خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد سیاسی:

سیاست بایدن در قبال ایران منسجم نیست/ ایالات متحده باید اولین قدم برای احیای برجام را بردارد/ دیپلماسی اتفاق خواهد افتاد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۸۴۵

یک استاد اقتصاد سیاسی تاکید کرد که ایالات متحده باید اولین قدم برای احیای برجام را بردارد.

«John Willoughby» جان ولوبی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه آمریکایی واشنگتن است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد برجام و تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص تعلل دولت جدید ایالات متحده برای بازگشت به برجام گفت: فکر نمی‌کنم سیاست بایدن در قبال ایران به طور خاص منسجم باشد. از یک طرف، دولت خواهان بازگشت به توافق اوباما با ایران است که در ازای لغو تحریم‌ها، برنامه‌های هسته ای ایران را کنترل می‌کند. از طرف دیگر، تیم رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهد از ضعف ایران به عنوان اهرم فشار استفاده کند تا با توجه به سیاست منطقه‌ای ایران امتیازات بیشتری کسب کند. در دولت  بایدن می‌دانند که هرگونه روابط نزدیک با ایران منجر به جنجال داخلی با برخی از طرفداران محافظه کاراسرائیل خواهد شد. منطقی است که ایالات متحده اولین اقدام را برای احیای  مجدد برجام انجام دهد. آمریکا  توافقنامه را نقض کرد در حالی که ایران تخلفی از توافق نکرد.

وی ادامه داد: بحران پاندمی کرونا ممکن است راهی برای ایجاد روابط بهتر با مردم ایران برای دولت بایدن فراهم کند. من تردید دارم که دولت ایران برای بهبود روابط تا زمان پیوستن ایالات متحده به برجام، اقدامی صورت دهد. 

وی افزود: بایدن نماینده‌ای به نام رابرت مالی را تعیین کرده است که متعهد است ایالات متحده را به برجام بازگرداند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که دولت بایدن به این توافق نامه برگردد. با این حال، به دلایلی که در بالا ذکر شد، ممکن است این اتفاق نیفتد.

جان ولوبی گفت:من فکر نمی‌کنم جنگ برای هر دو کشور گزینه مناسبی باشد. ایران نمی‌خواهد توسط سربازان و ملوانان خود به موسسات اصلی نظامی آمریکا حمله کند. علاوه بر این، ایالات متحده قطعاً نمی‌خواهد درگیر رویارویی نظامی با ایران شود که به تعهد عمده نیروهای نظامی آمریکا نیاز دارد اما درگیری مسلحانه گاه به گاه توسط نیروهای نیابتی را منتفی نمی‌دانم. با این حال دیپلماسی اتفاق خواهد افتاد. من بسیار  خوشبین هستم که در نهایت دولت بایدن از خواسته‌های خود برای تغییر رفتار ایران در منطقه صرف نظر می کند و به برجام می پیوندد. من احتمال می دهم که این اتفاق حدود ۶۰ درصد  رخ دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز