خبرگزاری کار ایران

شاکری در گفتگو با ایلنا:

طرح «مسکن ملی» در خانه‌دار کردن خانوارهای فاقد مسکن موفق نبود/ پرداخت ۸۰ درصد از هزینه ساخت با نرخ ۹درصد، راهی برای خانه‌دار شدن مردم/ درخواست گزارش مکتوب از وزارت صمت و اقتصاد درخصوص قیمت فولاد و سیمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۰۳۸

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: طرح «مسکن ملی» دولت در کنترل بازار مسکن و خانه‌دار شدن خانوارهای فاقد مسکن موفق نبود.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن بحث تحقیق و تفحص در راستای کنترل قیمت مسکن، گفت: تاکنون مسئولان مربوطه در حوزه مسکن ۲-۳ بار به کمیسیون آمدند. همچنین ما درباره فولاد و سیمان با وزارت صمت و سازمان بورس جلسه داشتیم. بعد از آن کمیسیون با ارسال یک نامه به وزارت صمت و وزارت اقتصاد از آن‌ها خواست که اقدامات خود را در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها رسماً و کتباً اعلام کنند که اکنون من اطلاع ندارم که به این نامه جواب داده شده یا خیر.

وی افزود: همانطور که مشاهده می‌کنید ما از این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و فاصله قیمتی که میان کارخانه و بازار وجود دارد، به شدت رنج می‌بریم. این مساله علاوه بر افزایش قیمت‌ها به یک معضل در بازار مسکن تبدیل شده است، یعنی باقی اقلام مرتبط با بازار مسکن هم گران هستند و تورم دارند اما این دو محصول یعنی سیمان و فولاد واقعا کنترل قیمت‌شان از دست خارج شده ‌است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در نتیجه طی یکی از همان جلسه‌هایی که مسئولین مربوطه به کمیسیون آمده بودند، اعضای کمیسیون عمران مجلس به اتفاق، عدم رضایت خود را از نحوه نظارت اعلام کرده و به همین دلیل مصوب کردند که مکتوب نامه داده شود و پاسخ خواسته شود و امیدواریم پاسخ مناسبی در یافت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پاسخ مطلوب دریافت نکنید، آیا به سمت تحقیق و تفحص خواهید رفت، گفت: ما باید سوال کنیم و پیگیر باشیم، تحقیق و تفحص زمان می‌برد و نمی‌تواند در کوتاه مدت نتیجه‌بخش باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره میزان اثربخش بودن طرح‌های دولت در کنترل بازار و خانه‌دار شدن اقشار فاقد مسکن جامعه، اظهار داشت: شرایط تسهیلات آنچنان سخت است که فقط حدود ۱۵درصد از مردم توانستند در آن شرکت کنند. حتی اگر زمین هم رایگان و قرارداد هم ۹۹ ساله باشد اما تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند به قدری کم و ناچیز است که این طرح موفق نبوده و تنها ۱۵ درصد از مردم نیازمند مسکن در این طرح شرکت کردند؛ در نتیجه می‌توان گفت که طرح موفقی نبود.

وی گران بودن نرخ تسهیلات و همچنین بالا بودن آورده را از جمله نواقص این طرح برشمرد و تصریح کرد: علت موفق نبودن این طرح آن است که شرایط به صورتی نبود که اقشار فاقد مسکن بتوانند در آن ثبت نام کنند. شرایط این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۸ درصد به همراه آورده ۳۰۰ میلیونی است. خب چه کسانی از میان اقشار فاقد مسکن ما می‌توانند این موارد را تامین کنند؟

شاکری در پایان درخصوص شرایط پیشنهادی برای اصلاح این طرح گفت: تسهیلات دولتی باید ۸۰ درصد از هزینه ساخت با نرخ ۹ درصد باشد تا مردم از طرح استقبال کنند و خانه‌دار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز