند ما چه اقداماتی باید انجام بدهیم.

 وی خاطرنشان کرد: ما یک سری از اقدامات را به طور لحظه ای می‌توانیم متوقف کنیم. مثلاً تولید ۲۰ درصد را می‌توانیم لحظه‌ای متوقف کنیم اما اگر سانتریفیوژهای اضافه بر تعهدمان نصب کردیم جمع کردن آن زمان می‌خواهد وهمانطور که نصب آن زمان می‌برد برچیدن آن هم زمان می‌برد. اینها بحث خواهد شد.

صالحی گفت: امروز کمیته‌های فنی جلسه دارند و جمعه هم جلسه کمیسیون مشترک خواهد بود ببینیم چطور می‌شود. ما امیدواریم در جهت مثبت کار پیش برود.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر جهانگیری مبنی بر اینکه ایران متن برجام را نگه داشت و اینکه برای همین امروز طرف‌های برجام متن آماده‌ای دارند، گفت: اثر حفظ متن برجام اثبات حقانیت ایران به افکار عمومی جهانی است. شاهد هستید که آمریکا با همه قدرتی که دارد بخصوص در یکی دو سال چقدر شکست سیاسی خورده است این واقعیت است که‌آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اجلاس های عمومی هر بار که رفته شکست خورده است.

 وی اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ آمریکاست که در چنین مجمعی که در خاک آمریکاست، شکست بخورد. اگر موضع حق ما نبود و اگر واقعاً برجام به عنوان یک پشتوانه نبود، قطعاً محقق نمی‌شد.

صالحی با بیان اینکه حفظ همین برجام باز ما را در موقعیت برتر قرار داده است، گفت: آمریکایی‌ها که می‌گفتند اول شما باید اقدام بکنید حداقل از این موضع عدول کردند که این هم دستاورد قابل توجهی است. اینها دستاوردهای سیاسی است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه اینها عملیاتی شود جمعه ببینیم به نتیجه مطلوب برسند و باید صبر کنیم. تا امروز نشانه‌های خوبی هست. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به تمامی تعهداتش پایبند خواهد بود به شرط اینکه آنها هم به تعهداتشان پایبند باشند.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رونمایی از دستاوردهای جدید در مراسم روز ملی فناوری هسته ای گفت: تعدادی از دستاوردها در آن گام‌ها گنجانده می‌شود.

 صالحی گفت: ما هزار دستگاه IR۲M را در فاصله دو سه ماهه نصب کردیم یا زنجیره کامل IR۶ در حال کار است و زنجیره‌های دیگر مثل IR۵ یا IR۶S در گام‌ها این کارها را کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در حالی که ظرفیت غنی سازی در سال ۹۲ ۱۳ هزار سو بود این رقم ۱۶۵۰۰ سو رسیده که عمدتاً در همین چند ماه گذشته بر اساس قانون مجلس ایجاد شده است اینها دستاوردهایی است که در چهارچوب گام‌هاست و اگر قرار شد برجام اجرایی شود این ها را بر می‌داریم.

صالحی گفت: تصمیم کشور بر این است که ما تا قبل از اینکه آمریکا به طور کامل به تعهداتش برنگردد و راستی‌آزمایی نشود ما هیچ سخنی با آمریکایی‌ها به طور مستقیم نخواهیم داشت چون معنا ندارد. ولی اگر به تعهداتشان برگشتند و راستی‌آزمایی شد و در پنج بعلاوه یک حضور پیدا کردن در آن چهارچوب مثل همه اعضای دیگر باهم صحبت می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز