خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه چین:

همه طرف‌ها گام‌هایی عملی برای تدوین «نقشه راه» احیای برجام بردارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۵۳۶

وزیر خارجه چین تاکید کرد که همه طرف‌های درگیر باید گام‌های عملی برای بحث و تدوین «نقشه راه» و جدول زمانی برای از سرگیری اجرای کامل تعهدات برجامی توسط ایران و آمریکا بردارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر خارجه چین در مصاحبه‌ای  گفت که خاورمیانه به مردم این منطقه تعلق دارد، راه خروج خاورمیانه از هرج و مرج به نظم این است که آن را از مبارزه ژئوپلیتیک بین قدرت‌های بزرگ خلاص کنیم و به طور مستقل به دنبال راه‌های توسعه متناسب با ویژگی‌های خاورمیانه، برای از بین بردن فشار و دخالت خارجی و همچنین ایجاد یک ساختار امنیتی که منافع مشروع همه طرف‌ها را در نظر بگیرد، باشیم.

وی همچنین گفت: مهم این است که تفکر سنتی تغییر یابد، نه اینکه از دیدگاه رقابت ژئوپلیتیک کورکورانه به خاورمیانه نگاه کنیم، بلکه در عوض کشورهای خاورمیانه را به عنوان شرکای همکاری، توسعه و صلح در نظر بگیریم. حمایت از آنها ضروری است. کشورهای خاورمیانه در یافتن راه‌های توسعه مستقل و ترویج یک حل و فصل سیاسی در سوریه، یمن و لیبی مشارکت داده شوند.

وانگ درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت: همه طرف‌های درگیر باید گام‌های عملی برای بحث و تدوین «نقشه راه» و جدول زمانی برای از سرگیری اجرای کامل تعهدات برجامی توسط ایران و آمریکا بردارند.

وی گفت: در حال حاضر فوری‌ترین وظیفه اتخاذ اقدام‌های عملی توسط ایالات متحده برای کاهش تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و همچنین افراد و کشورهای ثالث است.

وانگ  افزود: چین خواستار ارتقاء امنیت و ثبات در خاورمیانه با در نظر گرفتن منافع مشروع همه طرف‌ها است.

وزیر خارجه چین گفت: لازم است کشورهای حوزه خلیج‌فارس را به انجام گفت‌وگوها و مشاوره‌های برابر، درک متقابل و توجه به نظرات یکدیگر و همچنین بهبود روابط سوق دهیم. لازم است قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم .

وی خاطرنشان کرد که نظم بلند مدت و ثبات بلند مدت در خاورمیانه مستلزم توسعه، همکاری و انسجام است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز